סמנכ"ל הכספים של תאת טכנולוגיות: "הצמיחה שלנו די יפה, אבל אנחנו לא מסתפקים בה"

חודשים ספורים אחרי הנפקת החברה הבת לימקו, מספרים ישראל אופן וגילון בק מקרן פימי המשקיעה בתאת ל"גלובס" על הרכישות הקודמות ועל הכוונה לצמוח באמצעות רכישות נוספות

ביולי האחרון השלימה ת.א.ת את הנפקתה המוצלחת של החברה הבת האמריקנית שלה, לימקו-פידמונט , בנאסד"ק. שלושה חודשים אחרי, בחברה מחפשים הזדמנויות חדשות לרכישה והשבחה של חברות. "הצמיחה שלנו די יפה, אבל זה לא אומר שאנחנו מסתפקים בה", אומר סמנכ"ל הכספים, ישראל אופן. "אנחנו מדברים על מספרים אחרים לגמרי. תמיד ידענו שהצמיחה תגיע בעיקר מרכישות".

אופן וגילון בק, שותף בכיר בקרן פימי - שנכנסה להשקעה בחברה ב-2004 ומחזיקה כיום בכ-13% מתאת טכנולוגיות - אופטימים לגבי עתיד החברה. בק משווה את החברה לענקית האירופית בתחום, Fokker, חברה בת של Stork ששווייה כיום הוא כ-500 מיליון אירו. "לפי רמת הניהול, תוך חמש עד 10 שנים נעקוף את פוקר", מבטיח בק. שווי השוק של תאת טכנולוגיות הוא כ-90 מיליון דולר.

תאת טכנולוגיות עוסקת בייצור ושיפוץ אביזרי תעופה ובמיזוג אוויר למגזר הביטחוני, והיא נסחרת ברשימת הקפיטל מרקט של הנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב. החברה הוקמה ב-1969 על רקע החרם הצרפתי על ישראל, והיא נועדה להחליף את התעשייה הצרפתית בכל הקשור לתעופה. שוק התעופה מוגדר על-ידי אופן כ"שוק חם, חם מאוד", והוא מציין שהשיאים בשוק מביאים לכך שגם המחירים בהתאם. "הכל נובע מהביקוש האמיתי של מקומות נוסעים בתעופה אחרי ההתאוששות מאירועי ה-11/9, ומהגידול בהוצאה הצבאית", מוסיף בק. "יש מחסור בכמות המטוסים, מה שמביא את חברות התעופה להחלטה לא להוציא משימוש מטוסים ישנים, ולכן יש יותר בלאי ומטוסים שצריך לטפל בהם".

לכאן נכנסת לימקו-פידמונט, העוסקת בתחום ה-MRO, מתן שירותי תחזוקה ושיפוץ לתחום התעופה. תאת, שרכשה את לימקו תמורת כ-5 מיליון דולר ואת פידמונט תמורת כ-5.9 מיליון דולר (כ-20 מיליון בתוספת חוב), הנפיקה את החברה המשולבת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 140 מיליון דולר. ההנפקה באה כשנתיים לאחר רכישת פידמונט. "הרכישה של פידמונט הייתה מאוד משמעותית", אומר אופן. "זו הייתה חברה בקשיים פיננסיים שראינו את הפוטנציאל שלה. המחיר ששילמנו נראה היום בדיחה".

אופן ובק נזכרים בחיוך בסיפור הרכישה של פידמונט. "היה שם מקרה משונה", מספר אופן. "אחרי שעשינו דיו-דיליג'נס והתווכחנו איתם על כל לירה, באנו לחתום על מזכר כוונות. קבענו לשעה שלוש, ובשתיים הלכנו לאכול. באנו כמה דקות לפני שלוש ואנשי פידמונט אמרו לנו: 'מכרנו את החברה למישהו אחר'. היינו בהלם, חשבנו שצוחקים עלינו. היינו מוכנים להוסיף מיידית עוד 1-1.5 מיליון דולר, אבל הם לא הסכימו ונסענו הביתה". חודש מאוחר יותר התפוצצה העסקה, ותאת חזרה לשולחן המשא ומתן וסגרה את הרכישה בתנאים המקוריים.

