ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה את הארכת תוקפו של חוק טל ב-5 שנים

ההחלטה טעונה את אישור מליאת הכנסת * ח"כ יוסי ביילין: ברית מבויישת ובזויה של דתיים אנטי-ציוניים וחברי קואליציה הצביעו נגד פסיקת בג"ץ

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת החליטה היום (ד) להאריך את תוקפו של חוק טל המסדיר את דחיית השירות הצבאי לתלמידי הישיבות בחמש שנים. שישה חברי כנסת הצביעו בעד ההחלטה ושלושה התנגדו. תוקפו של החוק צפוי לפוג בסוף החודש והוועדה נדרשה להחליט האם להאריך אותו ולאיזה תקופה, ובסופו של דבר החליטה על התקופה המרבית המותרת בחוק.

יו"ר מרצ-יחד, ח"כ יוסי ביילין היה היחיד בוועדה שהצביע נגד הארכת חוק טל. הוא אמר בוועדה כי התגלתה ברית מבויישת ובזויה של דתיים אנטי ציוניים וחברי קואליציה שהצביעו נגד פסיקתו החד-משמעית של בג"צ, ומתוך ניסיון להנציח את הפטור הפסול משירות צבאי לבחורי ישיבה: "רק חוק השווה לכולם שאינו מבדיל בין דתיים ולא דתיים המאפשר פטור מטעמי דת, מצפון וטעמים מיוחדים, ישים קץ ל60 שנות אפליה חשוכות".

ח"כ דני יתום (עבודה) הציע להאריך את החוק רק בשנתיים. יו"ר הוועדה, צחי הנגבי (קדימה), אמר שייתכן שהיה מסכים לדחייה של שלוש שנים אבל ההצעות להיו חמש שנים או לשנתיים בלבד. ההחלטה שהתקבלה היום טעונה את אישור מליאת הכנסת.

ועדת טל הוקמה ב-1999 כדי למצוא פתרון לבעיית הסדרי דחיית השירות של בחורי ישיבות. הסעיף המרכזי בחוק שגיבשה הוועדה, קובע שבחור ישיבה יוכל לצאת, החל מגיל 22, לשנת הכרעה (הסתגלות לחיים מחוץ לישיבה) בתום שנה זו עליו להחליט אם ללכת לשרת בצה"ל או לחזור ללימודיו בישיבה. החוק אושר סופית בקיץ 2002 ונכנס לתוקפו ב-1 באוגוסט באותה שנה, למשך חמש שנים. בג"ץ ביקר לפני כשנה את חוק טל וההערכה היא שככל שתקופת ההארכה של החוק ארוכה יותר גדלים הסיכויים שייפסל בבג"ץ.