יזם ההיי-טק דוידי גילה במשא ומתן לרכישת מניות לאומי ב-HOT לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל

יוכל לרכוש גם את מניות שאר הבנקים, 28.81% בסך-הכל, ולהגיע לשליטה מלאה בחברה * בשלב זה הצדדים טרם הגיעו להסכמות

יזם ההיי-טק דוידי גילה מנהל משא ומתן עם בנק לאומי לרכישת מניותיו (15.35%) בחברת הכבלים HOT - כך נודע ל"גלובס". המו"מ מתנהל על בסיס שווי השוק של 2.9 מיליארד שקל ל-HOT, בתוספת פרמיה של עד 15%, כלומר לפי שווי של כ-3.3 מיליארד שקל. ככל הידוע, קיימים פערים בין הצדדים, והם לא הגיעו בשלב זה להסכמה בנוגע למחיר המכירה.

אף שהמשא ומתן מתנהל בעיקר מול לאומי, ישנה אפשרות לרכישת מניות כל הבנקים בכבלים: בנק הפועלים (5.62%), הבנק הבינלאומי (5.07%) ובנק דיסקונט (2.77%). בסך הכל יוכל הרוכש לקבל 28.81% ממניות הכבלים מכל הבנקים ולהפוך לבעל השליטה בחברה.

במניות הבנקים בכבלים ישנם מתעניינים נוספים: בין השאר עלה שמו של גרשון זלקינד, בעל השליטה באלקטרה, כמי שבוחן השקעה בחברת הכבלים, אולם ככל הידוע, זלקינד ויתר על הרעיון, ואילו בדיקתו של גילה נחשבת לרצינית, בשלב זה לפחות.

בנק לאומי מעוניין למכור את מניותיו בהוט, בשל האחזקה הגדולה שלו בחברה, ולכן הרוכשים הפוטנציאלים מתמקדים בו.

לכל בעלי המניות בחברת הכבלים: הבנקים, "ידיעות תקשורת" של נוני מוזס, דלק השקעות של יצחק תשובה ואליעזר פישמן - זכות סירוב או הצטרפות לכל מכירה של מניות חברת הכבלים. לכן ייתכן שאחד מהם יחליט לצרף את מניותיו למניות הבנקים במקרה שעסקה תיסגר, או להפעיל זכות סירוב ולרכוש את מניות הבנקים ובכך להשיג שליטה על החברה.

ההערכות הן כי תשובה מתלבט אם ברצונו להשתלט על החברה או למכור את חלקו, אך בכל מקרה לא ייוותר לאורך זמן עם אחזקה ללא שליטה. עוד מעריכים כי מוזס לא ימכור את חלקו בכבלים וכי פישמן רוצה לממש את האחזקה, אולם אין כל ודאות כי כך ינהגו בעלי המניות. בכל מקרה, ההערכות הן כי טווח של חצי שנה עד שנה יקבע מיהו בעל השליטה ב-HOT, לאחר שכבר שנים ארוכות אין בעל בית אחד בחברה.

הונו של גילה, שהושג בעיקר באמצעות מימוש בחברות השבבים DSPC ו-DSPG, נאמד ב-200 עד 250 מיליון דולר. גילה הוא אחד מהישראלים היותר ידועים בעמק הסיליקון, אחרי שהיה מעורב בשורה של חברות (מעבר ל-DSPC ו-DSPG) כמו אודיוקודס, נוגטק וזן ריסרץ' וויו (Vyyo). בשנת 2000 הקים גילה את "גילה ונצ'רס", קרן של 100 מיליון דולר, שחלק עיקרי בה הוא מהונו הפרטי של גילה. ייתכן כי רכישת מניות הבנקים בכבלים תתבצע באופן מלא או חלקי באמצעות הקרן.

ב-2006 עמדו הכנסות HOT על 2.39 מיליארד שקל - גידול של 10.6% לעומת 2005. הרווח הגולמי של HOT כחברה ממוזגת הגיע אשתקד ל-472 מיליון שקל - עלייה של 48.4% לעומת 2005. ב-2005 הפסידה החברה תפעולית 127 מיליון שקל, ואילו ב-2006 הרוויחה 79 מיליון שקל. ה-EBITDA של HOT (רווח ללא הוצאות פחת מס וריבית) הגיע ב-2006 ל-582 מיליון שקל, 24% מסך ההכנסות, לעומת 426 מיליון שקל ב-2005, שהם 20% בלבד מסך ההכנסות. HOT הצליחה להראות שיפור בהפסד הנקי, שקטן ב-2006 בכ-7.7% ל-289 מיליון שקל.

בדצמבר 2006 נחתם הסכם המימון של HOT עם הבנקים, שפתח סופית את הדרך למיזוג מלא בין חברות הכבלים. בהתאם להסכם האשראי, קיבלו חברות הכבלים 3.95 מיליארד שקל, שיחולק למספר מסגרות, ויחליף חוב קיים במסגרות נפרדות לכל חברה: מתב, תבל וערוצי זהב. מבנק לאומי נמסר בתגובה כי "כל שני וחמישי אנחנו שומעים דרך התקשורת על מתעניינים בנכסינו, ואין בכוונתנו להתייחס לשמעות אלה".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".