ביטלת נופש ולא קיבלת החזר? אתה זכאי לתבוע עד 10,000 שקל

כך עולה מהצעת חוק שאושרה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית

ביטלת הזמנת יחידת נופש וכספך לא הוחזר? מעכשיו ניתן יהיה לתבוע את בעל העסק ולזכות בפיצוי של עד 10,000 שקל- כך עולה מהצעת חוק שאושרה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת החוק יוכל הצרכן לתבוע בבית המשפט "פיצוי לדוגמה" בסכום של עד 10,000 שקל מעוסקים, יצרנים ויבואנים בגלל עבירות על חוק הגנת הצרכן, ללא קשר לנזק שנגרם להם. במידה שמדובר בעבירה חוזרת סכום הפיצוי יכול להגיע ל-50 אלף שקל.

החוק נועד לעודד את הצרכן לעמוד על זכויותיו ולהרתיע עוסקים מניצול חולשתו של הצרכן והפרת החוק. לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), "מדובר בהצעת חוק חשובה ומהפכנית שתשדרג את השירות והיחס של בתי העסק ורשתות השיווק כלפי הצרכן הישראלי. אני קורא לצרכן הישראלי לצאת מאדישותו ולנצל את הזכויות המוקנות לו על פי חוק כי רק כך נגיע לטיב שירות ורמת מחירים שהאזרח ראוי להם".

על פי הצעת החוק יהיה רשאי הצרכן להגיש תביעה בגין פיצוי לדוגמה אם ביקש להחזיר מוצר ולקבל מהעוסק את מלוא התמורה ששילם ובאותו אופן שבו שילם והעוסק לא פעל בהתאם למדיניות החזרת טובין ולא החזיר לצרכן תמורה כאמור; אם ביקש החזר מלא ובאופן בו שילם, לאחר שהעוסק לא הציג מודעה המפרטת מדיניות החזרת טובין שלא עקב פגם והעוסק לא השיב; אם ביטל הצרכן בתוך 14 יום עסקת מכר ובעל העסק לא השיב את הסכום של העסקה ששולם.

בנוסף, זכאי הצרכן לתבוע פיצוי לדוגמה אם הזמין יחידת נופש והודיע בתוך 14 יום על ביטול העסקה, אך בעל העסק לא השיב את סכום העסקה ששולם; במידה והצרכן חויב בסכום הגבוה מזה המופיע על המוצר; אם ביקש הצרכן הזכאי על פי התקנות לכך, לשלם בשקלים את גובה המחיר של נכס או שירות לפי שער חילופין נוכחי לאותו יום והעוסק סירב.

כמו כן, צרכן שביקש מעוסק או מיצרן שמכר לו מוצר לקבל תעודת אחריות והעוסק סירב, יוכל להגיש גם במקרה זה תביעה לפיצויים וגם צרכן שביקש מיצרן או מעוסק המוצר שיתקן קלקול שניגלה במהלך תקופת האחריות בלא תמורה או שיסופק לו חלקי חילוף והיצרן סירב.