המאירי: מגורים ליד גן ילדים עלול לגרום לירידה בערך הנכס

"פעמים רבות מאושר השימוש על אפם וחמתם של השכנים, מתוך התחשבות בצורך ציבורי"

פתיחת שנת הלימודים המתקרבת טומנת בחובה גם פתיחת גני ילדים במקומות שנועדו למגורים. גלעד המאירי, מנכ"ל פירמת שמאות המקרקעין והייעוץ הכלכלי "אהוד המאירי ושות'" מציין כי מגורים בסמיכות מיידית לגן ילדים עלולה לפגוע באיכות החיים של השכנים וכתוצאה מכך להביא לירידה בערך בתיהם.

לדבריו, מאות בעלי נכסים יפגעו מפתיחת גני ילדים פרטיים בסמוך להם ללא אפשרות לקבלת פיצוי. "בדרך כלל, על מנת להשתמש בבית מגורים לצורך גן ילדים יש לקבל אישור של שימוש חורג מהיתר מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. במסגרת זו הוועדה מאפשרת לשכנים להתנגד לבקשה", מציין המאירי. "עם זאת, המציאות מלמדת, כי פעמים רבות מאושר השימוש בגן ילדים על אפם וחמתם של השכנים, מתוך התחשבות בצורך הציבורי ומצוקת ההורים".

המאירי מסביר כי לעומת אותם מתנגדים, בעל הנכס שמשכיר את הנכס לגן ילדים צפוי לשלשל לכיסו דמי שכירות הגבוהים בעשרות אחוזים לעומת השכרה למטרת מגורים, ואכן, בשל כך צפוי אותו בעל נכס להידרש לשלם היטל השבחה עקב אותו רווח נוסף. "האבסורד הוא שבעוד שהוועדה המקומית מקבלת לידיה כספים בגין היטל ההשבחה, לא קיים מנגנון בחוק בו אותם שכנים שנפגעים מהחלטת הועדה המקומית למתן השימוש החורג יקבלו פיצוי", מוסיף המאירי. "ראוי כי המחוקק ייתן דעתו לשינוי הוראות חוק התכנון והבנייה ומתן אפשרות לקבלת פיצוי גם בגין פגיעה עקב אישור של שימוש חורג והקלות בנייה, ולא רק עקב אישור תכנית בניין עיר כאמור בסעיף 197 בחוק".