פרסומים בארה"ב: חברת ההשקעות האמריקנית קארלייל לא תשקיע בישראל

על-פי ה"ניו יורק טיימס", הסיבה להחרמת ישראל היא למנוע פגיעה בגיוס כספים ממקורות ערביי

האם קארלייל, חברת ההשקעות הפרטיות השנייה בגודלה בארה"ב, מחרימה את ישראל? כתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", ממנה עולה כי לקארלייל יש כביכול מדיניות שפוסלת השקעות בישראל, החלה לעורר תמיהות בקרב משקיעים וחוגים יהודיים בארה"ב.

הכתבה, שעוסקת בזרימת הכספים הדו-כיוונית בין ארה"ב לעולם הערבי, מתארת בהרחבה מאמצים עכשוויים של קארלייל לגייס כספי נפט במפרץ הפרסי ומדגישה יזמות כלכליות קודמות שלה באזור. הכתבה מציינת, בין השאר, כי הודעת ממשלת אבו דאבי באוגוסט האחרון כי בכוונתה לקנות אחזקות בקארלייל "הפיחה חיים חדשים בשמועות ישנות ובעולם הבלוגים החלו לבצבץ תיאוריות קונספירטיביות על החברה".

העיתון הניו יורקי דיווח, כי "מקור נוסף למחלוקות לגבי קארלייל: הקרן לא תשקיע בישראל". על-פי הפרסום, "דיוויד רובינשטיין, מנכ"ל החברה, סירב להסביר מדוע מדינות מסוימות נכללות ברשימת יעדי ההשקעה הפוטנציאליים של קארלייל ומדינות מסוימות אינן כלולות ברשימה. אך אנשים שמעורבים במאמצי גיוס הכספים של קארלייל אמרו כי "הכללת ישראל ברשימת יעדי השקעה תיצור קשיים פוליטיים במאמצים לגייס כספים ממדינות מזרח-תיכוניות".

התמיהות שעוררו דברים אלה נובעות, בחלקן, מהקשרים האמיצים של קארלייל בעולם הערבי. "מבחינת קארלייל, ההחלטה לגייס עתה כספים במזה"ת היא רגישה במיוחד", כותב הטיימס. "בחמש השנים האחרונות, ניסתה החברה להרחיק עצמה ממה שהצטייר כקשריה המזרח-תיכוניים והיחסים הפוליטיים שלה שם".

"הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב ושר החוץ לשעבר ג'יימס בייקר שימשו בעבר כיועצים בחברה והם פתחו לקארלייל אפיקים לגיוס כספים במזה"ת בשנות ה-90'", נאמר בכתבה. "אחת התוצאות היתה, שהמשפחה גייסה כספים ממשפחת בן-לאדן. קארלייל בילתה את שש השנים שחלפו מאז במאמצים למרק את עצמה מהדימוי שנוצר לה בעקבות זאת".

אבל עכשיו, אחרי שניסתה לנקות את הדימוי, קארלייל מגייסת כמיליארד דולר בקרן שתשקיע במדינות כמצרים, ירדן, כוויית וסעודיה. בשיחה עם "גלובס" אמר דובר קארלייל, כריסטופר אולמן, כי הכתבה ב"טיימס" הובנה שלא כהלכה בגלל "כתיבה רשלנית". לדבריו, הכתבה "הניעה אנשים מסוימים להאמין, כי קבוצת קארלייל אינה משקיעה בישראל".

למעשה, מדובר רק בקרן ספציפית אחת, קרן ההשקעות במזה"ת, ש"אינה מיועדת להשקעות בישראל", הסביר הדובר וציין כי קבוצת קארלייל כולה פתוחה להשקעות בכל מקום, לרבות בישראל.

"אנו מחפשים הזדמנויות להשקעה בכל העולם ואם נמצא הזדמנות להשקיע בישראל נעשה זאת בשמחה", אמר אולמן. "לישראל יש כלכלה תוססת, במיוחד במגזרי הטכנולוגיה והביו-טכנולוגיה ועובדה היא שהשקענו בישראל בעבר". לדבריו, קארלייל השקיעה בחברות הישראליות אלכמדיה, פאקטלייט נטוורקס וטרליס, באמצעות קרן הון הסיכון של קארלייל באירופה.