משרד התשתיות שכר את זיו-האפט כיועץ לחשמל הפרטי למרות שהמדינה משתמשת בשירותי גיזה

גורמים בממשלה: משרד התשתיות חרג מסמכותו; חשש כי הבדיקה הנוספת שמבצע משרד התשתיות תעכב את קביעת התעריפים החדשים ליצרנים פרטיים

משרד התשתיות שכר באחרונה את שירותי חברת הייעוץ זיו-האפט-BDO לבדיקת ההשלכות של שינוי הרגולציה ליצרני החשמל הפרטיים על השינוי המבני בחברת החשמל. משרד זיו האפט מייעץ במקביל למשרד בנושא תוכנית האב למשק האנרגיה.

החלטת משרד התשתיות, בניהולו של חזי קוגלר, עוררה תרעומת בקרב בכירים בממשלה מאחר והמדינה כבר נעזרת בחברת הייעוץ גיזה-זינגר לגיבוש הרגולציה החדשה בעניין יצרני החשמל הפרטיים.

בהתאם להחלטת הממשלה, גיבוש הרגולציה החדשה נעשה ע"י צוות בינמשרדי הכולל נציגים של הרשות לחשמל, אגף התקציבים באוצר, אגף החשב הכללי ומינהל החשמל במשרד התשתיות.

גורמים בממשלה אמרו כי משרד התשתיות חרג מסמכותו, והביעו חשש כי הבדיקה הנוספת שמבצע משרד התשתיות תעכב את קביעת התעריפים החדשים ליצרנים פרטיים.

משרדי האוצר והתשתיות מגבשים רגולציה חדשה על מנת לעודד כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל. יצרנים פרטיים מתוכנים לספק 20% מייצור החשמל בשנים הקרובות, אולם בינתיים כניסתם מתעכבת.

כחלק מהרגולציה החדשה, המדינה צפויה להעלות את תעריפי החשמל ליצרנים פרטיים, דבר שיקל עליהם להשיג מימון מהבנקים להקמת תחנות הכוח, ולהתחרות בחברת החשמל.

לפי הערכות, רשת הביטחון שתעניק המדינה ליצרני החשמל הפרטיים תוגדל ל-90%-100% מהיקף ייצור החשמל. כיום, רשת הביטחון כוללת התחייבות של חברת החשמל לרכוש מהיצרנים הפרטיים 80% מההספק, זאת במידה ולא יצליחו למוכרו ללקוחות פרטיים.

במסגרת הרגולציה החדשה, צפויה המדינה, בשלב הראשון, לעודד הקמת תחנות כוח במפעלי תעשייה בשיטת הקוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) שניצולתם גבוהה יותר, ולא תחייב סובסידיה ממשלתית בתעריפים.

יועץ בכיר למנכ"ל משרד התשתיות, עוזי לוין מסר בתגובה כי "אי אפשר לנתק את נושא כניסת יצרני החשמל הפרטיים מהשינוי המבני בחברת החשמל, ולכן החלטנו לבדוק את ההשלכות, ככל הניתן. פנינו לאוצר והודענו שהבדיקה תתבצע בשיתוף פעולה מלא. אין כל סיבה שקביעת הרגולציה החדשה תתעכב".