החשב הכללי הבא: שוקי אורן, מנכ"ל לאומי שווייץ; זליכה: "ניפגש בבג"ץ"

בר-און יביא את מועמדותו של אורן לאישור הממשלה ביום ראשון, חודש לפני סיום כהונתו של זליכה

שוקי (יהושע) אורן, מנכ"ל בנק לאומי שווייץ ולשעבר סגן החשב הכללי במשרד האוצר, הוא החשב הכללי הבא של מדינת ישראל. שר האוצר רוני-בר און הציע לאורן את התפקיד, במקומו של ירון זליכה המסיים ארבע שנות כהונה ב-19 באוקטובר.

בר-און יביא את מועמדותו של אורן לאישור הממשלה, בכפוף לאישור ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה שמואל הולנדר. בעקבות פרסום הדברים מסר היום (ג') זליכה בתגובה: "ניפגש בבג"ץ".

תפקיד החשב הכללי הוצע למספר אנשים נוספים, ביניהם אלדד פרשר, בעבר המשנה לישב הכללי והיום סמנכ"ל הכספים בבנק מזרחי-טפחות. פרשר דחה את ההצעה.

בחירתו של בר-און באורן נעשתה בהמלצת אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, שאורן שימש סגנו כשהיה חשב כללי באוצר. כשעבר יונס לנהל את בנק כללי (בהמשך בנק אינווסטק), אורן עבר עימו וכיהן בבנק בתפקידים בכירים.

אורן כיהן בחמש השנים האחרונות בתפקיד מנכ"ל בנק לאומי שווייץ, ובשנים 1994-2002 כיהן כמספר 2 בבנק אינווסטק. בעת כהונתו בתפקיד סגן החשב הכללי במשרד האוצר היה אורן אחראי על משרדי התמ"ת, תיירות, חקלאות, אנרגיה ומדע, ובמסגרת זו הוביל את הסדר הקיבוצים, הסדר כור, חוק גל (טיפול בחובות ההתיישבות), תמיכת הממשלה בקרנות הון סיכון ועוד.

מנכ"לית בנק לאומי, גליה מאור, המשמשת גם כיו"ר דירקטוריון בנק לאומי שווייץ, אמרה כי היא מברכת על המינוי וכי אורן הוא מהמנהלים הטובים והמוכשרים בקבוצת לאומי.

גורם בנקאי בכיר נוסף אמר כי מדובר במינוי מצוין של איש ראוי, וכי "סוף סוף יישב במשרד החשב הכללי אדם קואופרטיבי המבין באמת גם את משרד האוצר וגם את המערכת הפיננסית".

כחשב כללי, אורן יהיה חייב להתרחק מפרשת מכירת השליטה בבנק לאומי, הצפויה להתקיים בחודשים הקרובים. ככל הנראה, במסגרת הסכם ניגוד עניינים הוא יצטרך להדיר רגליו מהחלטות בנקאיות אחרות.

למרות שבתפקידו הוא חשב כללי, אורן יהיה אחראי על נכסי המדינה אך לא יוכל גם לשבת בדירקטור בנכסים מ.י. בכך יצטרף ככל הנראה ליועצת המשפטית של משרד האוצר ימימה מזוז: נראה כי גם מזוז לא תוכל לטפל בהפרטת הבנק, שכן היא מעורבת לכאורה בחקירת אולמרט בעניין מכרז לאומי. מכאן, שמכירת בנק לאומי תנוהל כל כולה על ידי מנכ"ל האוצר ירום אריאב.