יציבות בבורסה בסיכום שבוע תנודתי נוסף; המעו"ף ירד היום 1.4% בשל ההסלמה בצפון

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] שבוע המסחר הקרוב יכלול 3 ימים בלבד בשל חופשת ראש השנה - ספק אם המשקיעים ירצו לקחת סיכונים מיותרים וליצור תנודות קיצוניות * אפריקה ישראל איבדה עוד 4% * טבע הוסיפה 0.6%

הבורסה של תל-אביב נעלה את שבוע המסחר בירידות, כשהיא ממשיכה להיות מושפעת מהתנודתיות הבלתי נגמרת של שוקי העולם, אך גם מידיעות שפורסמו היום בדבר תקרית ביטחונית חדשה בין ישראל לסוריה. ביום מסחר, שכרגיל באחרונה לא כלל אירועים מיוחדים בזירה הכלכלית המקומית, עקבו המדדים אחרי המגמה של שוקי חו"ל, ונסחרו לאורך רוב שעות היום בטריטוריה השלילית, לנוכח האינדיקציות הסותרות מעבר לים. במקביל, בשוק המט"ח נרשמה התחזקות לדולר, שהגיב בשעות הצהריים לידיעות מהזירה הביטחונית, ובשוק הסולידי נרשמו ירידות באג"ח השקליות.

אם לנטרל לרגע את האירועים בזירה הביטחונית, שמהותם לא כל-כך ברורה לפי שעה, ניתן לומר שיום המסחר החולף דמה לקודמיו, והמשתנה המרכזי שהשפיע עליו הוא התנהלות השווקים מעבר לים. שם, המשיכה המטוטלת להתנדנד, ולאחר יום של עליות בוול-סטריט וירידות באירופה - ביממה האחרונה חזרה וול-סטריט לסגת ושוקי אירופה נסחרו בתנודתיות, כשגם הפעם מדובר בתנודות שמושפעות לרוב מפסיכולוגיה.

מה בכל זאת קרה בשווקים ביממה האחרונה? ובכן, אתמול (ד') המשקיעים בארצות-הברית היו די מתוחים והמדדים נסחרו בנטייה שלילית עד לפרסום נתוני ספר הבז'. אז, דווקא פורסמו נתונים מעודדים יחסית, שהצביעו על תחזית השלוחות האזוריות של הבנק המרכזי, לפיהן תחול פגיעה מוגבלת יחסית כתוצאה ממשבר האשראי. עוד עלה מהדו"ח, כי ההתערערות האחרונה של השווקים לא מצליחה לטלטל סקטורים נוספים פרט לסקטור הנדל"ן. למרות זאת, המשקיעים דווקא התאכזבו מהאינדיקציות והעמיקו עוד יותר את הירידות.

מה ההסבר להתנהגות המשונה הזאת? למרבה האבסורד, וכפי שלמדנו שלשום (ג'), המשקיעים רוצים לקבל דווקא נתוני מאקרו חלשים בימים אלו, על מנת "להבטיח" כביכול שהבנק המרכזי יאות להוריד את הריבית בפגישתו הקרובה. לכן, הנתונים שפורסמו אתמול (ד') נתפשו ככאלו שלא שירתו את עניין ההקלה המוניטארית, שכן הם שידרו שהכלכלה ממשיכה לבעוט למרות המשבר האחרון, ועל כן השוק הגיב באופן פרדוקסלי בחוסר אופטימיות.

בכל מקרה, עמיתיהם של האמריקנים מעבר לים פתחו את היום דווקא בנימה חיובית, כשהם ממשיכים להביע קורת רוח מהירתמות המערכת הבנקאית באירופה להנזלת השווקים, לאחר הזרמה נוספת של כמעט 60 מיליארד דולר שביצע היום ה-ECB לכלכלת גוש האירו. עם זאת, בהמשך פורסמו נתוני מאקרו מאכזבים למדי של המגזר היצרני בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת, וגם הבנק האירופי המרכזי, כמו גם בנק אוף אינגלנד, לא סיפקו בשורה מיוחדת כשהותירו את הריבית באזור על כנה - בהתאם לתחזית. בשעות הצהרים, פורסמו דווקא נתוני מאקרו טובים בוול-סטריט, הן במגזר הקמעונאי, הן במגזר היצרני והן בשוק העבודה, והנטייה השלילית בחו"ל התמתנה, אך ת"א כבר היתה שקועה בענייניים הביטחוניים המעורפלים וננעלה באווירה שלילית.

בסיכום שבועי חוו כאמור השווקים שבוע תנודתי למדי, כשהמעו"ף מסכם אותו בתנודה מינורית של 0.4% כלפי מטה, וכך גם רוב המדדים המובילים. בכל מקרה, ספק רב אם אפשר לצאת מימי המסחר האחרונים עם מסקנות חותכות, פרט לעובדה שהתנודתיות והאי-ודאות בשווקים ממשיכים לתת את הטון.

