מאיר שלו: "אדוני ראש הממשלה, אמרת שאתה עובד אצלנו - אתה מפוטר!"

(עדכון) - יותר מ-150 אלף איש הפגינו בכיכר רבין בדרישה להתפטרות הממשלה * בסיום דבריו זכה שלו לקריאות בוז מהקהל כאשר התייחס לכיבוש השטחים בידי ישראל

"אדוני ראש הממשלה, אמרת שאתה עובד אצלנו - אתה מפוטר!". בקריאה זו פתח הסופר מאיר שלו את דבריו בעצרת ההפגנה בכיכר רבין, אשר הלהיב את רבבות המפגינים. קהל המפגינים בכיכר ליווה את נאומו הקצר של שלו בקריאות "אולמרט הביתה", כאשר ברקע הונפו שלטים הקוראים לעריכת בחירות.

"התפקיד גדול על שניכם. נכשלתם", המשיך שלו בנאומו. "לכו הביתה. איננו מבקשים פיצויים. בזבזתם את כוח ההרתעה של ישראל, בזבזתם חיים של לוחמים ואזרחים. קניתם על קרבה ועל כרעיה את תפיסתו הלקויה של הרמטכ"ל ולא שקלתם אלטרנטיבות אחרות. כאשר הממשלה מושחתת, כאשר שרים נחקרים במשטרה - כך נראית המלחמה. כאשר הצבא עוסק במחסומים ובשמירה על מאחזים בלתי חוקיים - כך נראית המלחמה".

"רבים מהעומדים כאן הם סטודנטים והוריהם שמבקשים הקלה בשכר הלימוד, אבל גם את שכר הלימוד שלכם אנחנו משלמים. הוא משולם לא רק בכסף, אלא גם בסבל. לא תקבלו מועד ב' - לכו הביתה! קניתם את תפיסתו הלקויה של הרמטכ"ל, לא הבנתם את המציאות בה אנחנו חיים. כאשר ההנהגה מושחתת, כאשר שרים נחקרים במשטרה, כך נראית המדינה. אפילו לפוליטיקה הצלחתם להוציא שם רע. לא נסתפק בהבטחות של הידברות ונכונות, כי לא רק מלחמה אתם יודעים לעשות, אלא גם שלום לא. לכו הביתה, שלום ולא להתראות!".

ההמונים בכיכר הריעו לשלו, אשר המשיך לירות חצים לעבר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, עמיר פרץ. אך כאשר אמר שלו בסוף דבריו: "מה קרה לישראל לאחר 40 שנים של כיבוש - זו התוצאה!", זכה שלו לקריאות בוז מהקהל, אשר חצוי בין ימין ושמאל.

האלוף במילואים עוזי דיין, ראש צוות מארגני העצרת, אמר בנאומו: "אולמרט, נכשלת. אתה מערער את יסודות הדמוקרטיה. אנו פונים אלייך ואל ההנהגה ואומרים: עשה את המעשה הנכון - ולך הביתה".

מפקד הכיכר

יותר מ-150 אלף איש, מספר שווה ערך ל-6 מנדטים, מפגינים בכיכר רבין בתל אביב בדרישה להתפטרות הממשלה בעקבות דוח הביניים של ועדת וינוגרד. את ההפגנה ארגנו, בין היתר, מטה המאבק של חיילי המילואים ופורום המשפחות השכולות.

הסופר מאיר שלו, שהתנה את השתתפותו בעצרת בכך שפוליטיקאים לא יישאו נאומים, קרא מוקדם יותר היום לציבור להופיע בראיון לגלי צה"ל: "ככל שיבואו יותר אנשים - יווצר לחץ יותר חזק. אני מפציר מהאנשים לצאת מהבית ולבוא - זה לא כל כך קשה".

בעקבות המחאה הכפולה, נחסמו לתנועה דרכים מרכזיות בעיר: כל הרחובות המקיפים את כיכר רבין נסגרו, ונמנעה חניית כלי-רכב באזור. בשל תהלוכת הסטודנטים, החל בשעה שמונה יסגרו לתנועה הרחובות חיים לבנון ודרך נמיר בקטע שבין שדרות קק"ל לשדרות רוקח, כמו כן ייסגר רחוב אבן-גבירול מפארק הירקון ועד כיכר רבין, ורחוב ש"י עגנון.

אחד ממארגני האירוע, האלוף במילואים עוזי דיין, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי מטרת המחאה אינה להחליף את המגרש הפוליטי: "שאיפתנו - להבהיר לראש הממשלה, שר הביטחון ושאר חברי הכנסת כי הם צריכים לקחת אחריות. הכיכר המלאה תחדד את אמירת העם שצריך לצאת ולצעוק - עד כאן".