כל יזם צריך מנטור

אנדרו דוונפורט, מנכ"ל ארגון YBI המסייע ליזמים צעירים, מאמין שהם זקוקים גם לתמיכה רגשית. "הטעות המשמעותית ביותר שיזם צעיר יכול לעשות היא להימנע מללמוד מניסיונם של אחרים. כאן טמון הכוח הגדול של המנטורים" > קרן ארגמן

רעיון, התלהבות, השקעה התחלתית ופיתוח/שיווק המוצר - כך מתחילים את דרכם רוב היזמים. אבל המציאות הרבה פחות אופטימית: 6 מתוך 10 עסקים קטנים נסגרים בתוך שנתיים מיום הקמתם. מי שעתיד לשנות את הסטטיסטיקה הם דווקא היזמים הצעירים, כך מאמין אנדרו דוונפורט, מנכ"ל ארגון YBI (Youth Business International).

הארגון שבראשו הוא עומד הוא רשת עולמית המסייעת ליזמים צעירים, מספקת להם תמיכה כלכלית, מקצועית ורגשית, משלב הרעיון, דרך הקמת העסק ועד להתבססותו. הרעיון שעומד מאחורי התוכנית פשוט: היזם פונה לארגון, מציג את הרעיון שלו, מקבל עזרה ביצירת תוכנית עסקית ותמיכה כלכלית של הלוואה שתוחזר כעבור מספר שנים.

התמיכה, מדגיש דוונפורט, כוללת לא רק סיוע כלכלי בהלוואות להקמת ולניהול העסק, אלא גם חניכה התנדבותית של אנשי-עסקים. "אתה צעיר, אתה נלהב, יש לך רעיון מצוין, ואתה מתפתה להתמודד עם הקשיים לבדך, ולא לקבל עצות מבעלי ניסיון. זו הטעות המשמעותית ביותר שיזם צעיר יכול לעשות: להימנע מללמוד מניסיונם של אחרים. כאן טמון הכוח הגדול של המנטורים, שבנוסף להדרכה מקצועית, ידע וניסיון, מספקים גם תמיכה רגשית. יזמים צעירים שמשתתפים בתוכניות שלנו מגיעים במקרים רבים מרקע שלא מספק להם את התמיכה שלה הם זקוקים. כדי שהם ימשיכו להאמין בעצמם, גם בשעות קשות, הם זקוקים למישהו לצדם".

דוונפורט מציין, כי החניכה שהיא חלק בלתי-נפרד מהתוכנית, מעוררת במקרים מסוימים רגשות שליליים אצל יזמים צעירים: "יזמים אמרו לנו, ‘ניקח בשמחה את ההלוואה, אבל נוותר על המנטור, אנחנו לא זקוקים לו'. ישנם יזמים צעירים שמרגישים בטוחים בעצמם, ומשוכנעים שהם מסוגלים להתמודד עם הקמת עסק לבדם, ולא מעוניינים בעזרה. אבל אחרי ההכשרה שלנו, אותם יזמים ציינו לאחר שנה את החשיבות שיש לחונכות שעברו. מנטור חשוב לא פחות מהמימון בכל הנוגע ליזמות".

בזכות התמיכה המשפחתית

כ-85% מכל העסקים החדשים בעולם הם עסקים משפחתיים, שמוקמים בעזרת קרובי משפחה שמסייעים הן בתחום הפיננסי, והן בתמיכה ובניסיון שהם מביאים איתם, אומר דוונפורט "אבל לא לכל היזמים הצעירים יש תמיכה משפחתית כזו, וליזמים הללו אנחנו מעוניינים לעזור. במקרים רבים אלה אנשים צעירים עם רעיונות טובים, אך ללא אפשרות לממן הקמת עסק וללא גורם מייעץ, שיתמוך בהם בתחילת הדרך".

" מי הם המנטורים המשתתפים בתוכנית?

"המנטורים נמצאים בכל מקום בקהילה העסקית. אלה אנשי עסקים, שמעוניינים לתרום לחברה, ולפתח, תוך כדי, את כישוריהם כחונכים עסקיים, כחלק מהתרבות הארגונית של החברה שאליה הם משתייכים. לעתים, אלה אנשי עסקים לשעבר, שמעוניינים להישאר מחוברים לעשייה, ולפתח נטוורקינג עם חונכים אחרים. אנחנו לא מבקשים מהמנטורים לתת כסף, אלא דבר חשוב אפילו יותר - זמן. כל שבוע נערכת פגישה בין החונך ליזם הצעיר, מפגש שהוא חיוני להצלחת היזם".

דוונפורט שולף בגאווה את הנתונים על תרומת החונכות להצלחת היזמים. "הסטטיסטיקות העצובות על סגירת עסקים קטנים ידועות. אך ב-YBI, שבעה מתוך 10 עסקים של יזמים צעירים נותרים פעילים כשלוש שנים מיום היווסדם".

"ישראל היא דוגמה טובה להצלחה של YBI"

ארגון YBI תומך בתוכניות יזמות ב-38 מדינות, בהן בוליביה, ניגריה, ברזיל, מקסיקו, סוריה וזמביה. לא מדובר בתמיכה ביזמים ממדינות מתפתחות בלבד, מדגיש דוונפורט. "אנו מפעילים את התוכנית גם במדינות כמו קנדה וסקוטלנד, והיינו שמחים לפתח את התוכנית גם במדינות מערב אירופיות נוספות". בישראל פועל YBI באמצעות "קרן שמש לעידוד יזמים צעירים", שהוקמה בינואר 2006, על-ידי קרן אדמונד ג' ספרא וקרן סקאט"א-רש"י.