אוהבים את המשקיעים

לפני שנה, כשתאת החלה בתהליך לקראת הנפקת לימקו-פידמונט, הגיעה המתחרה סטורק והציעה לה שותפות. "רצינו לגייס 30 מיליון דולר, וסטורק באו והציעו לנו למכור להם חלק מהאחזקות", מספר אופן. "אמרו לנו שנרוויח מהמהלך משקיע אסטרטגי, במקום פיננסי. אמרנו 'אהלן וסהלן, למה לא?', ואחרי שהוחלט על עסקה מסובכת שתביא לאחזקה של כחצי-חצי, זה התפוצץ, כי הם רצו שליטה מלאה, ואנחנו לא רצינו לחזור 30 שנה אחורה ולהישאר רק עם הפעילות של תאת". למרבה האירוניה סטורק, שהסכימה להשקיע כמעט 40 מיליון דולר בלימקו-פידמונט לפי שווי של כ-80 מיליון דולר, היא אותה חברה שהתחרטה שנתיים קודם לכן ולא רכשה את פידמונט במיליוני דולרים בודדים.

כאמור, ביולי הנפיקה תאת את לימקו-פידמונט בנאסד"ק, וכיום היא מחזיקה בכ-66% מהחברה. במסגרת ההנפקה (כולל הגרין-שו) גויסו 56 מיליון דולר ברוטו, והמחיר שנקבע היה קרוב לרף העליון של טווח המחירים שהוצע בתשקיף. "ההנפקה הייתה מאוד מוצלחת", אומר אופן. "היו ביקושי יתר של פי 5. נכנסו להשקעה בחברה גורמים שאני מאוד מרוצה מהם, שמשקיעים אסטרטגית לטווח הארוך". את לימקו-פידמונט מנהל שאול מנחם.

תאת מתמקדת בהסכמי OEM עם יצרני מטוסים, כשמדובר על לקוחות גדולים מאוד כבואינג ולוקהיד-מרטין, ובארץ אלתא של התעשייה האווירית. "אין יותר מ-20 לקוחות וכל אחד מהם חשוב", אומר אופן. "לעומת זאת, לימקו-פידמונט פעילה בתחום ה-MRO, שוק שאני אישית יותר אוהב. ב-OEM קשה יותר להשיג לקוח, אבל ברגע שנכנסת זה לכל החיים; ב-MRO לקוחות עוברים בקלות מאחד לשני, ולכן אפשר לגדול יותר מהר".

אופן מציין שמה שהכי מעניין את הלקוח זה זמן האספקה. "את הלקוחות הכי גדולים פחות מעניין המחיר. אם מטוס בואינג ירד מהמסלול כי צריך להחליף לו חלק, עוד כמה מאות דולרים לא משחקים תפקיד כשחושבים על החלופה של השבתת המטוס לעוד יומיים או שלושה". מלבד מחלפי חום תאת, באמצעות לימקו-פידמונט, משפצת גם APU (מנוע עזר למטוס). "אנחנו מעריכים שכמות המטוסים בעולם תוכפל תוך פחות משני עשורים ל-40 אלף", אומר בק. "מכיוון שיש טיסות ללא הפסקה, יש גם צורך בטיפול. המגמה היא שחברות מוציאות את השיפוץ באאוטסורסינג לחברות כמו לימקו".

לקוחות החברה מגיעים מהמגזר הצבאי (כ-27% מההכנסות) והמסחרי (כ-73%), ומתחלקים גם ליצרני מטוסים (כ-20%) וחברות תעופה. כיום כ-20% מההכנסות מגיעות מישראל, אך החלק הזה צפוי לרדת ל-10% כשחלק ההכנסות מחו"ל יגדל. בין המתחרות של תאת נמצאת גם האניוול, חברה בשווי של עשרות מיליארדי דולרים שנכנסה לתחום אחרי שרכשה את LORI מאוקלהומה. אופן מודה שגם תאת התעניינה ברכישת לורי.

