תקדים: המחוזי בת"א אישר הקמת בית מגורים בחלקה ב' של נחלה חקלאית

השופטת רות רונן אישרה ל-3 תושבים מכפר מל"ל להקים בית בחלקה הממוקמת ברמות השבים

פסק דין תקדימי שנתן בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בתל-אביב מאשר להקים בית מגורים על חלקה ב' בנחלה חקלאית, המיועדת על פי חוזי החכירה לשימוש למטרות חקלאיות בלבד. השופטת רות רונן אישרה ל-3 משפחות מכפר מל"ל לבנות יחידת מגורים נוספת בחלקה ב', הנמצאת בפועל על אדמות ישוב רמת השבים, זאת בעקבות טעות היסטורית של המינהל, שאישר בעבר הקמת בתים במקום.

חלקה ב' בנחלה חקלאית ממוקמת פעמים רבות בנפרד מחלקת המגורים (חלקה א') ומשתרעת על שטחים נרחבים בהרבה. תושבי ישובים חקלאיים רשאים להקים 3 יח"ד על חלקה א' בלבד (בשטח של 3 דונם) והם אינם רשאים להציב בתי מגורים בחלקה החקלאית.

אף על פי כן, התיר בעבר המינהל למספר משפחות בכפר מל"ל להקים את אחד הבתים בחלקה ב'. לטענת המינהל, "גם אם ניתנה הבטחה כזו, היא מנוגדת להחלטות המועצה ולחוק מינהל מקרקעי ישראל, ופקידי המינהל לא היו מוסמכים לחתום על ההסכמים". לדברי המינהל, "ידוע ומפורסם במגזר החקלאי" שאין כל בנייה בחלקה ב' של המושבים.

לדברי השופטת רונן, "הטעות של פקידי המינהל היתה לכל היותר, אם בכלל, טעות ביישום מדיניות. אינני סבורה כי זו טעות שיש להתיר למינהל לבטל בגינה את ההסכמים שנחתמו".

רונן מבקרת בפסק הדין בחריפות את התנהלות המינהל. לדבריה, מדיניות המינהל "צריכה לכל הפחות למצוא ביטוי ברור ומפורש בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל. אין די בהצהרה של עדי המינהל לפיה מדובר במדיניות ידועה לכל - המינהל צריך לעגן את המדיניות שלו בהחלטות כתובות, ברורות ומפורשות". התובעים יוצגו ע"י עו"ד פיני זינגר. (א 1986/01)