ממשיכים לשלוף מהמותן

במחטף אופייני, החליטה מועצת מקרקעי ישראל להוציא את שיווק ההרחבות מהמתיישבים עצמם; ההרחבות כנראה ייעצרו - העתירות כבר בדרך

daliat@globes.co.il

הנהלת המינהל מיהרה מאוד להגיש לאישור מועצת מקרקעי ישראל את התיקון להחלטה 959, המוציאה מהמושבים והקיבוצים את האפשרות לשווק בעצמם את הקרקע להרחבות. כל כך מיהרה, עד שבמו ידיה תביא לכך שגם החלטה זו צפויה להיגרס עד דק בעתירות לבתי משפט, אותן כבר מתכננים המושבים והקיבוצים להגיש בשורה של טענות שונות. משמעות הדבר היא, ששוב יתבקש בית המשפט להתערב במקום בו כשלה המועצה.

מה כל כך מרגיז את הקיבוצים והמושבים? בראש ובראשונה העובדה שההחלטה המהותית כל כך לגורל הישובים נמסרה לחברי המועצה לעיון בסוף השבוע (ה'), שלושה ימים בלבד לפני הדיון. עובדה זו לא אפשרה לאיש להתכונן אליה היטב. לא רק לחברי המושבים והקיבוצים לא היתה שהות לעיין בהחלטה, אלא גם לחברי המועצה עצמם, שצריכים היו להחליט עליה, לא ניתן זמן לבחון אותה. מצב בלי רצוי במיוחד לאור העובדה שרוב חברי המועצה אינם מבינים דבר בנושא המקרקעין.

במהלך הישיבה התלונן נציג הקיבוצים, יאיר רינמן, על פרק הזמן קצר שניתן לו כדי לעכל את ההצעה, אך יו"ר המועצה ושר השיכון, מאיר שטרית, הודיע שרוב ההצעות נמסרו לעיון לפני כשבועיים ורק זו התעכבה. אז מה אם דווקא ההצעה המעוררת הכי הרבה מחלוקת לא נמסרה בזמן? אלא מה, שהתקנון אכן מחייב לפרסם את ההצעות ששה ימים לפני מועד הדיון. סיבה ראשונה מצוינת לפניה לבית המשפט לביטול ההחלטה.

אך בכך לא תמו הטענות. מתברר שמדובר בשינוי רביעי בתוך שנה באותה החלטה ממש, עובדה שמרגיזה מאוד את המושבים והקיבוצים. לטענתם, בלתי אפשרי לתפקד במצב שבו החלטות משתנות השכם והערב ומטילות את ההתיישבות למצב תמידי של חוסר ודאות. על פי טענה זו, אולי כל מה שצריך הוא להמתין כמה חודשים ולגלות שגם החלטה זו השתנתה בהתאם לגחמה של מנהל אגף.

נגד התקנון

"אגפי המינהל פועלים ללא כל תאום ביניהם, אינם מבררים האם החלטותיהם ישימות ומביאים לאישור המועצה הצעות שונות ומשונות שאין סיכוי שהמינהל מסוגל להתמודד איתן", אומר מזכיר האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, "זאת בשעה שכל אחד יודע, שבנושא מקרקעין לא יתכן לשנות החלטות מהיום למחר. לצערי, רוב חברי המועצה אינם מבינים את החומר ומקבלים החלטות בלי שיהיה להם מסד נתונים מקצועי ומבלי שיבינו על מה הם מחלטים. הייעוץ המקצועי היחיד שמקבלים חברי המועצה הוא ממנהלת האגף החקלאי, שולה בן צבי ומהיועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי, ששתיהן עובדות המינהל ולכן נחשבות לגורם אינטרסנטי. זוהי התנהגות לא מקצועית הגורמת לנזק מתמשך לכל נושא המקרקעין".

