הדיל בחברת החשמל: 900 מיליון שקל מייקור תעריפים מול התייעלות של 100 מיליון שקל בלבד

גורמים במשק החשמל: "ללא התייעלות נוספת - אסור להסכים לייקור החשמל"

ביקורת במשק האנרגיה על ההסכם המתגבש עם חברת החשמל להעלאת התעריפים בכ-5% בממוצע בתמורה להתייעלות החברה.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל צפויה לרשום תוספת הכנסות בהיקף של כ-900 מיליון שקל בשנה בעקבות החלטת רשות החשמל להעלות את התעריף. לעומת זאת, תוכנית ההתייעלות שהציגה בפני הרשות צפויה להפחית את הוצאות החברה בהיקף של כ-70-100 מיליון שקל בשנה בלבד.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", תוכנית ההתייעלות שהציעה חברת החשמל כוללת פרישה של 300 עובדים ותיקים, בתמורה לגיוס 220 עובדים זמניים.

התוכנית שהציגה חברת החשמל כבר קיבלה אישור עקרוני של מ"מ מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות שמעון בן-חמו והממונה על השכר באוצר אלי כהן. העובדים שיפרשו צפויים לקבל פיצויים של 120% בממוצע.

גורמים בכירים במשק החשמל אמרו אתמול (א'), כי ההתייעלות שהציגה חברת החשמל אינה מספקת. לדבריהם, יש להוסיף מאות עובדים לתוכנית הפרישה. "יש מקום להתייעלות נוספת בחברת החשמל. מבצע הפרישה הוצג עוד לפני ההרעה במצב הפיננסי. למרות המצב הכספי הקשה, הוצאות התפעול בחברה ממשיכות לגדול. אסור לאשר את העלאת התעריף ללא שתוצג תוכנית התייעלות נוספת".

ל"גלובס" נודע עוד, כי גם הרשות לחשמל דרשה מחברת החשמל להציג תוכנית מפורטת שתביא לצמצום ההוצאות בחברה, בין השאר במקטע חלוקת החשמל. לטענת הרשות, חברת החשמל אינה עומדת כיום ביעדי ההתייעלות שנקבעו למקטע החלוקה.

על רקע החלטת הרשות צפוי דירקטוריון חברת החשמל לדון השבוע מחדש באישור טיוטת התשקיף לגיוס הון בהיקף של כמיליארד שקל. כזכור, לפני עשרה ימים הודיע הדירקטוריון כי לא יאשר את המשך גיוסי ההון ללא העלאה "משמעותית" בתעריף.

במשרדי האוצר והתשתיות ממתינים לראות האם יו"ר חברת החשמל מוטי פרידמן יצליח ל"ספק את הסחורה", ולהעביר את ההחלטה בדירקטוריון, זאת למרות התנגדות ההנהלה וחלק מהדירקטורים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה לומדת את החלטת הרשות לחשמל. אין החברה נוהגת למסור פרטים לתקשורת בטרם נדונו אצל הגורמים הרלוונטים".

בכירים בחברה הדגישו כי "לאור המחסור החמור בחשמל תידרש חברת החשמל לפיתוח מואץ בשנים הקרובות. אם נשחרר כעת עוד עובדים, בעוד שנה נצטרך לגייס במקומם חדשים. החברה היא בעד התייעלות אמיתית ולא קוסמטית".