משה קרת: הסיום המהיר של החקירה נגדי מראה שלא היה שום בסיס לאישומים שנחקרו

למרות הגילויים שסין העבירה טכנולוגיות של הלביא לאיראן, אומר מנכ"ל התעשיה האווירית לשעבר כי אינו מתחרט על הקשרים העסקיים עם סין

"הסיום המהיר של החקירה נגדי, בהשוואה להתנהלות האיטית של חקירות אחרות, מראה שלא היה שום בסיס לאישומים שנחקרו". כך אומר משה קרת, לשעבר מנכ"ל התעשיה האווירית.

קרת, שהיה הדמות החזקה בתע"א במשך 20 שנה, קיבל בסוף אוקטובר מכתב רשמי ממשטרת ישראל שבו נאמר, כי החקירה נגדו נסגרה בגלל חוסר הוכחות.

החל בספטמבר 2005, נחקר קרת ביחידה ארצית לחקירת פשעים בינלאומיים בחשד שקיבל לכאורה טובות הנאה ושוחד בתמורה לתיווך בעסקות נשק עם תע"א. הוא נחשד, כי קיבל שוחד משני אנשי עסקים שאינם עובדי תע"א, שתגמלו אותו, לפי החשד, לאחר שהעניק להם זכויות בלעדיות בניהול עסקאות רכש במדינות מסוימות, או עמלות גבוהות מהמקובל. במהלך החקירה, פשטו חוקרים על משרדי תע"א ועל בילו של קרת והחרימו מסמכים.

בראיון ראשון מאז אותה פשיטה, ב-29 בספטמבר, אומר קרת לאוויאיישן וויק, כי הוא חש, שעתה יצאה צדקתו לאור וכי ענן הקובלנה הפלילית נגדו נעלם.

קרת, בן 70, טוען כי הסכים לפרוש מראשות תע"א עוד לפני שהחלה החקירה נגדו. הוא כותב עתה ספר על 47 שנותיו בחברה.

קרת סירב לדון על התפקיד שמילאה תע"א בפרוייקט מטוס הקרב J-10, מתוצרת סין, שנמכר לאיראן ואולי יימכר גם לסוריה, לפי ידיעות בעיתונות. אנליסטים טוענים זה מכבר, שמערכות המכ"ם והאוויוניקה במטוס הסיני מבוססות על פיתוח ישראלי וכי מבנה המטוס מזכיר במידה רבה את הלביא הישראלי. גורמים ישראליים רשמיים טוענים עתה, כי ישראל צריכה עתה להתמודד עם טכנולוגיות שהיא עצמה פיתחה.

אבל קרת טוען, כי אינו מתחרט על החלטתו לפתוח בקשרי סחר נשק עם סין. "הזמן יוכיח, כי עשיית עסקים עם סין היתה הרעיון הנכון", הוא אומר. "סין אינה אויב של ישראל ובזמנה היא היתה קרקע לא נודעת".

לדבריו, הרגע הגאה ביותר שלו בתע"א היה הטיסה הראשונה של "נשר" ב-1969. "נשר" היה הגרסה הישראלית של מטוס מיראז' 5, שיוצר על פי טכנולוגיות שהוברחו בזמנן ממפעלי דאסו בצרפת. קרת עמד בראש הפרוייקט. הרגע הקודר ביותר היה ההחלטה לבטל את פרוייקט הלביא בישראל.