בית ההשקעות האמריקני SIG ישקיע 20-30 מיליון דולר בשנה בחברות ישראליות

השותף אמיר גולדמן: "נעדיף להתמקד באיכות ולא בכמות. אני מאמין שנבצע בישראל עסקה אחת או שתיים בשנה; נשקיע בחברות בשלבים מאוחרים בתחומי הטכנולוגיה והשירותים הפיננסיים"

בית ההשקעות האמריקני SIG (קרי Susquehanna International Group) מתכוון להשקיע 20-30 מיליון דולר בשנה בחברות בישראל באמצעות גוף ההשקעות שלו - SGE (Susquehanna Growth Equity). כך נודע ל"גלובס".

קבוצה של בכירים בקרן ביקרה לאחרונה בישראל במסגרת הכנס השנתי של IVA (איגוד קרנות ההון סיכון). אמיר גולדמן, אחד השותפים, אמר על תוכניות ההשקעה בישראל כי "אני מאמין שנעשה בין עסקה אחת לשתיים בשנה בשוק הישראלי. אני אעדיף שנתמקד באיכות ולא בכמות".

אמיר גולדמן מוביל את פעילות ההשקעות של SGE. הוא הצטרף לקרן לפני כשנה, וקודם לכן היה שותף בקרנות TL ונצ'רס וב-BRM קפיטל, ולפני פעילותו בתחום ההון סיכון הוא היה בנקאי השקעות ברוברטסון סטיבנס בתחום המיזוגים וההשקעות, בין היתר מול חברות ישראליות.

SIG הוא ארגון גדול המעסיק 1400 עובדים ברחבי העולם. מדובר בגוף המאחד שורה של חברות, בהן קרנות פרייבט אקוויטי, קרן הון סיכון בסין, בנק השקעות, שירותי מחקר והשקעות פרייבט אקוויטי באירופה. כפי הנראה, כוונות הקרן לגבי ההשקעות בישראל הן רציניות. זאת ניתן לראות בין השאר מכך שלאחרונה היא מינתה את ג'ונתן קלאר לאחראי על הפעילות של SGE בישראל. קלאר עבד בעבר בקרן ההון סיכון BRM.

רכישת טכנולוגיות ב-200 מיליון ד' בשנה

גולדמן: "אנחנו מוכרים כאחד מהארגונים הגדולים בארה"ב שסוחר בשוק הציבורי. אנחנו אחראים על כ-10% ממסחר האופציות בנאסד"ק ועוד כ-1%-2% מהמסחר באופציות ב-NYSE. החלטנו להתרחב לעוד עסקים ופנינו להשקעות בנקאיות בחברות רפואיות, חברות שמפתחות שירותים פיננסיים, חברות טכנולוגיות ואחרות. SGE משקיעה כ-500 מיליון דולר בשנה בתחום הפרייבט אקוויטי".

* באילו חברות אתם משקיעים?

"אנחנו משקיעים בחברות שנמצאות בשלבים המאוחרים ויש בהן הזדמנות טובה. בדרך כלל נשקיע בחברות רווחיות. מצד אחד, היזמים והמשקיעים מחפשים הון כדי להאיץ את צמיחת החברה, ואנחנו מצידנו מחפשים חברות בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והשירותים הפיננסיים".

* מה יש לכם להציע לחברות שכבר מרוויחות?

"יש לנו את היכולת לשחרר משקיעים שנכנסו לחברה לפני 5-7 שנים וצריכים להתחיל לראות איך הם יוצאים מורווחים ממנה. אנחנו בהחלט מאמינים שנוכל להיות אלה שישחררו את קרנות ההון סיכון מחברות בוגרות שרוצות להמשיך ולצמוח ולא לצאת לפומבי. השקעה שלנו יכולה לאפשר סוג של אקזיט למשקיעים המוקדמים. וכשדיברנו עם נציגי ההון סיכון המקומיים, בהחלט ראינו עניין גדול".

גולדמן מוסיף כי ל-SGE יש עבר בניהול השקעות פרייבט אקוויטי והצפת ערך בחברות בתחומי התוכנה והטכנולוגיה לעולם הפיננסי.

* למה דווקא בישראל ולמה דווקא עכשיו?

"יש בישראל פער במימון. יש לא מעט קרנות המשקיעות בחברות בשלבים המוקדמים, אבל חברות בשלבים המאוחרים יותר מתקשות למצוא משקיעים עם כיסים עמוקים ויכולת לספק להן את הקפיצה הבאה. אנחנו רוצים למלא את החלל הזה.

"SIG היא אחד מהגופים הגדולים בעולם שצורכים טכנולוגיה בתחום הפיננסי. מידי שנה אנחנו רוכשים טכנולוגיות ב-200 מיליון דולר.

"אנחנו לא רק עוד משקיע, אלא יכולים להיות לקוח גדול. תחומי ההשקעה שלנו הם אחסון, אבטחה, ניהול מאגרי מידע, כלים למסחר מהיר וגם שירותי IT. אנחנו נמצאים בקשר עם הגופים הגדולים ביותר, כמו מריל לינץ', קרדיט סוויס ואחרים".

* מה אתם עושים בחברות?

קלאר: "זה תלוי בחברות. בקאשאדג' למשל סייענו ברה-ארגון, גם מבחינת הפעילות וגם מבחינת אחזקות ההון. יש לנו קשרים עם משקיעים מוסדיים ואחרים שיכולים לסייע לחברה או להפוך ללקוחות שלה".

* אתם מתחרים בקרנות ההון סיכון?

"אני חושב שהפעילות שלנו משלימה לשלהן, בעיקר כאן בישראל. יש פער ביכולת לממן חברות גדולות יותר. אנחנו יכולים לסייע לקרנות לצאת מהחברות. בנוסף, אנחנו פועלים גם בחברות ציבוריות קטנות שרוצות לחזור ולהיות פרטיות. חוץ מזה, יש סינרגיה עם פעילויות אחרת בקבוצה. ארתור דנצ'יק, מייסד SIG, משקיע כבר 20 שנה בחברות בתחומים שונים, כמו גז, אנרגיה ונפט. עד עתה עשינו 80 השקעות PIPE. אנחנו בהחלט יכולים לחבר בין חברות הפורטפוליו השונות".