מינהל מקרקעי ישראל רוצה להוציא את שיווק ההרחבות מידי המושבים

ההחלטה גוררת אחריה תגובות נזעמות מצד גורמים רבים בהתיישבות, שלטענתם, העברת השיווק של המגרשים למינהל תגרום לעצירה מוחלטת של ההרחבות

מועצת מקרקעי ישראל תתבקש לאשר בישיבתה מחר (ב') החלטה המוציאה את שיווק הרחבות המגרשים מידי המושבים, הקיבוצים והיזמים ומעבירה אותם למינהל.

ההחלטה גוררת אחריה תגובות נזעמות מצד גורמים רבים בהתיישבות, שלטענתם, העברת השיווק של המגרשים למינהל תגרום לעצירה מוחלטת של ההרחבות, שכן המינהל לא יהיה מסוגל לפרסם כמות כה גדולה של מכרזים בכל הישובים. טענה נוספת היא, שהמושבים יתנגדו למצב שבו לא תהיה להם כל שליטה על השיווק ולא יאפשרו למינהל לפרסם מכרזים אלה.

יצוין, שעד כה, המושבים והקיבוצים חתמו על חוזים עם יזמים ואלה שיווקו ובנו את ההרחבות. המתנגדים להחלטה מוחים גם כנגד העובדה, שהמינהל פרסם את נוסח ההחלטה בשבוע שעבר (יום ו') יומיים בלבד לפני ההכרעה ולא נתן לנוגעים בדבר להיערך לקראת הדיון שיש לו משמעות חשובה להתיישבות.

בדברי ההסבר להחלטה קובע המינהל, שהמלצות ועדת הבר להיוון חלקת המגורים, מאפשרות לישובים לגדול על פי מה שנקבע בתמ"א 35. המשמעות היא, שלעיתים נוצר מצב שבו יש לישוב פוטנציאל לגדול פי חמש מגודלו כיום. לדעת המינהל הזכות לשווק קרקעות אלה היא שלו ולא של הישוב.

עוד קובעת ההחלטה, שהאגודות יוכלו להמשיך להפנות למינהל מומלצים למגרשים בפטור ממכרז בכמות של עד 115% ממספר הנחלות כיום, בדרך כלל לבני המושב שאין להם נחלה אך רק אם הם עברו את גיל 18. סעיף זה מבטל החלטות קודמות שאיפשרו למכור מגרשים גם לקטינים. על הישוב נאסר לגבות כספים מהמומלצים, מעבר לעלויות הפיתוח.

סעיף נוסף בהחלטה קובע, שהקצאת המגרש תהיה במלוא קיבולת הבנייה, גם אם החוכר מחליט שלא למצות את כל אחוזי הבניה. המינהל מבקש בכך להקטין את החיכוך עם החוכרים ומתוך מטרה להשוות את תנאי ההקצאה לכל העסקאות של המינהל, שבכולן משווקת הקרקע עם מלוא הזכויות.