הכעס הרב ביותר הוא על עצם ההחלטה, שקובעת שהישוב יכול לשווק בעצמו עד 115% מכמות המגרשים. יתר המגרשים שניתן לשווק על פי תמ"א 35, יוצאו לציבור הרחב באמצעות מכרזי מינהל. החלטה זו מוציאה בפועל מידי הישובים את האפשרות לשווק בעצמם את המגרשים בהרחבות ולבחור את מי הם רוצים לעצמם כשכנים. לדברי קוכמן, עובדה זו תגרום לכך שהמושבים והקיבוצים יעצרו את קידום תכנון ההרחבות, שכן, משמעות המכרז הפומבי היא, שכל אדם, גם אם הוא אינו מוצא חן בעיני המושב, יוכל להשתתף במכרז ולרכוש מגרש בהרחבה.

"מחטף בירוקרטי"

במהלך הישיבה, השיב שיטרית, שהמינהל יפרסם מכרזים ולאחר מכן ישלח את הזוכים לועדת הקבלה. אם זו תפסול את המועמד, זכייתו תבוטל. חברים נוספים במועצה אמרו שמדובר בהליך בלתי אפשרי, שכן מי שרכש את מסמכי המכרז, השתתף בו ואף זכה, לא ימהר לוותר על זכייתו. עובדה זו תגרור לא מעט זוכים שנדחו, לבתי המשפט בטענה לאפליה.

טענה נוספת, שאיש אינו מוכן לומר בקול רם, היא שמה שהמושבים והקיבוצים חוששים ממנו יותר מכל היא העובדה שמכרזים אלה יפתחו פתח להשתתפותם של מגזרים שונים במכרזים - ערבים, דתיים וחרדים. עובדה שמדאיגה מאוד את ההתיישבות, במיוחד על רקע בג"ץ קעאדן המפורסם, שאפשר למשפחה הערבית להתיישב בישוב היהודי קציר.

אך הטענה המרכזית, איתה קשה להתווכח היא, שברור לכל שהמינהל פשוט לא יהיה מסוגל לנהל את כל המכרזים הנפרדים בהתיישבות. קשה להאמין כיצד המינהל - המתקשה לנהל את המשימות הרגילות שלו, יתמודד עם אלפי מכרזים על בתים בודדים במושבים ובקיבוצים. "מדובר בהחלטה תמוהה ובעייתית", אומר מזכיר התנועה הקיבוצית, גברי ברגיל, "זהו מחטף בירוקרטי, שמשאיר תחושה רעה מאוד לגבי הכוונות העומדות מאחוריו. משמעות ההחלטה היא עצירת תנופת ההתיישבות בהרחבות, שרובן ככולן נמצאות בפריפריה, שכן שום ישוב לא יאפשר למינהל לשווק את הקרקעות.

דו"ח גדיש דיבר על הצורך להוציא את המינהל מחיי האזרחים ואילו כאן המינהל עושה בדיוק את ההפך ומעמיק את התערבותו, עד לרמה של הבית הבודד. לא רק זאת, במקום ליישם את החלטת הממשלה שקובעת שיש להפנות אזרחים לפריפריה, המועצה מקבלת החלטות שמונעות מהלך זה. אנחנו דורשים להחזיר את הנושא לדיון מסודר, בתקווה להכניס הגיון בעבודת המינהל שתתאים למדיניות הממשלה".

יחד עם זאת, יש גם מי שמרוצים מההחלטה. האגודה לצדק חלוקתי, שגם היא מוחה על אופן קבלת ההחלטה, מבלי לפרסמה בזמן, מרוצה לפחות מהתוכן. לדעת האגודה, אומנם זכות ההמלצה לגבי חלק מהמגרשים נשמרת לאגודה המקומית, אך העובדה שחלק משמעותי מן השטח ישווק במכרז פומבי על ידי המינהל ימנע מספר תופעות פגומות, כמו סיפסור עקיף בקרקע והפקת רווחים ממנה, אך גם הדרת אוכלוסיות מוחלשות כגון ערבים, הומוסקסואלים, משפחות חד הוריות ועוד, מהזכות להתגורר בהרחבות שיושבות על קרקע ציבורית.

חברים במועצה אמרו, שאין ספק ששלב הרתיחה הבא יגיע בהצעה הקרובה לפרסם מכרזים גם לנחלות הפנויות במושבים ובקיבוצים. עוד סיבה מצוינת להתכתשות בין המינהל לבין תנועת ההתיישבות.