שלום לך אדוני מנכ"ל משרד האוצר

כמה דברים לתשומת לבך עכשיו כשאתה מתיישב בראש "ועדת בכר 2"

אמיר אייל הוא מנכ"ל בית ההשקעות אינפיניטי


שלום לך ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר. לפני כשבועיים קבלת את המנדט להמשיך את הרפורמה בשוק ההון מהנקודה בה הופסקה.

בשנתיים שעברו מאז התחיל יישום מסקנות ועדת בכר, הוכיחו כוחות השוק שהרפורמה הייתה הכרחית לצמיחת המשק. נראה כי המודעות לצרכנות פיננסית עלתה מדרגה בקרב הציבור וכתוצאה מכך הואצה פעילותו של שוק ההון ושחקניו לרמה שלא היתה בעבר, הן בהיבט הביקושים למנהלי השקעות, מוצרים פיננסיים ותשואות והן בהיבט ההיצע של מוצרים פיננסיים ושירותי ניהול.

כדרכן של רפורמות מהפכניות, שתפקידן לשנות את המציאות על ידי עקירה של אמונות שהתאבנו במרוצת ההיסטוריה ונהפכו ל"תורת אמת" בעיני הציבור, גם במקרה הזה, נדרשו שנתיים של התאקלמות - הציבור הישראלי נדרש להבין את הרפורמה, לבחון את תועלת הכלים הפיננסיים שהועמדו לרשותו ולנסות ולבחור את החלופות המתאימות לו.

בשנתיים האחרונות הציבור לומד: מלקט נתוני מסחר מהעיתונות הכלכלית והערכות מהפרשנים המתבטאים בה, ומנסה להרכיב את פיסות המידע הללו לתמונת מציאות פיננסית התואמת את צרכיו.

הציבור מבין שדבר גדול קורה בשוק ההון, ושכדאי להיות חלק ממנו. אבל עדיין הנסתר רב מן הגלוי. בהעדר מידע נוסף נבצר מהציבור לתרגם את המציאות החדשה בשוק למהלכים פיננסיים אופרטיוויים:

  • יש קרנות "נאמנות", אבל פחות ברורה למי הנאמנות שלהן - למנהלים אותן או למשקיעים שהעבירו אליהן כספים.
  • ידוע שלכל מוצר פיננסי צמודים דמי ניהול, אבל איש לא יכול להסביר מדוע בשורה התחתונה משלמים יותר ממה שנאמר מראש.
  • מוצרים פיננסיים שמשקיעים בשווקים מתעוררים בחו"ל פזורים לכל עבר, אבל קשה לדעת אם נכון להשקיע בהם וכיצד לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר.
  • ברור שחסכון בקופת גמל וקרן השתלמות חשוב, אבל לא ברור כיצד לנצל באופן הטוב ביותר עבור כל חוסך, את האפשרויות הקיימות בתחום.
  • העיתונות מוצפת בפרסומים של בתי השקעות הטוענים שהם הכי טובים, אך בשוק כל מנגנון המאפשר לנטרל את "הרעש" של הפרסומות ולהשוות באופן אובייקטיווי ביניהם.

מר אריאב, הופקדה בידיך האחריות להסיר את החסמים האחרונים בדרך לשוק הון תחרותי ונקי מניגוד עניינים. כדי להשיג מטרה זו, חייב שוק ההון להפוך למשק המופרד לשלוש רשויות בדומה למודל האמריקאי (הם הבינו את זה כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת): בנקים - בהם נשמרים ומפוקחים כספי הציבור, יצרני מוצרים פיננסיים - המפתחים מוצרים וכלי השקעה פיננסיים ומנהלי תיקי השקעות נטולי אינטרסים - הנותנים שירותי ניהול וייעוץ אובייקטיווי המבוסס על צרכיו האמיתיים והאישיים של כל משקיע, והמנווטים בין המוצרים הפיננסיים השונים למענו.

מר אריאב, לטובת הציבור, אמץ את המודל האמריקאי לחיסכון פנסיוני בהתאמה אישית - מודל IRA, והורה על התאמת מערכות המחשב הבנקאיות לתמיכה ביישומו.

תן מענה להשפעה הגדולה מידי, שיש לבנקים ולחברות הביטוח על הפרט. צמצם את הריכוזיות ע"י פתיחת השוק לתחרות ודרבן פרסום מידע אוביקטיווי ובעל ערך.
הורד עלויות של מוצרים לכל אורך שדרת השוק הפיננסי על ידי הגברת השקיפות וקביעת נהלי דווח בדבר קיום ניגוד עניינים באופן ניהול הכספים ותימחור המוצרים.

הדק את הבקרה על חברות הביטוח: האחרונות רכשו קופות גמל מהבנקים ונהפכו לתאגידים בנקאיים וגופי ניהול השקעות מהותיים, כאשר מערכות המחשוב והבקרה שלהן מפגרות מבחינה טכנולוגית אחר הבנקים ואינן מותאמות לצרכיו של שוק ההון החדש, עובדה החושפת את הלקוח לתקלות ומעלה את רמת הסיכון לה חשוף כספו.

כמו כן חייב גילוי מלא של תיגמול הסוכן הפיננסי בגין שיווק מוצרים פיננסיים של בתי השקעות וחברות ביטוח ווודא שהשווק והייעוץ הפנסיוני אכן יהיה אובייקטיבי ולא מוטה לחברות מסוימות עקב תיגמול חורג או מחויבות היקפית אחרת לחברת הביטוח.

לבסוף, מר אריאב, טפל בעניין העמלות: הועדה שלך צריכה לקבוע כללים אשר יבטיחו שהמשקיעים יידעו מראש את גובה העמלות שהם משלמים, אם במישרין ואם בעקיפין.

שוק ההון רווי בכשלים שהותירה ואף יצרה רפורמת בכר, כתוצאה ממעבר מרכז הכובד של הניהול הפיננסי מהסקטור הבנקאי לסקטור הפרטי. מר אריאב, עליך להשלים את הרפורמה ולהפוך את שוק ההון לבהיר וגלוי יותר כלפי ציבור המשקיעים ועל ידי כך תמשיך בכוון הרצוי את התאוצה האדירה בה נמצא השוק כיום.