כל מעצב לוח שידורים מתחיל יודע כי היד השולטת בשלט הטלוויזיה היא יד רכה במיוחד. כמעט בכל בית, ילדים הם למעשה בעלי-הבית בכל הקשור לבחירת התוכנית שתופיע על המסך. בקיץ, חג חירותם של הילדים ושל בני-הנוער, מצטופפים להם בלוח השידורים שעשועונים ותוכניות, שגיבוריהם הם ילדים, שהרי אין כמו ילדים כדי למשוך את סקרנותם של ילדים צופים.
"הנהירה אחר ילדים לא התחילה בתקופה האחרונה", אומר חיים שרגא סוכן שחקנים, שמנהל מחלקת ילדים ענפה.
"זה התחיל כמה שנים קודם, כשהקרן הגדולה לסרטים אישרה סרטים שקשורים לילדים, והתחילו להתרבות הסרטים שכוכביהם הם ילדים. בשנים האחרונות אנו רואים שאפשר לעשות סרטים טובים כמו גם גרועים עם ילדים.
מי שיודע לעבוד עם ילדים, מקבל תוצאות טובות. ילדים הם יותר אינטליגנטים ממה שנוטים לחשוב. גם כשאני מעביר תסריט לילד בן 10 שאני מייצג, יש מקרים שבהם הוא יגיד לי 'לא תודה'. יש ילדים שהם יותר דעתנים מאשר מבוגרים בני 40, שמוכנים להתבזות בכל מיני תפקידים ".
" מה זה אומר לעבוד נכון עם ילדים?
"קודם כל לדבר בשפתם, בשפה הטבעית שלהם. כשהטקסט שהילד צריך לומר כתוב בצורה טבעית, אז הילדים מתחברים אליו".
" עדיין, מאוד קל לנצל ילדים בהפקות.
"ברוב המקרים זה נכון. לא פעם אני עובד עם מפיק שאומר - 'אבל הוא רק ילד למה שאני אשלם לו כמו שאני משלם למבוגר?' הילד, כביכול, אשם בכך שהוא בן 12, וצריך לקבל תמורה פחותה מזו של מבוגר. מלכתחילה מתקצבים ילדים בחצי מחיר".
" מה קורה לילד מרגע שהוא נחשף ומתחיל להיות כוכב?
"זה משתנה מילד לילד. רוב הילדים שאני מכיר הם ילדים עם אופי. ילדים שמתקבלים לשחק בסרטים ובהפקות הם בעלי אישיות מאוד מיוחדת, שברוב המקרים נשארים עם הרגליים על הקרקע, כי הם יודעים מי הם ומה הם רוצים להיות. כך שהם לא מסגלים לעצמם גינוני כוכבות. עוד לא נתקלתי באימא שאמרה לי - 'תעצור את הכול, השתן עלה לילד שלי לראש'.
קחי בחשבון, שטווח הגילאים שבו ילדים אוחזים בקסם הילדות שקוסם למפיקים הוא 9-12. אח"כ זה עובר להם ואז עלולה לנחות עליהם מכה, מזה שלא מתלהבים מהם כמו קודם. יש ילדים שעבדו בגיל 9, 10 ובגיל 14 כבר לא רצו אותם".
" ולא קשה להם להתמודד עם המשבר?
"זה גם משתנה מילד לילד. עוד לא פגשתי ילד שהיה צריך לעבור טיפול פסיכולוגי בעקבות זה. הם מבינים, מפנימים ועוברים לעיסוקים אחרים".
כמה הם מרוויחים? ילד מקבל עבור יום צילום - 250-415 דולר, מבוגר ירוויח 415-700 דולר לאותו יום צילום.
טרנד של ילדים גאונים
דביר מזיר בן ה-15 וחצי הוא שחקן ותיק בשוק הילדים. הוא שיחק בסדרה "הבורר", הנחה פינה בערוץ "ניקולדיאון", הופיע בערוץ הילדים ובשלל פרסומות, והוא מעלה נקודה שלא משנה כמה דובר בה, היא עדיין פצצה מתקתקת: "אני חושב שאם ילד אוהב ורוצה להופיע בטלוויזיה זה יכול להיות נהדר, אבל הרבה פעמים אני רואה באודישנים שההורים דוחפים לילד את הטקסט והילד אומר שאין לו כוח. יש הרבה מקרים שההורים מעוניינים בפרסומו של הילד יותר מאשר הילד עצמו, ובמקרים האלה הילדים בדרך כלל לא מצליחים לעבור את האודישנים כי הם לא באמת רוצים.
"אני אוהב להופיע ואני גם רוצה להיות שחקן. זה כמו שיש ילד שהוא טוב בכדורסל או בכדורגל - אני טוב בזה".
בחברת JCS עובדים בימים אלה על תוכנית חדשה, שעומדת לעלות בערוץ 10 שתהיה תוכנית ריאליטי תחרותית בין ילדים מחוננים. ערן ב.י, עורך התוכנית, מנסה לשים חיץ ברור בין התוכנית הזו לבין יתר תוכניות הילדים: "הטרנד שאנחנו מביאים הוא לא טרנד ילדים, אלא טרנד של ילדים גאונים. המקום שממנו יצאנו הוא הניסיון לעשות משהו אינטליגנטי, לבוא להראות איך ילד בן 12 יכול לעשות דברים שמבוגר עושה.
"בתוכנית 'הדבר הגדול הבא' נעשה דבר שהוא פסול בעיני - לשים ילדים בזירה לא מכובדת. זה סוג של חשפנות. גם ב'האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ו'?' מתמקדים בלהראות כמה המבוגרים מטומטמים. אנחנו, לעומת זאת, מתמקדים בחשיפה של 12 ילדים גאונים".
