המחוזי: ניכוי תשומות ומע"מ - רק לאחר בירור שנותן החשבונות רשום כעוסק מורשה

קבע כי לא די בהשגת אישור ניכוי מס במקור ואישורים על ניהול חשבונות וספרים כדי לנכות תשומות ומע"מ

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי כדי לנכות מס תשומות ומע"מ, יש לבדוק במשרדי מע"מ כי נותן החשבונית רשום כעוסק הפועל כדין. ביהמ"ש קבע כי לא די בהשגת אישור ניכוי מס במקור ואישורים על ניהול חשבונות וספרים כדי לנכות תשומות ומע"מ.

טל יואב, קבלן שיפוצים, ביצע עבודות בנייה עבור מלון דן בת"א ב-1999. הוא התקשר עם מספר קבלני משנה, שאחד מהם מסר לו חשבונית מס בסך 2.75 מיליון שקל, שעל בסיסה קיזז מס תשומות. מנהל אגף המכס והמע"מ בירושלים לא הכיר בקיזוז.

השופטת מרים מזרחי דחתה את ערעורו של יואב, וקבעה כי קבלן המשנה לא היה עוסק מורשה ולכן החשבונית שהוציא היא למעשה פיקטיבית. לדבריה, אין די בכך שהעבודה בוצעה בפועל ושמוציא החשבונית היה זה שביצע את העבודה. היא קבעה כי על מקבל החשבונית להראות כי החשבונית הוצאה על ידי עוסק הרשום בפועל כדין, ומוטלת עליו האחריות לברר את דבר הרישום במע"מ בכל האמצעים הסבירים.

יואב טען כי לעוסק היה אישור של מס הכנסה על ניכוי מס במקור וכן אישור על ניהול ספרים. לדבריו, אף משרד של רו"ח אינו עושה בדיקה פוזיטיבית אם החשבונית פיקטיבית, והבדיקה העיקרית שנעשית היא קיום אישור מס במקור ואישור ניהול ספרים - ואם אלה קיימים, מניח רוה"ח שהחשבוניות ניתנו כדין.

ואולם, בית המשפט קבע כי גם קיומם של אישור ניכוי מס במקור ואישור על ניהול ספרים וחשבונות אינו מספיק. נקבע כי על רו"ח לבדוק במשרדי מע"מ אם מוציא החשבונית רשום כעוסק כדין. (ע.ש. 5042/05).