בדרך לשבוע מסחר מקוצר

באשר להמשך, הרי ששבוע המסחר הקרוב יכלול שלושה ימים בלבד (ראשון עד שלישי), בשל חופשת ראש השנה, ועל כן ספק אם המשקיעים ירצו לקחת סיכונים מיותרים וליצור תנודות קיצוניות עד אז, שכן עד לחזרה מחופשת החג הם יישארו חשופים לתנודה של שלושה ימי מסחר מלאים מעבר לים, מבלי שיוכלו להגיב.

באופן כללי יותר ניתן לומר, ששוקי חו"ל ימשיכו להיות הסמן המרכזי של השווקים בטווח הקצר, כשאירוע המפתח מבחינת השווקים יתרחש כאמור רק ב-19 בחודש - אז יפרסם הבנק המרכזי בארצות-הברית את החלטת הריבית שלו, ואולי גם ימסור אינדיקציות לגבי המדיניות המוניטארית העתידית. עד אז, קצת קשה להאמין שהמשקיעים ייבחרו כיוון, אך כאמור השווקים נמצאים בימים אלו במצב נזיל במיוחד ולכן קצת לא בריא להתנבא.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-1.4%, מדד תל-אביב 100 איבד מערכו 1.5% ומדד התל-טק עלה ב-0.5%. עמד בסיום על רמה של כ-1.78 מיליארד שקל.

בשוק המניות בלטו כרגיל הבנקים בראש טבלאות המסחר, אך לאור החולשה של השוק הם לא הצליחו לשמר את המומנטום החיובי משעות הבוקר. בסיום השילה לאומי 0.2%, פועלים השילה 0.7% ומדד הבנקים ירד ב-0.8%. במקביל, מניית טבע הוסיפה היום 0.6%, כשבזירתה שלל התפתחויות מהימים האחרונים בעניין השקות ואי-השקות של תרופות חדשות, אך הרגע המשמעותי יגיע מחר (ו'), שיחליט בית-המשפט בארצות-הברית אם להוציא צו מניעה לגבי שיווק תרופת בלוקבאסטר (פרוטוניקס) שמכירותיה מוערכות בכ-2.5 מיליארד דולר.

בזירת הנדל"ן המשיכה אפריקה להיחלש ואיבדה עוד 4% וביחד עם גזית גלוב שהשילה 2% הן סחפו את המדד לירידה של 3.3%. מניות הכימיה כי"ל ומכתשים אגן רשמו ירידות של 2.9% ו-1.7% בהתאמה ללא התפתחויות מיוחדות בזירתן. אלביט מערכות בלטה בעלייה של 0.5%, לאחר שדיווחה על השלמת חבילת המימון לעסקת הציד מול צה"ל שנחתמה לפני כשלוש שנים.

תכונה בשוק האג"ח

בשוק המט"ח נרשמה היום התחזקות קלה בדולר ללא התפתחויות מיוחדות, והוא ננעל בסיום בעלייה של 0.41% לרמה של 4.134 שקל. בשוק הסולידי נרשם מסחר יציב יחסית לאחר התנודתיות שאפיינה אותו בשבוע האחרון, והאג"ח השקליות הארוכות ננעלו ללא שינויים ניכרים.

באשר לשוק הסולידי נציין, כי על רקע אירועי השבוע האחרון - כשהכוונה היא לאירוע ה"עוקץ" באג"ח שעליו כתבנו בהרחבה אתמול (ד') - מורגשת תכונה לא מבוטלת בקרב הגופים הגדולים לקראת הנפקת האג"ח של האוצר שתתקיים ביום שני הקרוב. אז, אמור המשרד לגייס כ-1.5 מיליארד שקל נוספים, בהמשך לסכום שגויס ביום שני האחרון, בהנפקה של כ-500 מיליון שקל באג"ח שקלי וכמיליארד שקל באג"ח צמוד, כשבמקביל יתבצע באותו היום מכרז החלף של אג"ח מסוג גילון מסדרה 2315.

בהקשר זה נזכיר, כי לא מעט מהשחקנים הגדולים בשוק האג"ח די "חמים" על האוצר לאור אירועי השבוע האחרון, במסגרתם הצליח דויטשה בנק במספר עסקאות סיבוביות לייצר רווח על חשבון המשרד ועושי השוק, ועל כן יהיה מעניין לראות את שיעור ההשתתפות של עושי השוק בהנפקה המתוכננת ביום שני, ובכלל את ההשפעה שלה על השוק הסולידי.

שבת שלום.