פרס וישי נפגשו עם עבדאללה: יפעלו להקמת מפעל לייצור כלי רכב חשמליים

מדובר בקידום יוזמה של שי אגסי ואיתן ורטהיימר לשימוש באנרגיה חלופית להנעת מכוניות; פרס: "המפעל יביא לפתיחת כ-100 אלף מקומות עובדים"

ירדן וישראל יפעלו להקמת מפעל לייצור כלי רכב חשמליים על הגבול ביניהן, כך סוכם היום (א') בפגישתם של המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, ושר התמ"ת, אלי ישי, עם המלך עבדאללה. הפגישה התקיימה בשולי הפורום הכלכלי העולמי שהסתיים היום (א') בצד הירדני של ים המלח.

מדובר בקידום ופיתוח היוזמה של שי אגסי, שפרש באחרונה מחברת סאפ הגרמנית, ושל התעשיין איתן ורטהיימר, שמטרתה שימוש באנרגיה חלופית להנעת כלי רכב. המפעל יהווה חלק מהפרויקטים המתוכננים בעמק השלום, המשתרע לאורך גבול ירדן-ישראל, שמקדם משרד המשנה לראש הממשלה.

בתום הפגישה היום אמר פרס ל"גלובס" כי המפעל יביא לפתיחת כ-100 אלף מקומות עבודה חדשים לעובדים משני צידי הגבול. ישי הוסיף כי "זהו פרויקט עתיר טכנולוגיה אשר יחזק את מעמדה של ישראל בפיתוח אנרגיה חלופית שתופס תאוצה בעולם".

בנוסף, סיכמו פרס והמלך הירדני על הקמת קבוצת עבודה ישראלית-ירדנית שתכין את יסודות מזכר ההבנות בין המדינות בנוגע לפרויקטים בעמק השלום.

כמו כן, סוכם כי חברות בינלאומיות יתחילו להגיש הצעות לפעולה בנושא. עוד סוכם בפגישתם של השניים היום כי שרי התחבורה של שתי המדינות ייפגשו כדי לקדם את שיתוף הפעולה בנושא שדה תעופה משותף באזור עקבה ואילת.

כמו כן, ירדן וישראל הכריזו על כניסתו לתוקף של הסכם הצבירה ביניהן, שמאפשר ייצוא משותף של סחורות לאירופה תוך הסרה מלאה של מכס מהצד האירופי. העניין סוכם סופית בפגישת שר התמ"ת ישי עם עמיתו הירדני, סאלם רזאלה. הסכם הצבירה מול האיחוד האירופי מאפשר ליזמים משתי המדינות לייצר ביחד סחורות שייהנו מהסרה מוחלטת של המכס בכניסה לאיחוד האירופי. עד כה נהנו יצרנים משתי המדינות מתנאים דומים מתוקף הסכמים בילטרליים עם האיחוד האירופי, אך מוצרים משותפים לא זכו לתנאים אלה.

ההליך לאישור הסכם הצבירה (accumulation) החל כבר בקיץ, אך בשל עיכובים בירוקרטיים עיכובו נדחה עד לפגישה היום. גבי בר, מנהל דסק המזרח התיכון במינהל לסחר חוץ אמר אתמול ל"גלובס" כי הדבר יקל על שיתופי פעולה בין יזמים משתי המדינות. כמו כן, הוא אמר כי שתי המדינות יוציאו משלחת משותפת לקנדה כדי להגיע עימה לסיכום דומה.

שני השרים גם אישרו את שינוי משטר הפיקוח על ייצור מוצרים משותפים במסגרת אזורי התעשייה שמהם מתבצע ייצוא לארצות הברית, ה-quiz. לפי ההסכם מול ארצות הברית, מוצר ירדני שכ-8% ממנו מיוצר בישראל, נהנה מהטבות בכניסה לשוק האמריקני. הסיכום החדש יאפשר לבצע את הפיקוח על שיעור התשומות הישראליות מדי רבעון, ולא תיערך בדיקה של כל מוצר בנפרד כמו היום.