הבריכות ברמת חובב ישוקמו בהשקעה של 50 מיליון שקל

הבריכות הישנות שמאחסנות בתוכן פסולת מסוכנת מתפוררות ומזהמות את הקרקע

רקון האמריקאית זכתה במכרז החברה לשירותי איכות הסביבה, של המשרד להגנת הסביבה, לשיקום שתי בריכות האורגנו חומציות ברמת חובב בהשקעה של 50 מיליון שקל. הצורך לפנות לחברות זרות נבע מהעובדה שבארץ אין כל ניסיון בתחום זה. רקון שיקמה עד כה 2,000 מתקנים מזוהמים ובהם בריכות. לדברי המשנה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, שיקום הבריכות הוא אחד הפרויקטים המורכבים בתחום הסביבתי ולכן חשיבותו הרבה.

הבריכות של רמת חובב, שתופעלו על ידי חברות פרטיות, שימשו במשך שנים רבות לקליטת פסולת מסוכנת. שיטת הטיפול היתה להשליך את הפסולת לבריכות, ללא כל טיפול מוקדם. במהלך השנים התברר, שהבריכות דולפות ומזהמים רבים זורמים לקרקע. אך לא רק זאת, בשל החום הרב רצפת הבריכות שהיתה עשויה מחומר פלסטי התנפחה. בתגובה הוחלט לנקב את הפלסטיק אך הניקוב גרם לדליפה גדולה יותר של מזהמים.

למרבה המזל זיהומים אלה לא התפשטו למי התהום, בשל מבנה הקרקע. אך למרות, זאת נוצר צורך דחוף לשקם את הבריכות ולטפל בחומרים המסוכנים הרבים ששקעו בהן במהלך השנים.

לדברי מנכ"ל החברה לשירותי איכות הסביבה, ד"ר איתן זילביגר, הטיפול בברכות ימשך כארבע שנים, במהלכן תעבור הבוצה תהליך של מיצוב ומיצוק. בתום התהליך יוטמן החומר במטמנות שהוכשרו במיוחד לשם כך.

על פי הערכה, בבריכות טמונה כיום בוצה בנפח כולל של 30-20 אלף טון, שהוזרמה לברכות במשך 10 שנים. הסכנה המרכזית הנובעת מהבוצה היא בהמשך החלחול לקרקע. בנוסף, מדובר בחומר אורגני שעלול להידלק.

עוד אומר זילביגר, שהטיפול ביתר המפגעים ימשך 7 שנים, אך אין ספק שהצורך הדחוף ביותר הוא בטיפול בבריכות. לדבריו, "ועדה מיוחדת שהקים המשרד להגנת הסביבה ב-2002, קבעה שהברכות הן המפגע העיקרי של רמת חובב ולכן יש לטפל בהן במהירות".

שיקום הבריכות הוא חלק מפרויקט שיקום כולל של השטח, בעלות של 230 מיליון שקל, והוא יכלול גם את שיקום מאגרי הפסולת הרבים באתר. פסולת זו הוטמנה בחביות מתכת, שהוטמנו במשך שנים רבות בקרקע. עם הזמן ובעקבות החום הרב השורר באזור, החביות החלידו והתבקעו, והפסולת החלה לחלחל לקרקע. מזה כמה שנים פועלת החברה לשירותי איכות סביבה לאיתור החביות, הוצאתן מהקרקע, זיהוי החומרים שבתוכן והטיפול בהם. החומרים האורגניים נשלחים לשריפה במשרפה שברמת חובב. החומרים האנ-אורגניים נשלחים להטמנה מבוקרת.