המטריד כבר לא יילך על ביטוח

קשה להאמין שנדרשה עתירה לבית המשפט כדי להבהיר שאסור לאשר ביטוח למטרידים מינית

בעקבות מאבק שניהלתי במשך שלוש שנים בבג"ץ באמצעות עו"ד אורי קידר, בוטלה פוליסת הביטוח השערורייתית של חברת AIG, שמבטחת מנהלים ודירקטורים בחברות מפני הטרדה מינית, ונאסר שיווקה.

המפקח על הביטוח ועל שוק ההון הורה לחברה ולחברות הביטוח בארץ לשנות את הסעיף בפוליסה המגדיר "תביעת יחסי עבודה", משום שהוא מטעה, עומד בניגוד להוראות החוק ואף נוגד את תקנת הציבור.

לקרוא ולא להאמין, שנדרשה עתירה שלי לבית המשפט כדי להבהיר למפקח על הביטוח שאסור לו לאשר ביטוח למטרידים מינית; שביטוח כזה מקבע ומאפשר ניצול לרעה של כוח ושררה, כשמתייחסים לאישה כאובייקט מיני, כשהיא אינה מעוניינת בכך.

חברת ביטוח שמאפשרת מתן פוליסה למטרידים, לא רק שמנטרלת את כוח ההרתעה של החוק למניעת הטרדה מינית, אלא אף מעודדת הטרדות מיניות.

אחרי קרוב לעשור, מאז שנחקק החוק למניעת הטרדה מינית, גם חברות הביטוח ייאלצו להפנים, שהטרדה מינית מעבר להיותה עבירה פלילית היא מעשה בלתי מוסרי ובלתי אנושי שאסור לתת לו שום סוג של לגיטימציה. חברות הביטוח ייאלצו להפנים את השינוי הנורמטיבי והתפיסה החברתית הכוללת שעומדת מאחורי החוק, שהטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם בכלל, ובכבוד האישה בפרט. שהטרדה מינית פוגעת בזכות הבסיסית לשוויון ובזכות הבסיסית לכבוד.

תמוה במיוחד, שלקח זמן כה רב גם ליועץ המשפטי לממשלה להפנים זאת, ומקומם שהוא היה מוכן עד לפני שבועות אחדים לגונן על עמדתו של המפקח על הביטוח. מצער שלקח זמן עד שהתקבלה עמדתנו, שהטרדה מינית נעשית בכוונת מכוון, אינה נעשית מתוקף תפקידו של הדירקטור כפי שטענה חברת הביטוח, אינה נזק "נלווה" ואינה נעשית ברשלנות. לכן אין היגיון לעשות ביטוח לדירקטורים ומנהלים כמו שעושים בדרך-כלל לנושאי משרה בכירה, על-מנת שלא יחששו לקחת סיכונים ניהוליים ועסקיים, כדי שלא יאשימו אותם באחריות אישית וברשלנות.

אנחנו יודעים כמה קשה לנשים, שכפופות לבכירים ונמצאות במסגרת של יחסי מרות ושחוו הטרדה מינית, להתלונן על המעסיקים שלהן. רק נשים מודעות במיוחד, אסרטיביות ואמיצות מעזות להתלונן על הטרדה מינית ולהילחם על כבודן ושוויונן שלהן ושל כלל הנשים. הגשת תלונה ושבירת קשר השתיקה דורשות אומץ רב. נשים עוברות דרך חתחתים עד שלב הגשת התביעה נגד המטריד. פעמים רבות הן חוות מעין "תקיפה שנייה" כשהן צריכות להעיד על מה שעבר עליהן. ידוע, שרוב המתלוננות התפטרו מעבודתן או שמעמדן המקצועי התערער, והן בדרך-כלל מוצאות את עצמן מוכפשות ומוצגות כקלות דעת, פלרטטניות וסחטניות, וכתוצאה מכך נותרות מחוסרות עבודה.

למשך שלוש שנים דומה היה, שמערכת האכיפה והתביעה שכחה את המחויבות שלה כלפי הקורבנות והמתלוננות בכך שאפשרה לחברת הביטוח AIG הנפקת פוליסת ביטוח למנהלים מטרידים, פוליסה שאפשרה להם כיסוי לכל ההוצאות הכספיות המשפטיות שכרוכות בהתגוננות מפני תביעת פיצויים. מתן פוליסת הביטוח שממנה נהנו המנהלים הציב מחסום נוסף בפני מאבקן של אותן נשים אמיצות וריפה את ידיהן. טוב שהמחסום הזה הוסר.

הכותבת היא יו"ר סיעת מרצ