ישראל בין המדינות המובילות בעולם במספר ימי חופשה לעובדים - 40 יום בשנה

בתחתית הרשימה של חברת הייעוץ מרסר: וייטנאם וקנדה, עם 20 ו-22 יום, בהתאמה • רק עובדים בפינלנד נהנים מחופשה ארוכה יותר - 44 יום

ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם במספר ימי החופשה השנתית בתשלום שמוענקים לעובדים שכירים כך עולה מסקר גלובלי של חברת היעוץ מרסר, שמתמחה במשאבי אנוש.

לפי הסקר, שכירים בישראל, בצרפת ובליטא נהנים מ-40 ימי חופשה בתשלום בשנה. רק עובדים בפינלנד נהנים מחופשה ארוכה יותר, עם 44 יום. העובדים באמירויות הערביות המאוחדות מקבלים 39 ימי חופשה בתשלום.

בתחתית הרשימה נמצאות קנדה, שעובדיה זכאים ל-20 יום בשנה, ווייטנאם, עם 22 יום.

הסקר מסווג את ימי החופשה בשתי קבוצות: מספר מינימלי של ימי חופשה בתשלום ומספר ימי חגים דתיים או לאומיים, שגם בהם זכאים עובדים לחופשה בתשלום.

בישראל מחוייבים מעבידים להעניק לעובדיהם 24 ימי חופשה בשנה (נוסף לחגים), החל מהשנה העשירית לעבודתם. זה מספר מכובד, אך די מרוחק מהצמרת. בקבוצת המדינות שבהן זכאים עובדים ל-23-25 ימי חופשה נמצאות, לבד מישראל, גם גרמניה, אוסטריה, דנמארק, יוון, הונגריה, לוקסמבורג, מלטה ושוודיה. אבל בפינלנד, בצרפת ובאמירויות הערביות המאוחדות זכאים עובדים ל-30 ימי חופשה; באסטוניה ובליטא-- ל-28 יום; ובפולין ל-26 יום. בתחתית הרשימה נמצאות קנדה (10 ימים) והודו (12 יום).

מבחינת השכיר הישראלי, החגים הם שמקפיצים את מספר ימי החופשה שלו לצמרת הרשימה. בישראל יש 16 ימי חג בממוצע, שבהם זכאי העובד לחופשה בתשלום. זה גם מספר ימי החג במצרים ובסלובניה. ימי חג רבים יותר יש רק בהודו (19), בלבנון (18), ובמרוקו (18).

הסקר מציין, כי במניין החגים בישראל נכללים גם ערבי חג, שנחשבים כימי חופש מלאים בחברות מסוימות. לא כל העובדים נהנים מהטבת ערבי החג ומספר ימי החג בישראל שמציין הסקר הוא נתון ממוצע.

בארה"ב, המספר המינימלי של ימי חופשה הוא 15, בדרך כלל, אם כי החוק הפדרלי אינו מחייב את המעבידים לשלם אפילו בעבור יום חופשה אחד. מספר ימי החופשה בתשלום שונה ממעסיק למעסיק. מקומות עבודה רבים מעניקים לעובד שבוע חופש לאחר שישה חודשי עבודה, שבועיים לאחר שנה עד שלוש שנות עבודה ושלושה שבועות לאחר עשר שנות עבודה. לכך יש להוסיף 10 ימי חגים דתיים או לאומיים.