התנ"ך במאה ה-21

"מאה בתנ"ך", א'-ה', 15:00 19:00, ערוץ לוגי

אם גילכם מעל 35, סביר להניח שתכירו את הקטע הבא, זה שבו נזכרתי השבוע כשראיתי איך רוכב אופניים כמעט שנפגע ממכונית באחד הרחובות במרכז תל-אביב: עזרא וצ'וצ'ו, מה שהיה נהוג לכנות פעם "פושטקים" (ע"ע גם "פרחים" או "ערסים"), גונבים רכב ובדרך דורסים רוכב אופניים תמים. הלקח היה פשוט - הפשע אינו משתלם ובדרך גם לומדים אנגלית ברמה תיכונית.

עזרא וצ'וצ'ו, שני העבריינים המתחילים, היו בניה של שושלת מפוארת של סדרות חינוכיות באנגלית, מ "דן ועדנה", דרך "נייבורס", "היר ווי אר", "גבי ודבי", "ד"ר האלפבייקד" ואחרים. סדרות שכל מי שסבל משפעת עונתית, יכול היה להכירן בעל-פה, גם אם עדיין לא הגיע לגיל המתאים. היו אלה שנותיה היפות של הטלוויזיה החינוכית. חלק מהסדרות הלימודיות היו מרתקות הרבה יותר מהתוכניות "האמיתיות" למבוגרים, במיוחד התוכניות ללימוד אנגלית שבחלקן פעלו לפני ומאחורי הקלעים כמה עולים מארצות דוברות אנגלית שהכירו היטב את המדיום הטלוויזיוני החדש.

צפייה של ימים אחדים בערוץ לוגי, החזירה אותי באחת לימים הגדולים של הטלוויזיה החינוכית. התכנים שונים מאוד והאמצעים השתכללו לבלי הכר, אבל הרעיון ברור: מיטב הכוחות היצירתיים מגויסים כדי להעניק לילדים שיושבים ובוהים במסך, משהו שישאר אי שם בזיכרונם גם כחלוף התוכנית. סדרה חדשה כזאת, "מאה בתנ"ך", עלתה לשידור היום אחר הצהריים (עם שידור נוסף ממש עכשיו), והדבר הרע היחידי שיש לי לומר עליה הוא שחבל שיש לה רק שמונה פרקים.

ירדן בר-כוכבא היא מורה לתנ"ך בפנימייה חקלאית שבראשה עומדת המנהלת ציפי שביט. התלמידים (כיתה ח') לא ממש ששים אלי ספר, אבל בזכות המורה לתנ"ך הם מצליחים להתחבר באופן אישי אל סיפורי התנ"ך ולמצוא כמה הקבלות בין עלילות הגיבורים המרכזיים בהם, לבין חייהם שלהם כאן ועכשיו.