16 לימס מעבדים צמיחה

שם חברה: לימס שנת הקמה: 1986 תחום פעילות: פיתוח מערכות תוכנה לניהול מעבדות אנליטיות מנכ"ל: יצחק פרידמן שווי שוק: 399.9 מיליון שקל בעלי מניות: יצחק פרידמן 20.96%; דינו טויבה 11.86%; חיים פרידמן 5.62%; גוטרמן אייל 5.39%

עבר:

חברת לימס הוקמה בשנת 1986 ומאז היא עוסקת בתחום אחד ויחיד - פיתוח, שיווק והטמעה של מערכות תוכנה לניהול כלל המידע במעבדות. למרות שהחברה נסחרת משנת 1993 בבורסה של תל-אביב, מדובר אולי בחברה שלה הזיקה הנמוכה ביותר למשק - פחות מ-1% מהכנסותיה הכלליות מקורן בישראל. רוב המחזור מגיע מצפון אמריקה. המעמד האיתן שלה בשוק זה - בין חמש המובילות בעולם - נובע בין היתר מכך שמייסדיה, חיים ואיציק פרידמן, זיהו את השוק כשעוד היה זעיר ורוב המעבדות פעלו ללא מחשבים כלל. ככל שהמכשור במעבדות הולך ומשתכלל, כך עולה הדרישה למוצרים של LIMS.

הווה:

בשנת 2006 המשיכה החברה באסטרטגיית ההתפרסות הגלובלית שלה על פני אזורים חדשים. בין היתר, השלימה רכישת חברה בקנדה ואף ייסדה חברה בת בהונג-קונג. הכנסות החברה צמחו ב-20% לעומת 2005, להיקף כולל של 87 מיליון שקל - פי שניים מהמחזור בשנת 2004. עם זאת, למרות הצמיחה בעסקים, מניית החברה נותרה תקועה והסבה תשואה אפסית למשקיעים.

מתוקף היותה "חברה משפחתית", או יותר נכון "המצאה משפחתית", לאחים חיים ואיציק פרידמן מייסדיה, שעבורם לימס היא פרויקט חיים, תשואת המניה לא כל כך חשובה לטווח הקצר.

עתיד:

במהלך שנת 2007 צפויה החברה לעמוד בפני צעד מהותי ביותר ולהפוך לחברה דואלית. לאחרונה אף הגישה טיוטת תשקיף חסויה ל-SEC האמריקני והיא צפויה לגייס כספים לפי שווי של 90-100 מיליון דולר. השאיפה להנפיק בארה"ב מתבססת, בין היתר, על הייחודיות המבנית של החברה. בניגוד למתחרותיה הגדולות, שפועלות כחטיבה בתוך חברות ענק ציבוריות, אצל לימס תחום התוכנה למעבדות הוא פעילות הליבה. לפיכך, מקווים בלימס שהפיכתה לציבורית בארה"ב תעודד משקיעים שמתעניינים בתחום ה-LIMS להשקיע דווקא בה, בתור האופציה "הטהורה" היחידה בתחום. במקביל להנפקה ינסו בלימס להרחיב את מאגר לקוחותיהם בחבלי ארץ שונים, בהם דרום אמריקה ומזרח אירופה.