שרי הקבינט המדיני-בטחוני החליטו: מבצע בעזה, אך לא כעת

(עדכון) - בינתיים יסתפק צה"ל בפשיטות נקודתיות נגד המחבלים * בין ההצעות שנבחנו: פעולה קרקעית בעזה או ניתוק הרצועה ממים וחשמל

צה"ל לא ייצא לפעולה רחבת היקף ברצועה, אלא יסתפק בפשיטות נקודתיות נגד המחבלים - כך החליט היום הקבינט המדיני בטחוני. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ביקש מהצבא לגבש תכנית שתצמצם ככל האפשר את ירי רקטות הקאסם לעבר שדרות.

ההחלטה שלא לצאת בשלב זה לפעולה צבאית רחבת היקף ברצועה התקבלה בהמלצת מערכת הביטחון, וזאת בניגוד לקריאתו של ממלא מקום ראש עיריית שדרות, אורן מלכה.

השרים ממתינים לחוות דעת משפטית על מנת להכריע אם לנתק תשתיות חיונית לפלסטינים, בתגובה לירי רקטות. שרת החוץ, ציפי לבני, הסבירה כי חובתה של המדינה להגן על אזרחיה: "יש מרווח פעולות שישראל יכולה לעשות מבלי להגיע למשבר הומינטרי בעזה, על מנת להעביר את המסר לחמאס ולשאר ארגוני הטרור. החיים לא יכולים להמשיך שם כמסלולם, גם אם אין באפשרותינו למנוע לחלוטין את ירי הקאסם. אני חושבת שיש דברים שמחובתה של מדינה לעשות".

מערכת הביטחון: מבצע נרחב הוא הכרחי אך לא כעת
מערכת הביטחון העבירה בישיבה מסר לפיו מבצע גדול ברצועת עזה הוא ככל כנראה בלתי נמנע לנוכח התחמשותו הגוברת של חמאס ברצועה והמשך ירי הקסאם, אך כדאי לדחותו לפי שעה במספר חודשים. גורמי הביטחון מציינים שמבצע נרחב ברצועה יגביר את מטחי הקסאמים בטווח הקצר, ולכן חשוב לדאוג תחילה למיגון של תושבי שדרות טרם ההתקפה.

שר הביטחון, אהוד ברק, סייר אתמול בלילה באזור רצועת עזה ונפגש עם המפקדים בשטח. המפקדים ציינו בפני ברק שבסופו של דבר גם הם סבורים שרק פעולה צבאית תצליח לעצור את ההברחות הגדולות של נשק ותחמושת לרצועה.

על-פי רעיון שני שנידון בקבינט תופסק אספקת המים והחשמל לרצועה לפרקי זמן מוגבלים לאחר ירי מסיבי של רקטות קסאם לעבר שדרות. ברק עדכן את השרים בפרטי הבדיקה המשפטית שנערכת בעניין. במערכת הביטחון חוששים שצעד כזה עלול לעורר את זעמה של הקהילה הבינלאומית ולהעלות שאלות לגבי אחריותה של ישראל למצב ההומניטרי הקשה ברצועה.