איתות חיובי לכי"ל: אורלקלי הרוסית תנסה שוב להנפיק בלונדון, לפי שווי של 6 מיליארד דולר

לפני שנה ביטלה יצרנית האשלג החמישית בגודלה בעולם מהלך הנפקה בבורסת ה-LSE לפי שווי של 4.8 מיליארד דולר

שנה לאחר ניסיון ההנפקה שלא צלח, שבה יצרנית האשלג הרוסית אורלקלי ומנסה לגייס בבורסת לונדון. אורלקלי מתכננת הפעם לנסות ולהנפיק ב-LSE לפי שווי של 6 מיליארד דולר, הגבוה ב-30% מתג המחיר שביקשה בשנה שעברה ולא הצליחה לבסוף להשיג. כוונותיה משקפות את הגאות שחווה בשנה החולפת שוק האשלג הבינלאומי, ממנו נהנתה כמובן גם ענקית הכימיה המקומית כי"ל , שבשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר.

אורלקלי נחשבת כיום ליצרנית האשלג החמישית בגודלה בעולם, ובעלת תפוקת אשלג של יותר מ-5 מיליארד טון לשנה, פחות או יותר כמו כי"ל שנחשבת ליצרנית השישית בגודלה בעולם. אורלקלי חברה בתאגיד ייצוא האשלג הרוסי BPC לצידה של ביילורסקלי, היצרנית השלישית בגודלה בעולם, כשיחד הן חולשות על כשליש מתפוקת האשלג בעולם.

תאגיד BPC לצד תאגיד קנפוטקס הקנדי, שמורכב משתי היצרניות הקנדיות הגדולות PCS ומוזאיק, נחשב לאחד הכוחות החזקים שמנווטים את היצע האשלג בעולם, ולזה שאחראי לניהול המו"מ המרכזיים מול הצרכניות הגדולות, ביניהן סין והודו. לרוב, נקבעים המחירים בתעשייה בהתאם להחלטות שמקבלים הרוסים והקנדים שפועלים כמעין קרטל, והשווקים מתאימים את עצמם אליהם.

בהנפקה הנוכחית, שצפויה להתבצע בנובמבר, מתכננת אורלקלי למכור 10% ממניותיה תמורת 600 מיליון דולר, במהלך שיובילו דויטשה בנק ו-UBS, שניהלה גם את ניסיון ההנפקה הקודם, בו התעניינו גם משקיעים מוסדיים ישראלים. החברה נמצאת כיום בשליטת האוליגרך דימיטרי ריבולובלב (Dmitry Rybolovlev) בן ה-40, בה הוא מחזיק 80% באמצעות חברה ההשקעות הפרטית שלו מדורה (MADURA).

אורלקלי, בשונה מכי"ל, היא יצרנית של אשלג בלבד, ומנוע הצמיחה המרכזי שלה טמון בפוטנציאל ההפקה הגבוה שלה שמאפשר לה להגדיר יעד הפקה של 8 מיליון טון אשלג בשנה עד לסוף העשור - מה שימצב אותה כאחת משלוש החברות המובילות בעולם.

מתוקף היותה שחקנית אשלג בלבד, רשמה אורלקלי ירידה חדה ברווחיה בשנת 2006 - שהתאפיינה כזכור בהמתנה ממושכת לחתימת החוזה מול סין ולכן בהיקפי פעילות נמוכים בשוק - ואלו הסתכמו ב-135 מיליון דולר בלבד, ירידה של 60% לעומת רווחיה ב-2005. עם זאת, בהתאם להתפתחות בתעשייה, הרי שעליות המחירים החדות של האשלג בשנה האחרונה צפויות להיטיב עם אורלקלי, שתחזור כנראה להציג רווחים גבוהים במיוחד בסיכום השנה הנוכחית.

מבחינת כי"ל מדובר באינדיקטור חיובי, שמסמל את החוסן של שוק הפעילות המרכזי שלה. נזכיר, כי כי"ל אמנם אינה נשענת רק על תחום האשלג, שכן היא נחשבת לשחקנית מובילה בעולם גם בתחום הברום ומוצרי התכלית, אך סקטור זה הוא עדיין מקור הרווח המרכזי שלה.