"האם ההימור על מרקורי היה מוצלח? ובכן, זו הצלחה מדהימה"

טום הוגן, מנהל חטיבת התוכנה של HP הימר לפני כשנה על רכישת מרקורי * בכינוס האזורי של ענקית המחשוב בברצלונה, חוגגים הוגן והחברה את הצלחת הרכישה - ובראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מסמן את הכיוון האסטרטגי החדש: להסתער על שוק התוכנה באמצעות רכישות ענק נוספות

"על סמך מה אתם יכולים להגיד שאתם חברת התוכנה השישית בגודלה בעולם? יש לכם איזו אסמכתא לעניין?", העיז אחד העיתונאים לשאול במסיבת העיתונאים שערכה HP לקראת כנס ה-Software Universe שקיימה בשבוע שעבר בברצלונה. השאלה הקפיצה מיד את טום הוגן, מנהל חטיבת התוכנה וסגן נשיא בענקית המחשוב: "יש לנו הערכות גם של אנליסטים וגם אומדנים שלנו", מיהר להשיב, אבל התוכן פחות חשוב מהבשורה עצמה - ל-HP חשוב מאוד, מכל הסיבות, להצטייר כחברת תוכנה גדולה ומצליחה. והוגן עושה את כל המאמצים כדי לשכנע בנושא.

ב-HP הכתירו בשנה האחרונה את הוגן כמנצח. המנהל הכריזמטי, שהגיע לפני כשנתיים מוויגנייט (Vignette), הצליח להכניס קצת רוח חיים והתרגשות לענקית המחשוב הוותיקה, שנראית לעתים כמו חברה אפורה למדי. HP, שכבר לפני שנים חרתה על דגלה את מותג החדשנות, הצליחה מאז להיקשר בעיקר לרכישה המפוקפקת של קומפאק, אותה ביצעה ב-2001 תחת המנכ"לית הקודמת קרלי פיורינה תמורת כ-25 מיליארד דולר. על הרקע הזה, לפני מעט יותר משנה הימרו הוגן ו-HP על רכישת מרקורי תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. המספרים בדוחות הרבעוניים וכן הטענות ב-HP צובעים את הרכישה כהצלחה הגדולה של הדור החדש בחברה בניהולו של מארק הרד.

"התשובה הקצרה לשאלה אם ההימור על מרקורי היה מוצלח, היא שזו הייתה הצלחה מדהימה", אומר הוגן בראיון ל"גלובס", "לדעתי זה לא היה מהלך טוב אלא מהלך נהדר ואני לא יכולתי להיות מרוצה יותר. לגבי השאלה למה זה כך, זה קצת יותר מורכב. כשאנחנו מבצעים רכישה אנחנו עוקבים אחרי צמיחה, רווחיות, שביעות רצון של לקוחות והיכולת לשמור על העובדים. חוץ מתחום המכירות בארה"ב, שבו הייתה שחיקה מסוימת ונאלצנו לגייס, כל שאר הפרמטרים היו בהתאם לציפיות או מעליהן. מעבר לכך, בעצם הרכישה HP שלחה לשוק מסר שהיא רצינית מאוד לגבי תחום התוכנה. העסקים של מרקורי עצמה היו מצוינים, אבל אני חושב שזה גם שם את HP על המפה".

HP פועלת בתחום התוכנה בשלושה מישורים: הראשון והגדול הוא תוכנה לניהול וייעול תוכנה ארגונית (BTO) שפועל תחת מוצר ה-OpenView של החברה, ובמסגרתו גם השתלבה מרקורי. התחום השני הוא אופטימיזציה של המידע העסקי (BIO) והתחום השלישי הוא פתרונות בתחום הטלקומוניקציה (OpenCall).

תוצאות טובות למרקוריחטיבת התוכנה עורכת אחת לשנה כנס אזורי באירופה לצד כנסים אחרים סביב העולם. הפעם התזמון של האירוע עמד בסימן שנה לרכישת מרקורי. הרכישה, שנעשתה על רקע פרשת הבקדייטינג בחברה הישראלית, גרמה להרמת גבות, בגלל הסיכון שברכישת חברה לאחר הסתבכות בפרשה מביכה והמחיר הגבוה ששולם. אבל, לפני כשבוע וחצי פרסמה HP את הדוחות לרבעון הרביעי (פיסקאלי) של 2007, והאות להתחלת החגיגות ניתן.

HP סיימה את הרבעון עם מכירות של כ-28.4 מיליארד דולר, גידול של 15% לעומת אשתקד. התרומה של תחום התוכנה כולו עמדה אמנם על כ-2.5% מההכנסות הרבעוניות (כ-700 מיליון דולר) בלבד, אך פי 2 לעומת הרבעון המקביל וגבוה בכ-100 מיליון דולר לעומת ההערכות בוול-סטריט. ב-HP לא פירטו את החלוקה המדויקת של הגידול בהכנסות, אולם בליהמן ברדרס ידעו לספר שהגידול נבע בעיקר תודות למכירות של 300 מיליון דולר שביצעה מרקורי ברבעון, לעומת 225 מיליון דולר מכירות ברבעון המקביל. פעילות ה-OpenView גדלה בכ-140% ל-616 מיליון דולר ברבעון, כש-120% מתוך צמיחה זו הם תודות למרקורי.

