הממשלה החליטה באופן סופי: תוכנית ויסקונסין תורחב ותיקרא "אורות לתעסוקה"

זאת בהתאם למסקנות ועדת דינור, שזכו לתמיכת שר התמ"ת, אלי ישי * ישי היווה את המכשול העיקרי בפני הרחבת התוכנית

הממשלה שמה סוף היום לויכוחים המתוקשרים בעניין עתידה של תוכנית מהל"ב (ויסקונסין), והחליטה להרחיב אותה בהתאם למסקנות ועדת דינור, שזכו לתמיכת שר התמ"ת, אלי ישי. השר ישי היווה את המכשול העיקרי בפני הרחבת התוכנית, אך זכה היום לניצחון קטן בדמות שינוי שמה של התוכנית, שתיקרא מעתה "אורות לתעסוקה". בכך יכול ישי להצהיר, כפי שכבר עשה הבוקר, כי מדובר בתוכנית חדשה לחלוטין, השונה מהותית מזו המקורית שהציגו בשנת 2004 אהוד אולמרט ורענן דינור, בזמן כהונתם במשרד התמ"ת.

כמו בסוף השבוע האחרון, גם היום ביקשו אנשי לשכת ראש הממשלה לגמד את החשיבות של שינוי השם, ואף לא כללו זאת בהודעה שמסרו לעיתונות. בין השינויים המהותיים שאושרו, ישנו שינוי המודל הכלכלי של התוכנית, לפיו המרכזים הפרטיים יקבלו תגמול מן הממשלה עבור מציאת עבודה בפועל, ולא עבור שלילת הקצבאות בלבד כפי שנהוג כיום.

בהתאם להמלצות, יוקמו מסלולים מיוחדים לעולים, בעלי מוגבלויות, בעלי ותק בהבטחת הכנסה ואקדמאים. בנוסף, יוקם צוות שיבחן הקמת רשות לאומית לתעסוקה שתאגד את כלל הסמכויות בתחום. גם הדרישה של השר ישי, לפטור את בני ה- 45 ומעלה מהשתתפות בתוכנית, אושרה היום בממשלה. דרישה זו הפכה לויכוח סוער בשבועות האחרונים, בה מצא את עצמו ישי מותקף במפתיע גם מכיוונם של הארגונים החברתיים. אלה טענו כי הוצאה גורפת של אוכלוסייה זו מן התוכנית, מהווה ויתור במציאת עבודה עבור אנשים רבים שבהחלט יכולים לעבוד עוד שנים רבות.

במהלך ביקור היום במרכז ויסקונסין בירושלים, אמר השר ישי למשתתפים: "היום אתם יוצאים מעבדות לחירות".

גם שר הרווחה, יצחק הרצוג, תקף היום בישיבת הממשלה את ההתעקשות של ישי בנושא. בתגובה הסביר ישי, כי על פי הסיכום החדש, אוכלוסייה זו תוצא מן התוכנית באופן זמני בלבד, עד שימצאו כלים מקצועיים שיאפשרו את החזרתם לתוכנית. "אורות לתעסוקה" תמשיך להיות ניסיונית עד אוגוסט 2009, ולאחר מכן תורחב לאזורים נוספים בארץ, מעבר לירושלים, נצרת, חדרה, אשקלון ושדרות - בהן פועלת התוכנית כיום.