" בכל זאת, מאחר שמדובר בתוכנית תחרותית, ילד אחד בכל תוכנית ייאלץ ללכת. אתם לא חוששים שזה יכול לפגוע בנפשו של הפעוט גם אם הוא גאון?
"אני לא חושב שילד יכול להיפגע אנושות. בתחרויות ובאולימפיאדות מתמטיקה גם יש תחרות שיכולה להיות מתסכלת למפסידים. זה לא כיף להפסיד, אבל אנחנו מקפידים על תחרות נקייה עד כמה שאפשר. אנחנו משתדלים לא לעשות לעצמנו הנחות ביחס לילדים".
טיפול ברמות הכי גבוהות
שימת הדגש על בחירת ילדים אינטליגנטיים ומודעים לעצמם מאפיינת גם את התוכנית "חמישה בעקבות פרשה", בערוץ 10, שבה דנים המשתתפים בגילאי 10-11בכובד ראש על פרשת השבוע ועל הרלוונטיות שלה לחייהם כיום. התובנות שהם מגלים והבקיאות שלהם בנבכי הפרשה, בהחלט מפתיעות.
"זו הייתה המטרה", מגלה שהרה בלאו מגישת התוכנית. "עוד במהלך האודישנים היה לי ברור שאנחנו לא מחפשים פה דוגמנים קטנים, אלא ילדים פקחים עם אמירה ברורה ועם יכולת ניסוח".
" התמקדתם בחיפוש ילדים מהמגזר הדתי?
"ממש לא, בתוכנית יש ילדים דתיים וחילונים, והמטרה היא הלימוד והחקירה. אנחנו לא מנסים להפוך את זה למעין צו פיוס. דווקא הילדים החילונים מגלים בפרשיות השחוקות לכאורה, כיוונים מפתיעים וחדשים. אני יודעת שזו קלישאה, אבל אני לומת מהם הרבה. ייקח לי הרבה זמן להתאושש מהוויכוח שניטש שם בתשעה באב על משמעות היום הזה ועל הקשר שלו לשואה".
" היה לכם קשה למצוא ילדים דתיים?
"תופעת ה'אני רוצה להיות בטלוויזיה', לא פסחה גם על המגזר הזה. ואל תשכחי שבשנים האחרונות יש גם אנשי תקשורת דתיים שמהווים מודל לחיקוי. אין הבדל בין דתיים לחילונים מבחינת הרצון להתפרסם וזה רצון לגיטימי, בטח ובטח כשמדובר בתכנים אינטליגנטיים. מה שכן, קצת חבל לי שהנורמות האוויליות של מראה ומשקל לא פסחו עליהם.
"אחד הילדים בתוכנית הוא מעט שמנמן והוא היה בטוח שהוא לא ישתתף בגלל זה. זה צובט את הלב. ביום הצילום האחרון תפסתי את אחת הילדות מגניבה מבט מתחנן אל המאפרת וכמובן שגררתי אותה מחדר האיפור והשמעתי לה הרצאה בזכות יופייה הטבעי תוך כדי אזכור העובדה שהיא נמצאת בתוכנית בזכות שכלה ובזכות כישרונה".
" חוץ מעניין השעבודו מלבד למראה החיצוני, איך היה לעבוד עם הילדים?
"בתהליך העבודה עם הילדים התבררה עוד קלישאה כנכונה - שילדים וכלבים גונבים את ההצגה. התגובות שאני מקבלת הן על התובנות והאמירות שלהם בתוכנית, וכשאני מנסה לרמוז שאני גם משתתפת שם - אנשים פשוט נועצים בי מבט שאומר 'מי שם לב שאת שם בכלל'. אבל אני מקבלת את זה ברוח טובה, לשמוע את הילדים מתווכחים ביניהם על משה רבנו ועל היחס שלהם לאלוהים, שווה הכול."
אורית קורן שערכה את התוכנית "מי רוצה להיות מיליונר?" עורכת בימים אלה את התוכנית "האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ו'?" והודפת כל ניסיון לייחס ניצול כלשהו כלפי ילדים שמשתתפים בתוכניות.
"מרגע שיש ילדים על הסט, זה אומר שעולה רמת הרגישות לצרכים שלהם", אומרת קורן, "וזה מחייב התארגנות אחרת. זה אומר הרבה יותר הפסקות בין צילום לצילום וטיפול כללי ברמות הכי גבוהות. יש צוות של ארבעה אנשים שאחראי רק על הילדים וצמוד אליהם, ומספק להם אוכל ושתייה. הצוות דואג לשחק איתם בהפסקות ודואג גם להורים שמתלווים אליהם. הילדים שנבחרים הם ילדים מאוד מקצועיים, הם רוצים להשתתף ונלחמים על מקומם בתוכנית".
" לפי מה נעשה תהליך המיון של הילדים?
"בעקרון מגיעים לאודישנים כ-2000 ילדים מכל רחבי הארץ שעוברים שלושה סוגי מבחנים, שכולם מבחני יידע. כמובן שגם קיים הקריטריון של שחרור מול מצלמה, כי יש ילדים שרואים מצלמה וקופאים".
" זה רק רושם או שהיום הילדים הרבה יותר משוחררים וקומוניקטיביים מול מצלמות?
"ברור שזה לא רק רושם. בכל בית היום יש מצלמת וידיאו ביתית, ומרגילים את הילדים להצטלם ולעשות פוזות. גם מסיבות סיום של בתי-ספר כולן מצולמות. ילדים היום מאוד רוצים להיות כוכבים, לכן גם כל ההתנהלות היא טבעית להם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.