הנפקת ענק בתחום הביומד: כלל ביוטכנולוגיה יוצאת להנפקה לפי שווי של 250 מיליון דולר

החברה-הבת של אי.די.בי וטבע מאגדת כמה מהחברות המתקדמות בין חברות הביומד הישראליות * ההנפקה צפויה לקדם את השקת מדד הביומד בבורסה

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, חברה בת של כלל תעשיות (81%) וטבע (19%), הגישה טיוטת תשקיף להנפקה בבורסה של תל אביב. ההערכות בשוק הן, כי השווי שתבקש החברה הוא כ-250 מיליון דולר - כמעט פי חמישה מהנפקת הביומד הגדולה ביותר שהיתה עד עכשיו בבורסה בתל אביב, של ביוליין, שגם בין בעלי מניותיה נמצאת טבע. היקף ההנפקה יהיה 50-60 מיליון דולר. החתם הראשי הוא כלל חיתום.

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) היא חברת ההשקעות של אי.די.בי במדעי החיים, המתרכזת בעיקר בתחום של ביוטכנולוגיה ופיתוח תרופות. כת"ב פועלת כחברת אחזקות ולא כמו קרן הון סיכון, כלומר משקיעה בחברות סכומי כסף גדולים ללא טווח זמן קבוע שבו חייב להתבצע אקזיט.

כת"ב מחזיקה בכמה מהחברות המתקדמות ביותר בישראל בתחום פיתוח התרופות והביוטכנולוגיה:

* מדיוונד (74%), המפתחת תרופה להטריה של כוויות, וחתמה לאחרונה על הסכם שיווק משותף עם טבע, לפיו תשקיע טבע בחברה לפי שווי של 100 מיליון דולר ותקבל כמה אופציות להשקעה נוספת עד שווי של 309 מיליון דולר, אם יתקבל אישור לשיווק בארה"ב.

* די פארם (34%), שסיימה לאחרונה ניסויים קליניים בארה"ב בתרופה למניעת נזקי שבץ, והיא עורכת שיחות שת"פ עם חברות פארמה גדולות.

* איי.די.מ (אחוזים בודדים), השקעה לא-ישראלית של החברה המפתחת תרופה לטיפול בסרטן, ונמצאת גם היא בשלב הניסויים.

* קיורטק (72%), המפתחת תרופות לסרטן על בסיס המערכת החיסונית, שנמצאת בשלב השני של הניסויים וחתמה עם טבע בפברואר על הסכם להשקעה לפי שווי של 40 מיליון דולר.

* פוליהיל, הנמצאת גם היא בשלב שני של הניסויים.

חלק נכבד מהתקדמויות אלו הושגו בשנה האחרונה, מאז השקיעה טבע בחברה לפי שווי של 100 מיליון דולר. כת"ב מנוהלת על ידי קבוצת ARTE, בראשות ראובן קרופיק, שהקים בעבר את חברת RDC למסחור הטכנולוגיות של רפא"ל. הקבוצה מנהלת גם את ביומדיקל, חברת ההשקעות בביומד של אריסון השקעות.

החברה עברה רה-ארגון לפני מספר שנים, עם העברת הבעלות על אי.די.בי, וחברת האחזקות שקלה למכור אותה. מאז השתנתה הגישה של כלל לחברה, ובחודשים האחרונים הצהיר אבי פישר, משנה ליו"ר אי.די.בי, על כת"ב כמקור צמיחה משמעותי ל-אי.די.בי.

הגורם העיקרי להנפקה הוא כנראה הרצון להציף ערך לכלל תעשיות. כת"ב רשומה בספרים של כלל לפי שווי של 100 מיליון דולר, השווי שבו השקיעה טבע בחברה. עם זאת, משקיע כמו טבע נכנס לחברה בדיסקאונט. כמו כן, מאז ההנפקה חלה התקדמות בחברות הבנות.

די פארם, למשל, רשומה בספרים לפי השקעה היסטורית של 9 מיליון שקל, אך חברה שסיימה בהצלחה ניסוי שלב שני בשבץ, שווה בשוק לפחות 100 מיליון דולר. גם מדיוונד שווה לפחות 100 מיליון דולר. פוליהיל שווה על הנייר 40 מיליון דולר.

שווי כזה יכול להתאים גם להנפקה בנאסד"ק, ובכל זאת בחרה החברה בתל אביב. לכך יכולות להיות מספר סיבות. החברה מוכרת בתעשיית הביומד הישראלית וייחודית מאוד בנוף הישראלי מבחינת רמת ההתקדמות של החברות, בעוד שבנאסד"ק יש לא מעט חברות בשלבים מתקדמים של הניסויים.

השמות אי.די.בי וטבע שווים יותר במטבע ישראלי. הבורסה בתל אביב התרגלה, ופיתחה אהדה להנפקות של מקבץ של חברות תחת קורת גג אחת לשם פיזור סיכונים, בעוד שבחו"ל המבנה הזה פחות מקובל.

לכך יש להוסיף את העלויות הגבוהות בהנפקה ובניהול של חברה ציבורית בשוק העולמי, לעומת עלויות כמעט זניחות בשוק המקומי, והסינרגיה שיכולה להתקיים בין כלל תעשיות לכת"ב ביצירת מוניטין מול המשקיע הישראלי.

אולם בשוק מעריכים, כי ההנפקה בתל אביב היא גם אקט של קולגיאליות לתעשייה. "הופעל עליהם לחץ עצום להנפיק כאן", אמר גורם המקורב לתעשייה. מבחינת סקטור הביומד בבורסה בתל אביב, כניסתה של חברה כמו כת"ב בשווי האמור, אם אכן תצליח להשיג אותו, היא נקודת מפנה משמעותית.

אם ב-2005 היו חברות הביומד בבורסה טרנד שלא היה ברור איך יתפתח, וב-2006 התבסס הטרנד אך היו שחשדו שהבורסה היא החלופה למי שאינו מצליח לגייס במקום אחר, הרי שכניסתה של כת"ב לבורסה נותנת לגיטימציה להנפקה בת"א של חברות מובילות נוספות.

נעה וייסברג, אנליסטית לתחום מדעי החיים ב-איי.בי.איי, אמרה היום (א'), כי "ההנפקה הזו טובה מאוד לכלל, לא משמעותית לטבע, ומצוינת לסקטור מדעי החיים בבורסה הישראלית. האם הנפקה כזו תמשוך כסף שהיום מושקע בחברות צעירות ופחות מתקדמות? לא בהכרח.

"ככל שנכנסות חברות יותר מבוססות ומרשימות לבורסה, כך סך כל הכסף המושקע בתחום עולה. המשקיעים נוטים לפזר את השקעתם בין חברות מתקדמות לבין חברות צעירות, שאם הן תצלחנה, הן יכולות לתת את התשואה הגבוהה ביותר".