אפסו סיכויי סרברוס-גבריאל לקבל השליטה בלאומי; הערכות: המדינה תפיץ את המניות הנותרות בשוק ההון

האוצר ממליץ לשר הממונה רפי איתן שלא להאריך את האופציה שניתנה לקרנות סרברוס גבריאל לרכוש 10% נוספים מהבנק, ותפוג עוד תשעה ימים

דועכים סיכויי סרברוס-גבריאל לרכוש את השליטה בבנק לאומי: ועדה במשרד האוצר המליצה שלא להיענות לבקשת סרברוס להאריך את האופציה שלה לרכישת 10% מלאומי. האופציה תפוג בעוד תשעה ימים, ב-24 מאי. ההמלצה של האוצר לא בהכרח תתורגם להחלטה של השר המופקד על העניין, רפי איתן, אשר יכול לסרב לקבלה. עם זאת, לפי הערכות במערכת הבנקאית, תם סיפור סרברוס והקרנות לא יקבלו את ההארכה הנדרשת.

בידי המדינה יישארו עתה 10% ממניות לאומי שהיו אמורות להימכר לסרברוס במסגרת האופציה. בפני החשב הכללי, ירון זליכה, עומדות כעת שתי אפשרויות: לצאת למכרז נוסף, הליך בעייתי ומסורבל שיימשך זמן רב; או לחלופין, יכול זליכה להפיץ את המניות בשוק ההון ותוך ניצול שער המניה הגבוה, להכניס כסף לקופת המדינה. בשוק ההון מעריכים כי השוק יקלוט ללא בעיה את המניות שבידי המדינה. שווי השוק של מניות אלה הוא 2.5 מיליארד שקל. על-פי תנאי המכרז המדינה לא תוכל למכור את המניות לפני 24 באוגוסט.

בקשת ההארכה של שבעה חודשים נועדה להשלים את ההליכים הרגולטוריים הנדרשים כדי לקבל מבנק ישראל, בראשות הנגדי סטנלי פישר, היתר שליטה בבנק לאומי. מימוש האופציה מעניק לסרברוס הטבה משמעותית של חצי מיליארד שקל, הנובעת מהנחה במחיר המימוש כפי שנקבע במקור במכרז.

הצוות המיוחד, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, המליץ לשר לענייני גמלאים, רפי איתן, להיענות בשלילה לבקשת סרברוס לקבל ארכה של שבעה חודשים נוספים עד דצמבר 2007 למימוש האופציה. איתן כאמור טרם קיבל החלטה בעניין. איתן מונה בידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לטפל במכרז לאומי ולקבל החלטה בנושא מאחר שאולמרט מנוע מלטפל בכל הקשור למכרז עקב החקירה הפלילית שמתנהלת נגדו בנושא.

אם לא תקבל סרברוס הארכה, אין סיכוי שניתן יהיה להשלים את ההליכים הרגולטוריים, שעיקרם העברת לאומי ניו יורק לנאמנות, כצעד ראשון לקראת מכירתו. מבחינת סרברוס, מכירת לאומי ניו יורק היא תנאי הכרחי לקבלת אישור שליטה מהבנק המרכזי האמריקני. סרברוס מחזיקה ב-9.99% ממניות לאומי. אם ההארכה לא תאושר, תחויב סרברוס למכור 5% מהמניות.