"למכור היום קרנות ומניות זה כמו לנסות לתפוס סכין נופלת"

גלובסTV מציג מי שדאג לפזר את התיק שלו יכול להיות רגוע, ומי שלא התכונן לירידות הדרמטיות בשווקים - צריך לדאוג לתיק שלו עכשיו, ולהכין מזומנים כדי לאסוף מניות שנזרקות לשוק בגלל היסטריה ויורדות למחירי סוף עונה * מומחי שוק ההון מבתי ההשקעות והבנקים מנתחים את הירידות בשווקים וממליצים מה לעשות עם הכסף

מי שלא פיזר את התיק - זה הזמן

אורלי אלעד, מנהלת יחידת הייעוץ והמחקר, הבנק הבינלאומי

מי שעקב אחרי השוק בחודשים האחרונות ראה את הסימנים, ואנחנו למעשה נערכנו מבעוד מועד לתרחיש כזה, כשהתרענו על רמת מחירים גבוהה ופעלנו לצמצום החשיפה המנייתית בתיקים. המסר שלנו הוא של הרגעה ופחות של פעולה מתוך אימפולסיביות.

מי שדאג לצמצום החשיפה המנייתית ולפיזור נכון של תיק ההשקעות - לירידות החדות השפעה פחותה משמעותית על תיק ההשקעות שלו. משקיעים שהקפידו על פיזור נכון צריכים לשבת בצד ולהמתין להתפתחויות נוספות בשוק.

צריך להדגיש שאנחנו עומדים לפני תקופת הדו"חות הכספיים, והנתונים המאקרו-כלכליים טובים. כך, למשל, נתוני התמ"ג בארה"ב, שפורסמו בסוף השבוע, היו חיוביים. משבר שוק המשכנתאות (Sub-Prime) בארה"ב לא חדש והשוק נמצא תחת השפעתו כבר זמן רב.

מילת המפתח היא פיזור נכון, תוך התמקדות במח"מ קצר. ללכת לסקטורים ולמניות פחות תנודתיים ויותר דפנסיביים. ההמלצה למשקיעים נותרה זהה לזו שנתנו בשבועות האחרונים. בתיק ממוצע אנחנו ממליצים על חשיפה של 20% למניות, 10% במט"ח, והיתרה מחולקת באופן זהה בין האפיק המדדי לשקלי (לטווח קצר). למשקיע הפרטי לפעמים קשה יותר לעשות Stock Picking לאגרות החוב הנכונות, אך בעקבות מה שקורה בשוק יכולות להיות הזדמנויות לרכוש אג"ח במחירים יותר נוחים, כשצריך לבחון כל מקרה לגופו.

אי אפשר להתעלם מכך שאנחנו בכפר גלובלי, ואנחנו ממליצים על חשיפה של 50% מהרכיב המנייתי לשוק המקומי ו-50% לחו"ל.

בטווח הקצר אנחנו צפויים לראות קושי שמעיב על השוק, ושם המשחק הוא חלוקה בין האפיקים. כל עוד התיק שלכם מפוזר נכון, אין חשש.

תיזהרו מאג"ח של חברות נדל"ן עם הון עצמי נמוך

גיא חכמי, מנכ"ל קרנות אילנות-בטוחה

בתקופה הקרובה כדאי בראש ובראשונה להיות דפנסיביים ולחכות. סנטימנט שלילי כמו הנוכחי יוצר בדרך כלל הזדמנויות טובות. ההיסטוריה מראה שבאירועים כאלה הציבור זורק הרבה סחורה לשוק בלי לבחון מה הוא באמת זורק, ואם מדובר בחברות טובות או בפחות טובות. בעלי כמות גדולה של מזומנים צריכים לנצל את ההיסטריה, לחכות להזדמנויות ולקנות מניות שחוטפות סתם, בגלל הטירוף בשוק. בסופו של התהליך אני מאמין שהשווקים יהיו הרבה יותר רציונליים מלפני המשבר.

ראוי שחלק מהתיק יהיה באג"ח במטבע חוץ, שמורכב ממטבעות שהרקע הכלכלי שלהם יתרום להתחזקותם, ועם נטייה לריבית גבוהה מהשקל, כמו הליש"ט, הכתר השבדי והכתר הנורבגי. אחד הכלים הטובים ביותר לגידור התיק הוא הין היפני, אותו הייתי מכניס גם לתיק האג"ח הגלובליות, כי לטווח היותר ארוך הוא יבלוט בעליות.

באג"ח הישראליות המשקיעים צריכים להיות דפנסיביים ולהישאר באג"ח בעלות מח"מ קצר. ללא ספק, העלייה בפרמיית הסיכון תגרום לעלייה במרווחים בין האג"ח הממשלתיות לקונצרניות.

