סקאל יוצאת מהדיוטי פרי במטרה לשוב בתנאים משופרים; רשמה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים

הפסדי הענק שרשמה חנות החשמל של סקאל הם נגזרת לתחרות הקשה בשוק החשמל ולשחיקת המרווחים המתמשכת בענף * סולי סקאל: "במחשבה לאחור, היה כדאי לעשות זאת לפני שנה-שנתיים, אבל יש כאן המון אמוציות. קשה לוותר על הבייבי שלך"

קבוצת סקאל מבקשת לסיים את פעילות חנות האלקטרוניקה בדיוטי פרי בנתב"ג, במטרה לשוב אליה בתנאים משופרים. לדברי סמנכ"ל השיווק של קבוצת סקאל, חיים סקאל, הקבוצה רשמה ב-4 שנות פעילותה בדיוטי פרי בתחום החשמל, הפסדים של עשרות מיליוני שקלים.

"אנחנו גוף עסקי ויש לנו הרבה עסקים שמרוויחים כסף, אבל אנחנו לא אוהבים לתרום את הרווחים לרשות שדות התעופה. המטרה היא לשפר התנאים ולהשתתף במכרז מתוקן", אומר סקאל.

לפני כחודש פנתה הקבוצה לרשות שדות התעופה והודיעה כי היא אינה מוכנה להמשיך ולהפעיל את החנות בתנאים הנוכחיים. בתגובה הסכימה הרשות לפתוח את ההסכם בין הצדדים ולהוציא את הפעילות למכרז חדש. עוד סוכם בין הצדדים כי סקאל תמשיך להפעיל את החנות בתנאים משופרים וזאת עד לתום הליך מכרז חדש.

הפחתות מסים בשוק החשמל

"מספר שבועות אחרי הזכייה במכרז, התחילו הפחתות מסים בשוק החשמל וזה היה בלתי אפשרי לעבוד בתנאים האלה. ככל שעבר הזמן, הבנו שאין אופק בתנאים הקיימים, וביקשנו לשנות את התנאים או לצאת מהחנות. הרשות רואה את המספרים והגענו איתה להבנה משותפת. בתנאים החדשים אנחנו לא מפסידים כסף ואף מרוויחים," אומר סקאל.

יצוין כי הפסדי הענק שרשמה חנות החשמל של סקאל הם נגזרת לתחרות הקשה בשוק החשמל ולשחיקת המרווחים המתמשכת בענף. הסיבה הראשונה להפסדי סקאל, היא הירידה במסים אל מול שכר דירה גבוה. המסים על מוצרי החשמל ירדו משמעותית וסקאל איבדה את היתרון הגדול שהיה לה בתחרות מול רשתות החשמל בארץ. אם בעת ההתמודדות על המכרז עמד שיעור המכס על כ-60%, מאז הוא ירד בהדרגה עד לשיעור של 20%, כאשר על מוצרי אלקטרוניקה כמו מצלמות, אין מכס כלל. בנוסף לכך ירד שיעור המע"מ, וגם שם צומצם יתרונה היחסי של החברה. אם לא די בכך, הרי שסקאל משלמת שכר דירה גבוה במיוחד בדיוטי פרי, המוערך בכ-20% מהמחזור, לעומת שכר דירה בשיעור של כ-3% מהמחוזר שמשלמות רוב רשתות החשמל בארץ.

"במחשבה לאחור, היה כדאי לעשות זאת לפני שנה-שנתיים או אולי אפילו לפני הזכייה, אבל יש כאן המון אמוציות. קשה לוותר על הבייבי שלך. אבל עכשיו, אחרי כל האמוציות וההיסטוריה. אמרנו עד כאן", מספר סקאל. להערכתו ייקח פרק זמן של שנה לפחות עד שהליך המכרז החדש יסתיים, ובכוונת סקאל להתמודד במכרז המתוקן.

* מה הסיכוי שתזכה?

"סיכוי גבוה. הסיכון שלנו היה לאבד את המקום אבל העלות מול התועלת האפשרית גבוהה. זה היה בלתי אפשרי להישאר בתנאים האלה. הבייבי עלה יותר מדי".

בהתייחס לפרסומים לפיהם ניופאן הייתה אמורה להיכנס כשותפה בפעילות בהיקף של 25% עם אופציה ל-50%, אומר סקאל: "ניופאן לא נכנסה כשותפה במניות אלא כשותפה אסטרטגית. היא קיבלה תנאים מועדפים".