הכנסת אישרה: בעלי מוגבלויות משתקמים יוכלו להשתלב בשוק העבודה

יקבלו שכר בהתאם לתפוקתם וכן דמי חופשה, מחלה ונסיעות * משרד התמ"ת יקבע על מי חל החוק

מליאת הכנסת אישרה בתום מושב הקיץ בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שיזם יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, המעגנת את זכויותיהם של בעלי מוגבלויות המועסקים כמשתקמים. מדובר בבעלי מוגבלויות שיכולת התפוקה שלהם, בשל מוגבלותם, אינה עולה על 19% מתפוקה רגילה, והם יועסקו בשוק העבודה החופשי. החוק קובע, כי בין המשתקמים לבין מקום התעסוקה לא יהיו יחסי עובד-מעביד, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שיקומית, אך עם זאת הם יהיו זכאים מכוח חוק לזכויות דומות לאלה של עובד רגיל ובהן דמי חופשה, ימי מחלה ודמי נסיעות.

החוק יחול על מי שמנגנון חיצוני של משרד התמ"ת יחליט שהמקרה הפרטי שלו מתאים לתחולת החוק עליו. בתום שנה יבצע משרד התמ"ת הערכה מחודשת לגבי העובד בעל המוגבלות ותבדוק את תפקודו. משרד התמ"ת יבצע אבחון אובייקטיבי לקביעת יכולת העבודה של המשתקם בהתחשב באיכות העבודה ורמתה, יכולת ההתמדה בתעסוקה, התפוקה, הרגלי העבודה ומידת ההשתלבות במקום העבודה. המשתקמים יקבלו תשלום בהתאם ליכולת התעסוקה שתיקבע להם: משתקם בעל יכולת עבודה של 1%-9% יקבל תשלום בגובה 9% משכר המינימום; משתקם בעל יכולת עבודה של 10%-19% יקבל תשלום בגובה 19% משכר המינימום.

עם אישור החוק הסביר אורלב כי החוק נועד לאפשר לבעלי מוגבלויות אלה להשתקם במקום עבודה רגיל ובחברת אנשים ללא מוגבלויות, ויאפשר להם מגע יומיומי עם הקהילה. "שילובם של אלה בשוק העבודה הפתוח חשוב לתהליך השיקומי. החוק מאפשר ומעודד בשלל אמצעים שילוב בעלי מוגבלויות במקומות עבודה נורמטיביים ובתעסוקה הולמת, שיתרום להעלאת הדימוי העצמי שלהם ויביא לידי ביטוי את יכולתם לתרום למקומות התעסוקה", אמר אורלב.

בישראל יותר מ-5,000 אנשים עם מוגבלות הנזקקים לשיקום תעסוקתי. בהעדר חוק זה, היו נאלצים להמשיך ולשהות במרכזים טיפוליים - שיקומיים סגורים ומנותקים מהקהילה.