ימי תיקון וחסר

ניהול סיכונים - עצות לטיפול בסיכונים שמזמן עולם העסקים

ליאורה ליפץ היא ראש לשכת המאמנים הישראלים ועורכת ניוזלטר יומי לאימון אישי למנהלים.
להרשמה חינם לניוזלטר לחץ כאן

בשבועות האחרונים הכל עסוקים בקריסתה של חברת חפציבה. אנו שותים בשקיקה את הסיפורים העסיסיים על בועז יונה "הבן המגלומן", שרצה לבלוע הכל בבת אחת ולהגיע לפסגה בצעד אחד זריז, על האח אייל שלא הצליח לרסן את המרוץ להתרסקות ובעיקר על האב, מרדכי יונה, שראה את מפעל חייו יורד לטמיון בידי בנו האהוב, וזאת לאחר שבשל מחלה נאלץ להתנתק מהניהול השוטף היום יומי של העסק.

מנגד לבני המשפחה, ניצבים הנפגעים האמיתיים - רוכשי הדירות. מי שבעמל רב הצליחו לגייס כסף על מנת להגשים את חלומם - דירה בבעלותם - ועומדים כיום חסרי אונים וחסרי כל לנוכח מציאות שלא דמיינו שעלולים יהיו להיקלע אליה.

בהביטי עליהם נזכרתי במקרים שהייתי עדה להם בשנים שבהם הייתי מנהלת בארגונים, שהיו יכולים להסתיים בפגיעה משמעותית במנהלים בארגונים וכאלו שאכן גרמו לאנשים לאבד קריירה מצליחה ומבטיחה.

זה הביא אותי לדבר אתכם השבוע על הפן האנושי של ניהול סיכונים.
סיכון הוא משהו שאין אנו יודעים אם יקרה, מתי יקרה, באיזה עוצמה, מה תהייה השפעתו ולאורך איזה זמן.
כדי לנהל סיכון עלינו:
להכיר בקיומו, לזהות אותו, להעריך אותו ולפתח אסטרטגיות כדי לנהל אותו ולצמצם אותו תוך השקעת משאבים מתאימים.

הבה נראה כיצד אתם, כל אחד בטווח ההשפעה שלו, מצמצמים את הסיכונים באמצעות ניהול נכון שלהם.

טיפ ראשון: זהו את אזורי הסיכון

לפעמים אנחנו כל כך עסוקים בניהול השוטף עד שאיננו מתפנים להתבונן בדברים ממעוף הצפור וכך אנו לא מזהים סיכון גם כשיש וודאות כמעט מלאה שהוא יתגשם.

אני ממליצה בחום למצוא בהקדם האפשרי זמן כדי לערוך רשימה של כל האיומים הפנימיים והחיצוניים שעלולים לפגוע בעסק אותו אתם מנהלים. אל תקלו ראש באף תסריט, יהייה גרוע ככל שיהיה והתכוננו לנורא מכל.

זכרו שהמציאות עשויה לעלות על כל דמיון: בחנו את האיומים לפי היעדים העסקיים שלכם: בחנו את המתחרים, את המשאבים שלהם ואת ההתנהלות הצפויה שלהם. צפו שינוי בחוקים ורגולציות, תנאי סחר חדשים, התנהגות צרכנים חדשה, מגמות בתחום העיסוק שלכם שעשויות להציב אתכם במגרש משחקים חדש, שינויים שישפיעו על רמת הרווחיות שלכם, על יכולת התפוקה ועוד.

בתוך הארגון, זהו את המקומות בהם חוסר שיתוף פעולה כתוצאה מאינטרסים אישיים עלול לפגוע בביצועיכם. תהליכים ותקנות שאם לא יתממשו או יישמרו, יהוו סיכון ברמת התפעולית, ברמת איכות המוצרים והשרות, ברמת היעילות הכוללת ובסופו של דבר - ימנעו בעדכם להשיג את המטרות.

לטיפים נוספים הירשמו חינם לניוזלטר אימון אישי