גם השורה התחתונה בתוצאות הרבעוניות עומדת לזכות המהלכים שביצעה החברה. הרווחיות התפעולית של תחום התוכנה הסתכמה בכ-25% ברבעון הרביעי (אם כי סביר שתרד השנה בעקבות מהלכים אסטרטגיים אחרים), עם 177 מיליון דולר, כמעט פי שלוש לעומת אשתקד, וגבוה משמעותית לעומת ציפיותיה ושאר הסגמנטים בהם היא פועלת. סממן נוסף להצלחה הוא החלטת החטיבה לבצע את הכינוס התקופתי של ההנהלה בישראל. הוגן וכ-25 מנהלים בכירים נוספים הגיעו לסכם את הרבעון במרכז הפיתוח ביהוד.

דרך אגב, ב-HP רואים את ההצלחה כדו-כיוונית, כלומר ככזו שאפשרה לשתי החברות למנף את עצמן. "מרקורי הייתה חברה מצוינת", מוסיף הוגן, "אבל היא מכרה ב-800 מיליון דולר (בשנה) מעבר לדלפק בוול-סטריט (עברה לפינק-שיטס בעקבות פרשת הבקדייטינג), ולכולם היו ספקולציות לגבי רכישתה באחד הימים, אבל אף אחד לא ידע מי זה יהיה".

* אז בדיעבד אתה צריך לשלוח פרחים לראשי ה-SEC על חקירת הבקדייטינג.

"בוא נגיד שזה עזר לפתוח קצת יותר את החלון".

בדרך לרכש אגרסיבי

את תווית ההצלחה של הרכישה מציגה HP לא רק עם תג המחיר על ביצועי השנה האחרונה אלא גם בנוגע לאסטרטגיה בעתיד. הוגן התראיין בשבועיים האחרונים במספר כלי תקשורת בעולם והודיע שתיאבון הרכישות של HP נפתח מחדש לאחר שהרכישה של מרקורי הוכיחה את עצמה סופית. HP, כך נראה, הולכת על אסטרטגיית רכישות אגרסיבית במיוחד, כזו שצריך הרבה אומץ כדי להמר עליה, מתוך מטרה שלא "להתקשקש" עם אינטגרציה של טכנולוגיה אלא ללכת מיד על הדבר האמיתי - כיבוש השוק.

"אנחנו חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם ויש לנו משאבים פיננסיים עצומים", הוא אומר, "כשהגעתי לחברה זו הייתה האסטרטגיה שלי, שכאשר נכנסים למיזוגים ורכישות צריך לרכוש את מובילי השוק. להוציא כל כך הרבה כסף ולקנות מובילת שוק כמו מרקורי זה סיכון קטן יותר מלהוציא עשירית מזה על חברה שאף אחד לא מכיר.

"הבשורה הטובה היא שההנהלה מסכימה איתי. אם היינו נכשלים, סביר שהייתה לנו זווית ראייה אחרת על האסטרטגיה הזו, אבל ההצלחה של מרקורי, לעומת רכישות אחרות שהיו קטנות יחסית, הייתה גדולה בהרבה. כעת יש קונצנזוס שזו הדרך המתאימה ל-HP". הגודל של אותן מובילות שוק יכול להיות כמה מיליארדים או כמה מאות מיליונים, מפרט הוגן.

גל עזיבות לאחר הרכישה

בעוד השורה התחתונה מבחינת הביצועים מעוררת התפעלות, נדרשת החברה לקיים מאבק כמעט זיסיפי מצד הפיתוח - במישור הטכנולוגי כמו גם במישור של כוח האדם. מי שאחראי על הצד הזה הוא רונן ערמון, שמנהל את הפיתוח בתחום ה-BTO בחטיבת התוכנה של HP. ערמון, שהגיע ממרקורי, החליף לפני מספר חודשים את בועז חלמיש, שעבר לתפקיד אסטרטגי בחטיבת ה-PSG של HP. מתוקף התפקיד אחראי ערמון על כ-2,500 אנשי תוכנה וצריך להתמודד לא רק עם תשומת לב שמושכים ההיקפים הכספיים המעורבים אלא גם עם תהליכים, לא בהכרח נעימים, הקשורים לעובדים במרכז הפיתוח בישראל.

בשיחה עם "גלובס" מאשר ערמון שפעילות הפיתוח של החברה בישראל סבלה בשנה האחרונה מגלי עזיבה בעקבות הרכישה. "תמיד יש חשש של עובדים לאחר רכישה ויש גם חילופי דורות", הוא אומר. "זה קורה לא בהכרח בגלל הפרופיל של החברה, ובהחלט יש הבדל בין הפרופיל של מרקורי ל-HP. אם במרקורי הצלחנו לתת תחושה אינטימית, זה דבר הרבה יותר קשה בתוך HP.

"האתגר של להוביל או לפתח מוצר בתוך HP לא מתאים לכל אחד, והוא מחייב סט אחר של כישורים ודרישות. זה נכון שיש עזיבות וחלק מזה אני רואה אפילו כחיובי, כי חשוב לרענן מידי פעם, אבל אני לא רואה בהן משהו שחריג מהסביר".

* זה היה חריג בישראל לעומת שאר העולם מבחינת ההיקפים?

"יכול להיות שמיד לאחר הרכישה ראינו קצת יותר עזיבות בישראל, אבל אני לא חושב שהיום זה שונה מהותית לעומת גיאוגרפיות אחרות".

* הכותב היה אורח HP בברצלונה.