סקר התאחדות התעשיינים: 18% מחברות הטקסטיל בארץ מתכננות הנפקה בבורסה

רק 21% מהחברות שפעלו עד לאחרונה בעזה העבירו את הפעילות לישראל - היתר העדיפו את סין, הודו, מצרים, טורקיה והשטחים

18% מתעשייני הטקסטיל בארץ מתכוונים להנפיק את החברות שבבעלותם בבורסה. זאת, בנוסף ל- 10% מחברות הטקסטיל הישראליות שכבר נסחרות בבורסה, שהן 16 מתוך 135 חברות הרשומות בהתאחדות התעשיינים. כך עולה מסקר שערך איגוד הטקסטיל והאופנה.

על פי הסקר, שליש מתעשייני הטקסטיל בארץ מתכוונים להעביר חלק מפעילות הייצור שלהם לחו"ל, בתוך שנה עד שנתיים. כבר עתה מחצית מחברות הטקסטיל הישראליות פועלות בחו"ל. מרבית משתתפי הסקר טענו כי הסיבה להעברת הפעילות לחו"ל נעוצה ב"תנודתיות הדולר", הגורמת להפסדים בשל היחלשות הדולר לעומת השקל. יחד עם זאת, ראוי לציין כי הדולר נחלש גם ביחס למדינות נוספות, ועל כן יש להניח כי עיקר המעבר נובע מהיכולת להעסיק כוח אדם זול, במדינות המעניקות עידוד השקעות ובמינימום ביורוקרטיה. החברות בסקר העדיפו שלא להיחשף ולהישאר אנונימיות.

עוד עולה, כי סגירת המעברים לעזה כתוצאה מהשתלטות החמאס ברצועה, חידדה עד כמה תעשייני הטקסטיל לא רואים בישראל תשתית נוחה בתחום ייצור הטקסטיל. רק 21% מהחברות הישראליות שייצרו בעזה, העבירו את פעילותן לשטח ישראל, זאת לעומת 15% שעברו לסין, 12% עברו לשטחים והשאר למצרים, ירדן, הודו וטורקיה.

הסקר מראה עוד כי לחברות הטקסטיל הישראליות לקוחות מרשימים במיוחד באירופה ובארה"ב. 23% ממשתתפי הסקר העידו כי הם מוכרים מוצרי אופנה לרשת וול-מארט, 20% מוכרים לרשת בלומינגדיילס ו- 20% נוספים מוכרים ל"סירס". 18% מוכרים למרקס אנד ספנסר, 18% נוספים מוכרים ל"גאפ", קלווין קליין ולויקטוריה סיקרטס. 12% מוכרים לנייקי, 8% מוכרים לרלף לורן ו- 6% מוכרים לדונה קארן.