בק ואופן מעריכים שנתח השוק של תאת בתחום השיפוצים הוא כ-10%. בנוסף, פידמונט מחזיקה ב-30% משוק הפרופלורים בארה"ב, ויש לה שתי מתחרות עיקריות. בתאת לא מסתפקים בקיים, ומעוניינים לצמוח באמצעות רכישות נוספות. "אנחנו רוצים להשיג יכולות נוספות בעזרת רכישות", אומר אופן, שלא פוסל רכישה לצורך הוצאת מתחרה מהשוק. "אם יש מתחרים, ואנחנו מתכסחים על אותם לקוחות, המחירים נחתכים", הוא מסביר.

הרכישות הן בשוק ה-OEM או ה-MRO?

אופן: "אנחנו רוצים להתרחב בשני התחומים, אבל ב-MRO יותר קל. יש הרבה חברות קטנות, 'mama and papa shops', של אנשים שבנו עסק וכשהוא גדל הם רוצים לפרוש. ב-OEM, רוב החברות הקטנות והבינוניות כבר נרכשו על-ידי הגדולים, ויותר קשה למצוא יעדים לרכישה".

תאת עצמה מועמדת לרכישה?

"זה לא על הפרק, אבל אם יבוא מישהו ויציע 30 דולר למניה, יש על מה לדבר" (צוחק).

הנאסד"ק מפעיל לחץ

תאת פוזלת גם לכיוון הודו, אבל שם לא מדובר דווקא ברכישה של חברה. "בהודו יש חברה אחת שמשפצת מחלפי חום", אומר אופן. "חוץ ממנה, כל שאר העבודה מופנית לאירופה. אנחנו רוצים להגיע איתה להסכם שותפות, ונמצאים איתה במגעים".

מה לגבי כניסה לשווקים חדשים?

"אנחנו מדברים על פיתוחים חדשים, אבל אחרי שנכווינו בעבר עם פיתוח שלא הצליח (מזגן ללא גז פריאון), אנחנו שומרים על פרופיל נמוך".

במחצית הראשונה של 2007 הסתכמו הכנסות תאת ב-48.1 מיליון דולר, צמיחה של 38%, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 4.5 מיליון דולר. מניית החברה רשומה למסחר בתל-אביב וברשימת הקפיטל מרקט של הנאסד"ק. למה לא לעבור לרשימה הראשית? אופן עונה כי "מהנאסד"ק לוחצים עלינו שנעבור. אנחנו רק צריכים להחליט, ונראה לי שנעשה את זה". מעבר כזה לרשימה הראשית יכול גם להעלות את רמת העניין מצד אנליסטים, שכרגע אף אחד מהם לא מסקר את תאת.

שווי השוק הנוכחי הוגן לדעתכם?

אופן: "המניה שלנו מוערכת בחסר, אבל כרגע זה מה שהשוק חושב, ולכן השווי הוגן".

בק: "השווי הנוכחי לא לוקח בחשבון פוטנציאל ניהולי ושימוש נכון במזומנים. החברה הוכיחה את יכולתה לרכוש ולהרוויח".

"מאז שפימי נכנסה - במקום לדבר על מהלכים התחלנו לעשות"

קרן פימי בשליטתו של ישי דוידי נכנסה להשקעה בתאת טכנולוגיות כשרכשה 15.5% מהחברה ביוני 2004. מחיר המניה היה אז 7 דולר, והיום הוא כ-14 דולר, אחרי חלוקת דיבידנדים בגובה של כ-2 דולרים למניה לאורך התקופה. "פימי זיהתה בתאת חברה יציבה שלא צמחה", מסביר בק. "מבנה המאזן היה ללא חובות ומחיר המניה היה יציב. מאז, החברה הוכיחה את עצמה בצמיחה מהירה".

ההכנסות צמחו בתקופה זו מכ-31 מיליון דולר ב-2003 לקצב שנתי של כמעט 100 מיליון דולר השנה. הרווח צמח גם הוא, אך בקצב קצת פחות מהיר, מרמה של 3.8 מיליון דולר ב-2003, לקצב שנתי של כ-9 מיליון דולר ב-2007.

פימי מעורבת בניהול החברה?

אופן: "המעורבות היא בדבר עיקרי אחד: בגיבוי. אבן הדרך החשובה בחברה הייתה הכניסה של פימי לעסק. במקום לדבר על מהלכים, התחלנו לעשות. לפני זה היו דחיות ועיכובים, ועכשיו ברגע שמחליטים על מהלך - עושים את זה".