אפריקה ישראל השלימה רכישת חלקה של מנרב בחברת מחצית היובל לפי שווי של 1.6 מ' ד'

מנרב מחזיקה ב-50% במחצית היובל * לבייב ישלם פרמיה של 14% לחברה המחזיקה בזכויות במגדל הקריה בת"א ובמעונות הסטודנטים בירושלים

אפריקה-ישראל , שבשליטת לב לבייב, לא מפסיקה לכבוש את הכותרות הכלכליות בשבועות האחרונים. היום, שעות ספורות לאחר הודעתה על כוונתה להיכנס לשוק הנדל"ן התאילנדי, השלימה אפריקה ישראל את העסקה לרכישת חלקה של מנרב (50%) בחברת מחצית היובל, המחזיקה בזכויות בקרית הממשלה בתל אביב ובמעונות הסטודנטים הנבנים באוניברסיטה העברית בירושלים. כעת, לאחר חתימת ההסכם, תחזיק אפריקה ישראל ב-100% ממגדל הקריה. בשבוע שעבר אפריקה-ישראל הודיעה על רכישת בניין הניו-יורק טיימס תמורת 525 מיליון דולר ובמקביל גייסה 1.4 מיליארד דולר בבורסת לונדון.

עד השלמת העסקה היום, החזיקו מנרב, שבשליטת אברהם קוזניצקי, ואפריקה ישראל, בחלקים שווים במחצית היובל. במהלך המו"מ ייחסו החברות למגדל הקריה, הממוקם בפינת הרחובות קפלן ומנחם בגין בתל אביב, ולמעונות הסטודנטים, שבנייתם ואכלוסם מתבצעים בימים אלה, שווי כולל של כ-1.4 מיליארד דולר, וכעת משלם לבייב פרמיה של כ-14% על השליטה בחברה המשותפת.

לפני כחודש וחצי הודיעה מנרב כי העסקה למכירת השליטה בחברה לארקדי גאידמק תמורת כחצי מיליארד שקל התפוצצה. קוזניצקי האשים את המדינה כי היא שמה רגליים לעסקה כשלא אפשרה להחריג את בית הסוהר הפרטי בנגב, שנמצא בבעלות משותפת של אפריקה ומנרב. מיד לאחר שהתפרסמו הידיעות הראשונות על מו"מ בין גאידמק לקוזניצקי בינואר השנה (שהוכחשו), אישרה מנרב כי מתקיימים מגעים למכירת חלקה במגדל הקריה. הערכות שונות טענו כי המתיחות בין גאידמק לבין לבייב (המוכחשות על ידי השניים) הן שהובילו את לבייב למו"מ מיידי על חלקה של מנרב, כדי למנוע שותפות עם גאידמק.

כעת, לאחר שהתפוצץ המו"מ בין גאידמק למנרב, דומה שהשיקולים לרכישת המגדל אכן היו עסקיים למהדרין. קוזניצקי אמר בעבר ל"גלובס" כי מתוך לויאליות הודיע ללבייב לפני הפגישה הראשונה עם גאידמק, וכי לבייב לא הביע כל התנגדות.

מגדל קריית הממשלה משתרע על פני 38 קומות וכולל כ-70 אלף מ"ר משרדים ושתי קומות מסחריות. המדינה שוכרת כיום 26 קומות במגדל, כ-46 אלף מ"ר, לפי שכר דירה של 15.6 דולר למטר בחוזה לעשרים שנה, ומשלמת בנוסף דמי ניהול של 7 דולרים למטר. אפריקה ומנרב משווקות בשנה האחרונה את יתר השטחים הפנויים בבניין, לפי שעה ללא הצלחה רבה, בין היתר בשל בעיית החנייה במגדל.

שתי החברות משתפות ביניהן פעולה במספר פרויקטים ביניהם הקמת בית הסוהר הפרטי בנגב וניהולו, ומתמודדות יחד על הקמת מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב.