אולמרט במבחן הגילוי הנאות

פסק הדין בענין שמעון שבס ועבירת הפרת אמונים, כבודו במקומו מונח

לא ברור אם שמעון שבס יכול להתחיל לנשום לרווחה. ספק אם פרשת אהוד אולמרט ומכרז בנק לאומי ידיחו את פסק הדין בעניין שבס ממקומו המוביל כפסק הדין המנחה בעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובדי ונבחרי ציבור.

פסק דין שבס, מפי נשיא ביהמ"ש העליון הקודם אהרון ברק, אמור היה לסיים 20 שנות ויכוח על אופיה, היקפה וריחה של עבירת הפרת אמונים. האם ברק השאיר לדורית ביניש את הפתרון לשאלות בעניין אולמרט ובנק לאומי? האם הוא הצליח לגרד את השאלה שכאילו כל כך קשה להתמודד איתה - מתי מרכיב ניגוד העניינים הופך לחמור עד כדי כך, שהוא המרכיב הבסיסי בעבירת הפרת האמונים.

אין מחלוקת שלאהוד אולמרט היה קשר מיוחד לפרנק לואי אישית ולקבוצת פרנק לואי. אולמרט הוא מחותן של עו"ד יוסי גרוס, שמשרדו מייצג את לואי. אולמרט ולואי מכרים טובים גם מלפני שנוצר הקשר המשפחתי.

ידוע שקבוצת לואי התעניינה ברכישת בנק לאומי. אין מחלוקת שקבוצת לואי ביקשה לתקן את מבנה המכרז כדי שרכישת השליטה בבנק תהיה "השקעה אסטרטגית". אולמרט לא יכול להכחיש שהוא התאמץ להשפיע על צוות האוצר למען העמדה המועדפת על קבוצת לואי.

צריך לנפות מזירת הוויכוח את הטיעון שקבוצת לואי לא השתתפה בסופו של דבר במכרז בל"ל. מה שקובע הוא הכוונות וההתנהגות בזמן אמת, כאשר פתאום מופיעה מפית נייר של מלון בניו-יורק ועליה מתווה של מכרז בסגנון "השקעה אסטרטגית". אולמרט לא טיפש. הוא יודע שהוא במצב שכל ילד מבין את ניגוד העניינים שבו.

ניגוד עניינים הוא התחום הבעייתי מכל במסגרת עבירת המרמה והפרת אמונים של עובד ונבחר ציבור. יש אומרים, שעצם המצב של הימצאות מתמשכת במצב של ניגוד עניינים היא עבירה בפני עצמה. בפרשת שבס, השופט ברק ניסה להתמודד עם שאלות המפתח: מהו ניגוד העניינים שמחייב לפחות נקיטת הליכים משמעתיים, והאם ניתן להחיל עליו את כללי עבירת השוחד?

ברק: "ככל שעוצמת ניגוד העניינים חריפה יותר, כך מתחזקת האפשרות לפגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות או בתקינות פעולת המינהל...". ברק הוסיף: "עצם ניגוד העניינים אינו מהווה עבירה פלילית. נדרש גוון מיוחד לניגוד העניינים, כדי שייפול למסגרתו של האיסור הפלילי".

כשבית המשפט מתחיל להשתמש במושגים מעולם האמנות, כמו "גוון מיוחד", זו ראיה לכך שהפסיקה לא מבהירה את התחום האפור.

לכל העסק הזה יש מבחן אחד קטן ופשוט, וקוראים לו מבחן הגילוי הנאות. הרי אולמרט דיבר במהלך המכרז עם הנגיד סטנלי פישר, עם מנכ"ל משרד האוצר יוסי בכר, עם החשב הכללי ירון זליכה, עם היועצת המשפטית של האוצר ימימה מזוז ועם אנשים נוספים.

האם אולמרט עדכן את האנשים האלה לגבי הקשר שלו עם לואי? אם לא עשה זאת - האם מדובר באי גילוי נאות שהוא "הגוון המיוחד"?