רמת מרפא בר"ג ניצלה מאפריקה ישראל: ביהמ"ש הקפיא את ההריסה

החברה תיכננה מגדל מגורים בן 40 קומות במקום בו ניצב בית החולים ההיסטורי הראשון ליולדות

ביהמ"ש המחוזי בת"א הוציא צו זמני (עת"מ 1545/07), המקפיא את הריסת המבנה ההיסטורי של ביה"ח רמת מרפא בר"ג. הבקשה הוגשה על-ידי תושבים בשכונת הגפן הסמוכה לביה"ח, ועל-ידי המועצה לשימור.

בפנייה לביהמ"ש נאמר, כי מדובר במבנה באוהאוס המיועד לשימור שהוקם בשנת 1934, והיה בית החולים ההיסטורי הראשון ליולדות.

השופט, ד"ר קובי ורדי, ציין בהחלטתו כי פעולות ההריסה כבר החלו ונהרסו כ-200 מ"ר מתוך המבנה, הכולל כ-1,700 מ"ר. הוא סבור כי יש להקפיא את המצב למשך תקופה קצרה כדי לאפשר לעותרים להגיש עתירה מנהלית מסודרת, בצרוף בקשה לצו ביניים שיכללו את המשיבים המתאימים, ביניהם חברת אפריקה ישראל. מטרת הצו הזמני היא מניעת נזק בלתי הפיך.

"רמת מרפא" הוקם ע"י הגיניקולוג הנודע ד"ר ליאו אברבך, ובו נולדו כ-10,000 תינוקות. למלאכת התכנון מונה האדריכל הרי לוריא, מהמובילים באותה עת. הבניין הופיע בפרסומי העירייה ובמגזינים כאחד מהמבנים החשובים והאיכותיים שנבנו בר"ג. לאור מיקומו, שימש לא פעם את אנשי המחתרות ואת תנועות המרי בפעילותיהם.

מאמצע שנות ה-80 היה המבנה בבעלות קופ"ח מכבי, עד שנעזב לפני כשלוש שנים, ומאז עמד נטוש. לאחרונה מקודמת תב"ע (ר"ג/954) ע"י חברת אפריקה ישראל, שרכשה את המגרש במטרה להקים במקום מגדל מודרני בגובה 40 קומות. על-פי התוכנית, יתבצע הרס מלא של הבית ובלובי הבניין החדש יוצגו תמונות שיספרו את תולדותיו וייחודו.

הוועדה המחוזית התנתה את הפקדת התב"ע בהכנת תיק תיעוד לבחינת נושא השימור. למרות שלא הופקדה עדיין התוכנית, ולמרות שלא התקיים עדיין כל דיון ציבורי בנדון - הוצא צו הריסה למבנה, שכאמור נבלם בעיצומו ע"י ביהמ"ש.