בר-און: "רן ארז נכנס לתעלה שהוא לא יודע את סופה - לא תהיה תוספת כסף למורים"

במשרדי החינוך והאוצר כבר התרגלו לרעיון של שביתה ביום ד'; באוצר מבקשים להדגיש: מורה שישבות לא יקבל משכורת

"לא תהיה תוספת כסף למורים"- כך אמר היום (ב') שר האוצר רוני בר-און בתשובה לשאלת חברי כנסת בהופעתו בפני ועדת הכספים. לדבריו, מכיוון שכבר יש רפורמה חתומה עם משרד החינוך, אין מקום להוסיף תקציב למורים.

בר-און גם תקף את יו"ר ארגון המורים, רן ארז, ואמר "ארז מרשה לעצמו להיכנס לתעלה שהוא לא יודע את סופה. השימוש בנשק השביתה איננו ראוי ולא נכון, משום שהוא נעשה על גבם של התלמידים והמורים". לדברי שר האוצר, "המורים צריכים לנצל את חלון ההזדמנויות ואת התקציב שכבר מונח על השולחן לביצוע הרפורמה, שיש בה מהפכה גם בדרכי הניהול של מערכת החינוך, ולהימנע מהשביתה המתוכננת". לדבריו, אין נושא שאינו ניתן לגישור בתביעות המורים.

בתוך כך, במשרדי החינוך והאוצר כבר התרגלו לרעיון שאת השביתה שתפרוץ ביום רביעי לא יוכלו לעצור, ובכל זאת, מנסים לצמצם פערים בפגישות נוספות עם נציגי ארגון המורים, במטרה להעלות רעיונות שיקדמו את סיומה. הבוקר נפגש סמנכ"ל משרד החינוך עם יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, ודן עמו בהצעה למתן תוספת שכר חלקית למורים כנגד תוספת עבודה חלקית.

ארגון המורים העל יסודיים דוחה את הרפורמה שנחתמה עם הסתדרות המורים על-פי עיקרון של תוספת של כעשר שעות עבודה בבית הספר תמורת תוספת שכר של 26%, ודורש תוספת של כ-20% לשכרם, בלי להעלות את שעות ההוראה.

משרדי החינוך והאוצר מסרבים 'לשבור' את העיקרון שעליו מבוסס ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים. המורים טוענים שהרפורמה הזאת מפוקפקת, משום שהיא מוזילה את ערך שעת העבודה של מורה ב-50%.

לדברי מנחם כהן, סמנכ"ל משרד החינוך, שנפגש עם ארז הבוקר: "המחלוקות על היישום המלא של הרפורמה עלולים להימשך שבועות עד חודשים. הם רוצים שהמורים ירגישו תוספת באופן מיידי. ניתן לעשות זאת אם שומרים על עקרונות של מקדמה בשכר מול מקדמה בעבודה. אנחנו התעקשנו על עיקרון של תוספת שכר מול תוספת עבודה. הוויכוח המרכזי הוא על גובה תוספת השכר. הפגישה היתה עניינית ורצינית, ותימשך מחר", אמר.

במשרד האוצר מבקשים להדגיש שמורה שישבות לא יקבל משכורת. בהודעת תגובה לשביתה נמסר: "חבל שארגון המורים החליט שלא לנצל את חלון ההזדמנויות שנפתח בפניו ובוחר שלא להצטרף לרפורמה במערכת החינוך ולהסכם הקיבוצי שנחתם עם הסתדרות המורים וההסתדרות הכללית, שמשמעותה מהפכה אמיתית במערכת החינוך ובשכרם של המורים. הממשלה תקצבה כ-1.3 מיליארד שקל לטובת הצטרפות ארגון המורים לרפורמה. צר לנו כי בשל אינטרסים לא ברורים החליט ארגון המורים לבחור בנשק השביתה, במקום לנצל את ההזדמנות שניתנה בידו לשיפור מצבם של המורים באופן משמעותי, ולפגוע בכך בתלמידי בתי הספר העל-יסודיים".

בתוך כך הודיעו ארגוני הסטודנטים כי הם תומכים במאבקו הצודק של ארגון המורים וכי יעשו הכל למען הצלחתו. יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איתי שונשיין: "מאבקנו מול הממשלה לא היה פשוט ונזקקנו לתמיכה רבה מכלל הציבור הרחב. תמיכה רחבה קיבלנו מארגון המורים. מאבקנו עוד לא תם, אנו נעמדים לצדם שלהמורים במאבקם הצודק עד אשר יימצא פתרון. אני קורא לראש הממשלה לגלות אחריות ומנהיגות, ולהתערב במשבר החמור שנוצר במערכת החינוך".