צריך להיזהר מאוד מאג"ח של חברות נדל"ן עם הון עצמי נמוך ומאג"ח קונצרניות עם דירוגים נמוכים בעולם, שחוטפות וימשיכו לחטוף בתקופה הקרובה. את מקומן בתיק מומלץ למלא באג"ח ממשלתיות ובאג"ח קונצרניות עם דירוגים גבוהים.

למרות החשש ממניות שאינן במעו"ף, דווקא במניות מדד תל-אביב 75 ומניות היתר ייווצרו בתקופה הקרובה הזדמנויות גדולות. מי שחיכה עם מזומנים למצב הזה, יכול להרוויח ובגדול.

בחלוקה הגלובלית, הייתי מקטין חשיפה לשווקים המתעוררים ומגדיל חשיפה לשווקים המפותחים, תוך הגדלת החשיפה למגזרים דפנסיביים, כמו אנרגיה ושירותים. במקביל כדאי להקטין את החשיפה לסקטורים רגישים לעליות ריבית, כמו הנדל"ן והפיננסים.

תכבו את המחשב ותלכו לים

אסא ששון, מנכ"ל מגדל שוקי הון קרנות נאמנות

בימים כמו היום, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לכבות את המחשב וללכת לים. אסור להסתכל על יום חמישי האחרון ולכוון את תיק ההשקעות לפי הירידות שהיו, אלא להסתכל על השוק היום כמו על שוק חדש לגמרי.

לא הייתי ממליץ למשקיעים לרוץ ולפדות את הכספים מהקרנות ולצמצם את חשיפה למניות - זה כמו לנסות לתפוס סכין בזמן שהיא נופלת. על סמך ניסיון העבר, כשמנסים לסגור את כל הפוזיציות בימים כמו היום, משלמים על כך בריבית דריבית.

מה בכל זאת המשקיעים יכולים לעשות? קודם כל, אסור לפעול בפזיזות וצריך לבחון כל מקרה לגופו. אם יש לחברה בסיס טוב - אל תזרקו אותה במחירי מציאה. עם זאת, חשוב לייצר בתיק נזילות כדי לנצל הזדמנויות שייווצרו בשוק. בנוסף מומלץ לצמצם סיכונים ולהקטין, למשל, את החשיפה למניות היתר שהסחירות בהן דלה, כל עוד זה אפשרי. בנוסף, מומלץ לצמצם חשיפה לאג"ח קונצרניות עם מח"מ ארוך.

בלי פניקה ; אנחנו בסביבת מט"ח חדשה

עינת סקורניק, ראש ענף מחקר שוק ההון, בנק לאומי

בזמנים כאלו הטעות הכי גדולה היא להיכנס לפניקה ולפעול מתוך פניקה. ביום כזה אני מעדיפה לא לעשות דבר, במיוחד בשוק המניות. היום, יום ראשון, אין פעילות בשווקים בחו"ל וכל הפעילות בארץ היא תגובה לשווקים הבינלאומיים. דווקא בגלל זה ייתכן שבארץ יש אובר-שוטינג למשהו שיכול להתפתח למשבר ארוך טווח - אבל גם לתיקון קצר. אם לתת המלצה טובה למשקיעים היום, זה לשים את התיק על Hold.

לגבי החלק הסולידי בתיק, אנחנו חייבים לקחת בחשבון שהחשש שאנחנו רואים מול העיניים נובע ממשבר אשראי, ולכן כל ההתייחסות לרמות הסיכון ולפרמיית הסיכון תגדל. אנחנו צפויים להיות עדים לשתי תופעות: פתיחת המרווחים בין האג"ח הממשלתיות לקונצרניות, ובתוך האג"ח הקונצרניות נראה פער בין האג"ח בדירוגים גבוהים לאג"ח הלא מדורגות.

שני האלמנטים האלה צפויים ללוות אותנו, אבל חשוב שנהיה עם העיניים לכיוון חו"ל. ככל שנדע יותר על היקף בעיית משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב, כך נדע כמה זמן המשבר עתיד ללוות אותנו. אם ההיקף יהיה גדול וישקף סכנה לפגיעה בכלכלה האמריקנית אז הוא ישורשר גם אלינו. יכול להיות שתהיה תגובה לעליית המדרגה במשבר המשכנתאות, וצריך להמתין לפרסומים השונים כדי להבין את המגמה.

את החלק המנייתי של התיק אנחנו שמים כרגע בעמדת המתנה. אין ספק שרמות הסיכון גבוהות יותר ולאחר שוך הסערה נצטרך לעשות בחינה גלובלית חדשה ולבחון את רמות הפיזור.

במט"ח אנחנו עדים לתגובה כפולה: תגובה של השוק להעלאת הריבית והשפעה של חוסר הוודאות. לעיתים צריך רק טריגר קטן כדי שיתרחש שינוי מגמה, וכעת, על פניו, נראה לי שאנחנו נמצאים בסביבת מט"ח חדשה. מה שייתן את הטון בשוק המט"ח הוא יציאת כספים של משקיעים זרים, ויש פעילות ספקולנטית מאוד גדולה שלוקחת טרמפ על המומנטום השונה.

