ביהמ"ש האריך את הקפאת ההליכים לקבוצת חפציבה עד ל-16 לאוקטובר

השופט דוד חשין דחה את עמדת הבנקים שלא להאריך את הצו, וקיבל את עמדת הכנ"ר והמנהל המיוחד, עו"ד יצחק מולכו

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, האריך היום (ב') את צו הקפאת ההליכים לקבוצת חפציבה, עד לדיון הבא אשר ייתקים ב-16 לאוקטובר.

השופט דחה את עמדת הבנקים שלא להאריך את הצו, וקיבל את עמדת הכנ"ר והמנהל המיוחד, עו"ד יצחק מולכו.

השופט אומר כי מקובלת עליו טענת המנהל המיוחד, לפיהן יש להמתין פרק זמן נוסף עד שיתקבל מידע שביקש מהבנקים, מרוכשים ללא ערבויות ומגורמים נוספים. בהיעדר מידע כזה לא ניתן, כטענתו, לקבל תמונת מלאה ומדוייקת על מצבן של החברות - עסקיהן, נכסיהן והתחייבויותיהן, על מצבת הנושים הבלתי מובטחים - ובמיוחד על מצבת הרוכשים ללא ערבויות, שבעייתם הקשה דורשת מיצוי המהלכים בניסיון למצוא לה פיתרון.

לדבריו, מידע נדרש גם כדי לברר טענות הנוגעות לתוקף השיעבודים שבידי הבנקים, ואת הטענות הנוגעות לאחריות הבנקים כלפי הרוכשים ללא ערבויות - כל זאת בטרם יחלו הבנקים במימושם של הנכסים, כולל במכירת הדירות, וכדי למנוע יצירתו של מצב בלתי הפיך.

עוד אומר השופט, כי מידע כזה חיוני לצורך הגשתן של הצעות רכישה קונקרטיות, שבמסגרתן אפשר שיימצא פיתרון, וכדי שניתן יהיה לנהל משא-ומתן עליהן במטרה לשפרן, ולהגיע בסופו של דבר להצעת הסדר כולל וראוי לכל קבוצות הנושים.

במסגרת ההחלטה אמר השופט כי אסור בסיטואציה סבוכה, קשה וחריגה כמו זו לבצע קיצורי-דרך, מבלי למצות הליכים העשויים להוביל לפתרון בעיותיהם הקשות של הנושים הבלתי מובטחים. זאת, בהתחשב במחיר הכבד מנשוא שיידרשו לשלם כל אותם נושים בלתי מובטחים, ובראשם הרוכשים ללא ערבויות, לעומת המחיר שיידרש למיצוי ההליכים.

עוד הורה השופט לבנקים למסור למנהל המיוחד את הסכמי השיעבוד בין הבנק לבין כל חברה שהיא בקבוצת חפציבה ותעודות רישום השיעבודים; רשימה של כל הנכסים והכספים של חברות מקבוצת חפציבה המשועבדים לבנק; הסכמי הליווי בין הבנק לבין כל חברה שהיא בקבוצת חפציבה; זיהוי כל אחד מהפרוייקטים שבליווי הבנק (או שהבנק עמד לתת להם ליווי) לפי שם, אזור, גושים וחלקות, מספר יחידות דיור, ומספרי תב"עות החלות עליו;
דו"חות המפקחים מטעם הבנק לגבי כל אחד מהפרוייקטים להם נתן הבנק ליווי, מאז שנת 2005 ועד המועד בו ניתן צו הקפאת ההליכים;העתק מכל דו"ח פנימי שהוכן על-ידי הבנק או עבורו לגבי כל חברה שהיא בקבוצת חפציבה מאז שנת 2006 ועד למועד בו ניתן צו הקפאת ההליכים בנוגע לאיתנותה הפיננסית של אותה חברה; וכן העתק מכל דרישה שדרש הבנק מכל חברה כאמור למתן תוספת בטחונות, לפירעון הלוואות.