נכס מכינוס: דובשו ועוקצו

רבים נוטים לחשוב, שאם הם ישיגו נכס מכינוס נכסים הם יעשו את עסקת חייהם. המתמחים בתחום כינוסי נכסים יודעים לספר על אינספור פניות חוזרות ונשנות של צדדים הפונים לעורכי הדין ומבקשים לברר האם עתידים להתפרסם על ידם נכסים למכירה כאלה ואחרים.

אכן, לצד הזדמנויות לא מבוטלות לרכישת נכסים במחירים אטרקטיביים במסגרת הליכי כינוס נכסים, קיימים גם מקרים רבים בהם מתברר כי דווקא הקונים נכס מכינוס נכסים מוצאים את עצמם משלמים מחיר גבוה יותר ממחיר השוק של הנכס על-פי הערכת השמאי.

ניסיון השנים האחרונות מוכיח, כי במקרים רבים בהם נערכו התמחרויות, סופן היה גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר שנקב בו השמאי. אחת הסיבות לכך היא כי בלהט ההתמחרות ומתוך כוונה לזכות בנכס, מעלים המציעים עוד ועוד את הצעותיהם, דבר המביא לתוצאות מצוינות עבור הנושים ועבור בעלי הנכסים.

הדבר נכון במיוחד לגבי נכסים באזורי הביקוש ובאיזור תל אביב והמרכז, בו הליך של מכירה מניב, לא אחת, תמורה הגבוהה בעשרות אחוזים מהצפוי על פי חוות דעת השמאי.

הסוד האמור לא נעלם מעיניהם של עוסקים רבים בתחום הנדל"ן, ולא אחת מעיון במודעות למכירת נדל"ן המפורסמות ע"י עו"ד ניתן להיווכח כי בעלי נכסים בוחרים מרצונם למכור את נכסיהם דווקא באמצעות פרסום של בקשה להציע הצעות. המאפיין את המודעות מסוג זה הוא, כי החתום עליהן אינו בעל תפקיד מטעם בית המשפט או ראש ההוצל"פ אלא עורך הדין - ב"כ הבעלים.

לרכישה במסגרת הליך של כינוס נכסים יתרונות לא מבוטלים עבור הרוכשים, גם בלא קשר לשאלת המחיר. בין היתר, נחשבת בדרך כלל הרכישה לבטוחה, שכן הנכס נרשם על שם הקונה ע"י כונס הנכסים, ללא עיקולים וחובות של צדדים שלישיים, על פי הוראת בית המשפט.

כמובן שיש לוודא מראש כי מדובר בכונס נכסים מוכר ואמין, וכי יש בידיו צו מינוי ואישור מראש של בית המשפט או ראש ההוצאה לפועל לביצוע המכר. יתרון נוסף לרכישת נכס מכונס נכסים הוא, כי במקרים רבים הכונס דואג מראש לפינוי הנכס, עוד לפני הליך המכירה, דבר המאפשר את השלמת העיסקה ומסירת החזקה בה לקונה בתוך זמן קצר.

להליך רכישת נכס מכונס נכסים גם חסרונות. צידו השני של ההליך המהיר הוא כי על הקונה להשלים את תשלום מלוא התמורה בתוך זמן קצר יחסית. יחד עם זאת, גם בהליך של רכישת נכס מכונס נכסים ניתן, במקרים רבים, ליטול משכנתא לצורך השלמת מימון הרכישה.

הכותבים הינם בעלי משרד בת"א המתמחה בתחום של פירוקים, פשיטות רגל וכינוסי נכסים.