בהסתכלות ארוכת טווח, הדולר פחות מעניין להשקעה. הגירעון בארה"ב עדיין גבוה ולכן לטווח הארוך הנטייה היא עדיין למטבע המקומי. עם זאת, חשוב להדגיש שגם ברמה הנוכחית של הדולר, הוא עדיין נוח להמשך הפעילות במשק.

מי שמושקע במניות - שלא ייצא. מי שלא מושקע במניות - שיתחיל לאסוף

ירון פיטרו, סמנכ"ל השקעות, פריזמה

ההתפרצות בשווקים החלה בעיקר מהחששות שהמשבר בשוק משכנתאות הסאב-פריים יגלוש גם לתחומים אחרים ויגרום למחנק אשראי. בפועל, אנחנו כרגע לא רואים גלישה אמיתית לכלכלה הריאלית. מחנק האשראי קיים יותר כחשש, והנתונים עדיין טובים. ביתר השווקים, בניגוד לארה"ב, יש יציאה של כספים לכיוון שווקים מפותחים. לכן, אנחנו רואים את הירידות בשווקים האלו ובכללם ישראל, שנחשבת עדיין לשוק מתפתח.

קשה לדעת אם יש פגיעה מהותית בכלכלה, ולכן מן הראוי שמשקיעים אגרסיביים יתחילו לאסוף חלק המניות שנזרקו לשוק באמצעות Stock Picking. בדרך כלל שווקים שמגיבים בצורה כל כך קיצונית פותחים אפשרויות והזדמנויות שמשקיע אגרסיבי יכול ליהנות מהן. המשקיעים האלה גם יכולים להתחיל לאסוף שחרים בינוניים, מתוך הערכה שבנק ישראל יעלה שוב את הריבית, גם אם זה לא יקרה בטווח הקצר.

ההערכה שלנו היא שלאחר המדדים הגבוהים הצפויים בחודשיים הקרובים, המדד יהיה ברמה שנתית של 1.5% וזה יוצר הזדמנויות עבור המשקיעים הפחות סולידיים.

לגבי המשקיעים הסולידיים, צפוי המשך עצבנות בשווקים ולכן רצוי שהם ישקיעו באפיקים שקליים עם מח"מ קצר (גילונים יכולים להוות אלמנט הגנתי), ובמט"ח מעורב ולא רק בדולר. באפיקים הצמודים הייתי ממליץ להתחיל לצאת מהמח"מ הקצר וללכת לבינוניים, לטווח של 3-4 שנים.

למשקיע שנמצא בתוך פוזיציה בשוק המניות לא הייתי מציע לצאת. רק במידה של תיקונים למעלה כדאי לשקול יציאה חלקית. ההעדפה היא למניות יותר דפנסיביות. מי שלא נמצא בכלל במניות יכול להתחיל לאסוף מניות לאט לאט במהלך הירידה, כדי ליצור ממוצע נע שבתהליך העליות הבא יביא איתו את התשואות. הכי חשוב לבנות תיק מאוזן ולא לתפוס פינות.

ההתאוששות תגיע

רונן זכריה, סמנכ"ל השקעות, מיטב

קודם כל המשקיעים לא צריכים להיכנס לפניקה. זו נקודת המוצא. כל אחד צריך להתאים את הסיכונים שלו ולהתאים לכך יעוץ מקצועי. הירידות בטווח הקצר יכולות בהחלט להימשך. מה שראינו בכל התקופה האחרונה הוא עלייה בתשואות של האפיק הסולידי ולא הייתה לכך השפעה על שוק המניות עד יום רביעי.

באופן כללי, מי שמסתכל לטווח ארוך יותר, יכול להישאר באפיק המנייתי, כי ההתאוששות תגיע. יש עדיין צמיחה גלובלית וצמיחה ברווחיות של החברות. כמובן, יש גם חשש ממחנק אשראי בחו"ל, אך אנחנו עדיין לא יודעים לאן יתפתח שוק הסאב-פריים.

המשקיעים צריכים לברור את המניות בקפידה רבה. אין לי בעיה עם מניות יתר, אבל צריך לבחון כל מניה לגופה על פי הערך הקיים מאחורי החברה. בחו"ל הייתי מעדיף להשקיע במניות הגדולות - ושוב, כל מקרה לגופו.

עד לאחרונה ההחלטה לפנות לאפיקים הצמודים הייתה מאוד ברורה. היום נפתחו פערים גדולים יותר בין הצמוד לבין השקלי. לכן, מי שרוצה פחות סיכון יכול להשקיע באפיק הצמוד אבל האפיק השקלי היום יותר סביר. "