ראל גודמן, מנכ"ל קרן שמש, מציין כי עד היום אושרו 150 הלוואות ליזמים צעירים. "בכל חודש מאושרת הלוואה לכ-20 יזמים חדשים, שנבחרים מתוך פניות רבות שאנחנו מקבלים. יזם שפונה אלינו מגיש מסמך ראשוני שאותו אנחנו בוחנים, ובנוסף אנו בודקים את היסטוריית האשראי שלו. לאחר מכן הוא מוזמן לראיון שבו נבחן את אישיותו. אנחנו פחות מעוניינים ביזמים שיש להם מקורות מימון, או בכאלה שמעוניינים להיעזר בקרן רק למטרות כספיות. אנו מחפשים יזמים שמודעים לכך, שהקרן אינה קרן הלוואות, אלא קרן תהליכית הנותנת פתרון כולל, ושמבינים את הערך המוסף של התוכנית בליווי עסקי של מנטורים".

גודמן מציין, כי הקרן מטפחת 150 יזמים, אך מפעילה 50 מנטורים בלבד, ביניהם גל זוהר, סמנכ"ל סונול, דן ללוז, יו"ר חברת מגדל שוקי הון, יהודה בן-אברהם, מנהל רשת חנויות הנוחות של סונול, ססיל בליליוס, נציגת הקרן ההולנדית NOABER, מעצבת האופנה קרן אוברזון ועמליה זרקא, מנהלת משאבי אנוש בנק איגוד. "המטרה שלנו היא לספק מנטור אישי לכל יזם, ואנחנו מקווים להשיג אותה בעתיד. המנטור הקלאסי הוא יזם בנשמתו, שעמד לפני שנים בפני אותם אתגרים שבהם עומדים היזמים הצעירים. בין המנטורים קיימים אנשי עסקים בתפקידים בכירים בחברות במשק, ואנשי עסקים שעשו את האקזיטים שלהם, ושפועלים מתוך אידיאולוגיה ורצון לתרום לחברה, בתחום שבו יש להם קבלות. אנחנו מחפשים אנשי עסקים נוספים שיהיו מעוניינים ללוות יזמים צעירים".

" מה מאפיין את היזמים בתוכנית?

גודמן: "רובם אנשים צעירים, בני 20-33, שזוכים להלוואה, ללא ריבית, של עד 90 אלף שקל, לחמש שנים. את האשראי מעמידות קרן שמש בשיתוף עם קרן קורת ישראל. רבים מהיזמים לא מגיעים מהמרכז: 33% מגיעים מהצפון ו-20% מהדרום. תחומי היזמות מגוונים, וכוללים מיזמים בענפי מזון, מסחר, שירותים, יופי ופנאי. לצערנו, רק 22% מהיזמים הזוכים להלוואה, הם נשים. אנו מעוניינים להגדיל משמעותית את חלקן בסך היזמים".

"הקרן מתנהלת באופן מצוין בישראל, והיא אחת התוכניות שרשמו את הגידול המהיר ביותר מאז הקמתן", מוסיף דוונפורט. "התרשמתי מאוד מהיזמים הישראלים שפגשתי. יש להם תחושה חזקה של ‘אני מסוגל לעשות את זה', והמון התלהבות ונחישות להצליח. כל היזמים שאיתם דיברתי לא עצרו בשלב הקמת העסק - הם רוצים להתפתח, להגיע לשווקים חדשים, לייצא, להתרחב. ישראל היא דוגמה טובה להצלחה של YBI".

רק 3 הלוואות מתוך 10 לא מוחזרות

ווינסטון צ'רצ'יל אמר, שהצלחה היא היכולת לעבור מכישלון לכישלון בלי לאבד את ההתלהבות. אך דוונפורט סבור כי לעתים התלהבות עלולה להוביל לתוצאות שונות. "אנשים צעירים בדרך-כלל מאוד מתלהבים ולהוטים, וממהרים לומר ‘וואו, זה רעיון נפלא', ולא מבינים שצריך להרגיע את הלהט, לבדוק היטב את הנושא, לבחון את הרעיון, לבנות תוכנית עסקית, ורק אז להתחיל להוציא את הרעיון לפועל. יזמות היא אתגר מתמשך, לא הצלחה פתאומית".

דוונפורט מדגיש, כי התוכנית תומכת בעסקים רק בתחילת דרכם. "אנחנו רק חלק בשרשרת. אנו תומכים ביזמים עד לנקודה שבה הם מסיימים להחזיר לנו את ההלוואה, ושהם לא זקוקים לנו יותר". ואם העסק לא מצליח להתבסס? דוונפורט מרגיע, כי רק שלושה מתוך 10 הלוואות של YBI לא מוחזרות. "הגישה שלנו היא לתת מימון לעסקים שאנחנו מניחים שיגדלו להיות רווחיים, ושיוכלו להחזיר לנו את ההלוואה, כדי שנוכל להעניק אותה ליזמים חדשים אחרים.

"זו הלוואה בסיכון, אבל אנחנו לוקחים בחשבון שיהיו כספים שלא יחזרו אלינו. כמובן, יש מקרים שבהם יזמים נכשלים, לעתים בגלל סיבות שאינן תלויות בהם. בישראל, למשל, הייתה מלחמה לפני שנה, תקופה שהייתה קשה לעסקים. אנחנו אמנם קשוחים מבחינת המדיניות, אבל לא כמו בנק. אנו מבינים שיש מקרים שבהם עסק נכשל, ושזה מעבר לשליטתו של היזם".

"ברור שמדובר בלקיחת סיכון", מוסיף גודמן, "אבל ההנחה היא שנצליח לשפר את הסטטיסטיקות, ועד 2009 אנו צפויים לסייע בהקמת 1,000 עסקים קטנים בארץ".