גלעד המאירי: הכנסות המדינה מפינוי מחנה צריפין - כמיליארד דולר

עיריית ראשון לציון, שבתחומה מצוי המחנה, תקבל 100 מיליון דולר כתשלומי היטל השבחה

בעוד שמטרתה המוצהרת של העברת עיר הבה"דים לנגב היא חיזוק דרום הארץ, מתברר כי המדינה תגזור קופון שמן מהצעד. בעקבות פינוי מתחם מחנה צריפין המדינה צפויה ליהנות מהכנסות של כמיליארד דולר בשיווק הקרקע, כך מעריך גלעד המאירי, מנכ"ל חברת שמאות המקרקעין והייעוץ הכלכלי אהוד המאירי ושות'.

לדברי המאירי, "מתחם צריפין תוכנן מלכתחילה לפי תוכנית המתאר המחוזית של מחוז המרכז תממ/21/3 כשטח לייעוד נוף כפרי פתוח. ככל הנראה משיקולי מימון שונה ייעוד השטח בתוכנית המחוזית הסופית המאושרת לפיתוח עירוני. הנהנים העיקריים ממהלך זה יהיו מדינת ישראל, שלקופתה יזרמו הכנסות בהיקף מצטבר של כמיליארד דולר משיווק הקרקע ליזמים, לאחר שיאושרו בה תוכניות בניין עיר מפורטות". גם עיריית ראשון לציון, בתחומה שוכן המחנה, תיהנה מתשלומי היטל השבחה העומדים על 10% מתקבולי המדינה, דהיינו, כ-100 מיליון דולר.

לדברי המאירי, "הרצונות להפריח את הנגב אינם מכתיבים את המציאות הכלכלית שגוררת את הפיכת השטח לבנייה עירונית רוויה, על מנת לממן לכאורה את מעבר הבה"דים. המדינה ניצלה את מצבה כבעלת מספר כובעים, כאשר הינה גם בעלת הקרקע וגם רשות התכנון, ודאגה לשינוי הייעוד במתחם שלה על חשבון בעלי קרקעות פרטיים בסביבה".