הגאידמק של נמיביה

קובי וחנה אלכסנדר הפכו כבר מזמן ליקירי המדינה האפריקנית

כבר שמונה חודשים שקובי אלכסנדר עושה בנמיביה את מה שגאידמק עושה בישראל: קונה את דעת הקהל בכסף. הבדל אחד בולט בין שני הפילנתרופים הנמלטים, שכנגד שניהם רובץ כתב אישום חמור: גאידמק קונה את ליבו של הישראלי תוך כדי לגלוג כלפי השלטון המקומי, כשמנגד אלכסנדר מקפיד שכל צעדיו העסקיים ייעשו בתיאום עם השלטונות הנמיביים.

כך למשל, יומיים בלבד לפני הדיון המתוכנן בעניין הסגרתו, הודיע שר החינוך הנמיבי בכבודו ובעצמו, על מלגת לימודים מיוחדת על שמם של קובי וחנה אלכסנדר - זוג שהפך מזמן ליקיר המדינה האפריקנית. השר שיבח את אלכסנדר בהודעה לעיתונות שפירטה את ההיסטוריה העסקית של אלכסנדר ושל קומברס, אך השמיט כל זכר לכתב האישום האמריקני. על רקע הביקורת בעיתונות המקומית, הודיע אתמול אלכסנדר כי הוא דוחה את מועד השקת המלגה.

שלשום, יום העצמאות של ישראל, היה יום חג במחוז אוקטג'אלי בנמיביה. הסיבה: חנה אלכסנדר העבירה למושל המחוז צ'ק על סך 3,154 דולר אמריקני, לצורך בניית בתי שימוש בבתי ספר וגני ילדים. "כששמענו שתלמידים צריכים ללכת לשיחים כי אין להם שירותים, לא יכולנו לעשות אחרת מלבד להושיט יד לעזרה", הסבירה.

חנה כמובן לא שכחה לספר למי באמת מגיע הקרדיט: "בעלי, קובי, ביקש שאמסור את ההערכה שלו על ההזדמנות שניתנה לו לתרום לשיפור תנאי המחייה הבסיסיים של הילדים". מושל המחוז היה מאושר: "אני קורא בזאת לארגונים לא ממשלתיים אחרים ולאינדיבידואלים, ללכת בעקבות הדוגמא המאירה של אלכסנדר אנטרפרייזס". כן, למי שלא התעדכן בחודשים האחרונים, קובי אלכסנדר כבר מזמן לא סתם אורח מיוחד בנמיביה - הוא בעל תאגיד של ממש.

ואם יש כמה נמיביים שעדיין לא שמעו על פעילות הפילנתרופיה של אלכסנדר באדמתם - למשל שופטים מקומיים, דאג הישראלי הנמלט שכולם ישמעו ויידעו. ווינדהוק הבירה קושטה בימים האחרונים בשלטי חוצות של התאגיד, בסמוך למקומות אסטרטגיים במיוחד: קריית משרדי הממשלה, הפארק הממשלתי והשדרה המרכזית. גם בעיתונים המקומיים התפרסמו מודעות בגודל עמוד מלא בשבחו של אלכסנדר. סוביודיצה? לא בנמיביה. שיקום השופט שיאמר שכל זה לא משפיע עליו, במיוחד אחרי המילים הנשפכות של שר החינוך ושל פקידי ממשל אחרים.

מאז שנחת בנמיביה, כל צעד שעשה אלכסנדר היה מחושב. אחד האנשים הראשונים איתם התקשר שם היה מטיאס שווידה, בכיר לשעבר בחיל הים הנמיבי וכיום הבעלים של התעשייה הצבאית העיקרית של המדינה. יחד עם שווידה, קנה אלכסנדר עשרות אלפי דונמים למסחר ולמגורים - כשהדובדבן שבקצפת הוא פרויקט מגורים למעוטי יכולת, שבו כל יחידת דיור צורכת חשמל באמצעות אנרגיה סולארית זולה.

כשנודע כי אלכסנדר השקיע מיליונים במוסך מקומי לחלקי חילוף, "גלובס" חשף כי עשה זאת רק משום שבעלי המוסך עומד בראש ארגון למען "הכוח השחור" בנמיביה. כך, כל דולר שהוציא אלכסנדר באפריקה הרחיק אותו עוד יותר מהידיים האמריקניות.

אלפי קילומטרים מווינדהוק, בפארק הירקון בתל אביב, בילו כ-100 אלף ישראלים ב"מסיבת ההפתעה למדינה". רבים מהם סיפרו שגאידמק רוצה לעשות רק טוב. אחרים אמרו שיצביעו עבורו בבחירות. איש כבר לא מדבר פה על העלמות המס בצרפת או על סחר הנשק הבלתי חוקי באנגולה. אם נמיביה היא מדינת עולם שלישי, איפה זה שם אותנו?