לחצי הקואליציה לצמצום חוק ההסדרים מעכבים את אישור החוק ואישור התקציב לשנת 2008

בר-און יסביר לוועדת הכנסת מדוע נכללים בחוק סעיפים שניתן להעביר בהליך רגיל " אפללו: "חוק ההסדרים שיאושר יהיה רחוק מהחוק הנוכחי"

מתעכב הדיון בכנסת על חוק ההסדרים וחוק התקציב ל-2008. לאחר אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנת 2008 בקריאה ראשונה בכנסת בשבוע שעבר, היתה אמורה ועדת הכנסת, הממונה על סדרי עבודת החקיקה, להחליט כיצד יפורק ויפוצל החוק בין ועדות הכנסת השונות, לפי הנושא שבתחום אחריותן, לקראת הכנת החוקים לקריאה השנייה והשלישית הצפויות בסוף דצמבר.

ואולם, יו"ר הקואליציה, ח"כ אלי אפללו, ויו"ר הכנסת, דליה איציק, החליטו לדחות את מועד תחילת הדיונים, כדי לאפשר לאוצר לשקול את צמצום מספר הסעיפים המופיעים בחוק ההסדרים ולהגיע להסכמה משותפת על הוצאת סעיפים מהחוק והעברתם במסלול חקיקה רגיל. "חוק ההסדרים יהיה רחוק ממה שנראה עכשיו ואפילו לא דומה, למורת רוחם של אנשי האוצר", הבטיח היום אפללו.

בטרם יתחילו הדיונים בנושא, הוזמן שר האוצר רוני בר-און להופיע בשבוע הבא בפני חברי ועדת הכנסת לנמק מדוע הוכנסו סעיפים רבים לחוק ההסדרים אף שניתן להעבירם במסלול חקיקה רגיל.

בכנסת מעריכים כי עקב התגייסות יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכנסת, לא תיוותר לאוצר ברירה, וסעיפים רבים יוצאו מהחוק טרם תחילת הדיונים. אתמול נפגשה איציק עם הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, וביקשה ממנו להוציא מהצעת חוק ההסדרים את כל הסעיפים שאינם חיוניים לביצוע תקציב 2008, כך שהכנסת תאשר בהליך מהיר רק את המינימום הדרוש.

למאבק בחוק ההסדרים הצטרף אתמול גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו). אתמול אמר מיסז'ניקוב כי "עקרונית אני מתנגד בכל תוקף לחוק שהוא עוקף כנסת. לא ייתכן שבמדינה בתהליך צמיחה שאמורה להיכנס בשנה הבאה לרשימת 15 מדינות ה-OECD, יתקבלו החלטות לגבי רפורמות החשובות המשק בהליך חפוז, בתוך כ-70 יום, במקשה אחת, ולפני שחברי הכנסת הספיקו ללמוד אותן לעומקן". לדבריו, יפעל להוצאה אל מחוץ לחוק של שתי רפורמות שמציע האוצר - בתחבורה הציבורית וברשויות המקומיות.

גם היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, פועלת בימים האחרונים לצמצום החוק. אלשטיין שוקדת על מסמך שצפוי להתפרסם בשבוע הבא ובו נטען כי ניתן להעביר למסלול חקיקה רגיל 90% לפחות מהצעות החוק המופיעות במסגרת חוק ההסדרים.

בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה החלו כבר להיערך להעברת התקציב, ואתמול, לאחר עיכובים רבים, מינה ראש הממשלה אהוד אולמרט את ח"כ דוד טל ליו"ר ועדת הכנסת. טל יחליף בתפקיד את ח"כ יעקב מרגי, שכיהן כיו"ר זמני של הוועדה מאז מינויה של רוחמה אברהם לשרה המקשרת בין הממשלה לכנסת. עד כה עיכב ראש הממשלה אהוד אולמרט את המינוי, כדי להבטיח שמי שיכהן כיו"ר הוועדה, שהוא אחת מדמויות המפתח להעברת התקציב במועד, יציית להוראות הנהלת הקואליציה.