יהלומי הכתר של סותבי'ס

בשנה האחרונה נשבר שיא ההכנסות במכירות הפומביות, והוא צפוי להישבר שוב במכירות הגדולות של סותבי'ס בנובמבר, שבהן יוצעו יצירות נדירות של פיקאסו ושל יהלומים. האם שוק האמנות הפך גם הוא לבועה פיננסית שצפויה להתפוצץ בקרוב? > חגית פלג-רותם

במה נשקיע בסתיו הזה? אולי נקנה אמנות, או יהלומים? בסוף השבוע ייפתח בלונדון יריד האמנות היוקרתי "Frieze Art", המושך קהל מקצועי ואספנים מרחבי העולם. לצידו מקיים בית המכירות הפומביות כריסטי'ס את מכירות "פתיחת העונה" שלו, שבהן יוצעו פריטים המסתכמים לפי הערכות מוקדמות בכ-154 מיליון דולר. זאת, בהשוואה ל-83 מיליון דולר בשנה שעברה ו-33 מיליון דולר בלבד בסתיו 2005. אולם זו נחשבת רק להופעת החימום לקראת המכירות הגדולות באמת, שייפתחו בניו-יורק בחודש נובמבר. בית המכירות המתחרה, סותבי'ס, הודיע זה כבר על "קולקציה" מרשימה של פריטים במכירות אלה, אשר כל אחת מהן לבדה יכולה לפרנס לא מעט התלבטויות בשיחות הסלון של עשירי העולם.

שתי עבודות נדירות של פיקאסו, שמגיעות ישירות מבני משפחת האמן, יעמדו ב-7 בנובמבר במרכז המכירה של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית של בית המכירות סותבי'ס בניו-יורק. האחת, "La Lampe" דיוקן אישה בחלון שצייר פיקאסו ב-1931, מוערכת בין 25 ל-35 מיליון דולר. זהו דיוקנה של המוזה והמאהבת מארי תרז ולטר, שהשפעתה על חייו של פיקאסו הייתה אז בראשיתה. השנייה, פסל ראש אישה (דורה מאר), מנציח את פני אהובתו של פיקאסו עשור אחד מאוחר יותר.

כל אחת מהיצירות הללו חשובה בפני עצמה, אך העובדה ששתיהן מגיעות לשוק בו זמנית מעוררת עניין מיוחד. לדברי עמנואל דה דונה, סגן נשיא סותבי'ס לאמנות מודרנית ואימפרסיוניסטית: "היחסים בין שתי העבודות משקפים את הקשר בין חיי האמן ליצירתו, אהובותיו בתקופות השונות והחפיפה ביניהן - האווירה המוארת והרכה של הציור על הבד בתקופה הנוחה של ראשית שנות ה-30, לעומת הקדרות הכבדה של הברונזה מימי המלחמה בפסל שנוצר ב-1941".

פסל הראש של דורה מאר הוא אחד מסדרה בת ארבעה, והמוכרת היא נכדתו של פיקאסו, מרינה. הפסל מוערך ב-20-30 מיליון דולר. גם במכירת אמנות עכשווית, שתיערך בסותבי'ס ניו-יורק שבוע אחד לאחר מכן, ב-14 בנובמבר, צפויים האספנים לגלות עניין ער. ההיי-לייט שיצא זה כבר לסיבוב הופעות בעולם (תצוגה מוקדמת בניו-יורק ובלונדון) הוא פסל "הלב התלוי" מסדרת Celebration המפורסמת של ג'ף קונס - אחד האמנים החיים היקרים ביותר בעולם. "הלב התלוי", בדמות בלון קישוט ענק במשקל 1.5 טון, ממתכת צבועה בוורוד-מגנטה בוהק ומעליו סרט זהב, מוערך ב-15-20 מיליון דולר.

באותו יום, במכירה בז'נבה, תנסה סותבי'ס לשבור את השיא של עצמה משנת 1995, עם מכירת היהלום "Pure Perfection" (שם זמני), שמוגדר כ"יהלום לבן-טהור הגדול ביותר שהוצע אי פעם במכירה פומבית". משקלו 84.37 קראט ומחירו מוערך בין 12 ל-16 מיליון דולר. היהלום יצא אף הוא לתצוגה במוקדי עניין בעולם, מהונג קונג, דרך רומא וניו-יורק ועד דובאי ובחריין, וישוב לז'נבה לאחר שהחברה "תחוש את הדופק" בקרב רוכשים פוטנציאליים.

העובדה שבית המכירות שולף בעונה אחת תותחים כה כבדים עשויה להצביע על שני כיוונים אפשריים: מצד אחד, זהו ניסיון לשמר את הגיאות המרשימה של הכסף הזורם למכירות פומביות, שהגיעה לשיאה בשנה האחרונה, עם רכישות חסרות תקדים, בעיקר של פריטי אמנות. מצד שני, מומחים כבר מתחילים לחשוב שמדובר בסימנים ראשונים של פאניקה קלה, שמא "תיכף ייגמר".

הרבעון הסוגר את השנה מכניס את שוק האמנות לעצבנות מסוימת. באופן מסורתי מדובר במכירות מוצלחות למדי - שיא הפדיון למכירה בודדת נקבע במכירת אמנות מודרנית ואימפרסיוניסטית של כריסטי'ס ניו-יורק בנובמבר שעבר, שהסתכמה ב-491.4 מיליון דולר. סותבי'ס מצידה, הודיעה כבר באוגוסט על פדיון שיא במחצית הראשונה של השנה. יחד עם זאת, כבר זמן מה מחכים לעצירת הנסיקה של מחירי האמנות, ולא מעט מדובר על "בועה פיננסית" שכדרכן של בועות צפויה להתפוצץ.

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח על אספנים שממהרים בזמן האחרון להעמיד את נכסיהם למכירה, עובדה המעלה שוב את השאלה אם זהו ניצול הזדמנויות בשוק גואה או בניסיון למצוא מחסה לפני בוא המבול. מומחים מדברים על שעת מבחן גורלית, ואומרים כי המכירות הקרובות עשויות להפוך ל"קו פרשת המים" בגרף המכירות. עם זאת, דברים דומים נאמרו כבר בשנים קודמות והמגמה טרם התהפכה.

מספר נביאי הזעם הטוענים שהמחירים מנופחים והשוק חייב להתעורר ולהגיב בירידות במוקדם או במאוחר, דומה למספר המומחים שמעידים כי המחירים רק משקפים את העניין והיכולת של האספנים. גם הציפיות כי אלה יהיו זהירים וסלקטיביים יותר, ויעדיפו להשקיע בעבודות של אמנים בעלי "ערך מוחלט", נתקלות במציאות שבה רבים מביעים אמון ומוציאים סכומים ניכרים על אמנות צעירה ובת זמננו.

אמנם שוק האמנות והנכונות להוציא סכומי עתק מושפעים ישירות ממשברים בשוקי הכספים, הנדל"ן והנפט. אך נראה שמי שיש לו כסף פנוי להשקעה באמנות עוד לא חש בפגיעתם של המשברים האחרונים.