הפועלים: "חשיפת הציבור למניות היא הגבוהה מאז אפריל 1994 - שיאה של הבועה באותה השנה"

למרות שיא של 13.5 שנה בחשיפת הציבור למניות, הכלכלנים אופטימיים: "גם אם יימשך הלחץ השלילי בעולם, הוא יורגש בת"א במידה מתונה יותר" * לאומי: אם תימשך הירידה בהתחלות הבנייה עשוי להיווצר מצב של עודפי ביקוש לנדל"ן למגורים בארץ שיגררו עליות מחירים - ומניות הנדל"ן ייהנו"

"שוקי ההון בעולם ממשיכים להתאפיין בתנודתיות, ועימם גם הבורסה בתל אביב. אנו סבורים, כי גם בטווח הקרוב תמשיך הבורסה בתל אביב לעקוב בעיקר אחר הנעשה בעולם, ומאחר וההערכות הן כי התנודתיות בעולם תימשך, הרי שלהערכתנו גם בבורסה המקומית צפויה להמשך מגמה זו". במילים אלו פותחים כלכלני בנק הפועלים את סקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי, תוך שהם מדגישים כי "גם אם יימשך הלחץ השלילי בעולם, הרי שהוא יורגש גם בתל אביב אך במידה מתונה יותר".

הכלכלנים בטוחים כי הפדרל ריזרב יוריד בשבוע הבא את הריבית במשק האמריקני, אך גם הם מתלבטים לגבי שיעור ההורדה, כאשר ההערכות הן להורדה של 0.25%-0.5%. "נכון להיום, שוקי ההון מגלמים סיכויים כמעט שווים לשתי האפשרויות", מציינים הכלכלנים, ומוסיפים כי "הפחתת הריבית בארה"ב צפויה להיטיב עם שוק המניות האמריקני ולהשפיע לחיוב גם על שוק המניות המקומי".

השבוע מצאו לנכון בבנק הפועלים להדגיש כי החשיפה של הציבור למניות המקומיות, אשר הגיעה לשיא של 13.5 שנה. לדברי הכלכלנים, "מנתוני בנק ישראל עולה, כי באוקטובר היוו המניות המקומיות 25.2% מתיק ההשקעות של הציבור, כאשר המניות הזרות היוו 3.8% נוספים מהתיק. שיעור זה הינו הגבוה ביותר מאז אפריל 1994 - שיאו של משבר הבועה של אותה השנה".

"עם זאת", הם מסייגים, "יש לזכור כי חודש נובמבר היה חודש שלילי בשוק ההון, ועל פי הדיווחים, קרנות הנאמנות סבלו מפדיונות בחודש זה. על כן, לא יהיה זה מפתיע אם נתוני נובמבר (שיפורסמו רק בחודש הבא) יציגו ירידה מסויימת בשיעור המניות בתיק.

בשורה התחתונה, הכלכלנים מאמינים כי התנודתיות בבורסה תימשך, אך המגמה באופן כללי הינה חיובית. הכלכלנים מדגישים כי קיים חשש לגבי הרבעון הראשון של 2008, אשר עלול להתאפיין בלחץ שלילי, אולם הם מדגישים כי "הנתונים הכלכליים הטובים של המשק הישראלי בכלל, וביצועי החברות בפרט, צפוים להמשיך ולהיטיב עם המניות המקומיות".

לאומי: מניות הנדל"ן עשויות לקבל זריקת עידוד

גם בבנק לאומי מאמינים בהמשך התנודתיות בשוק. "להערכתנו", כותבים כלכלני לאומי, "בשל משבר האשראי שפקד את העולם וצפוי להשפיע על ביצועי הפירמות ובשל מחירי השיא של חומרי הגלם, צפויה תנודתיות רבה והמסחר בשוק המקומי יושפע בעיקר מן המגמה מעבר לים ומהחלטת הריבית בארה"ב שתתקבל בשבוע הבא. בתוך כך אנו ממליצים על התמקדות בהחזקת מניות ערך של חברות יציבות ובעלות מדיניות חלוקת דיבידנד וכן על רכישת הגנות מתאימות".

בלאומי ציינו גם את פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי התחלות הבנייה בתשעת החודשים הראשונים של 2007, ממנו עולה כי בתקופה זו חלה ירידה של כ-3.8% במספר הדירות שהוחל בבנייתן לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"להערכתנו, במידה ותימשך הירידה בהתחלות הבנייה עשוי להיווצר מצב של עודפי ביקוש לנדל"ן למגורים בארץ שיגררו עליות מחירים, דבר שעשוי להיטיב עם מניותיהן של חברות העוסקות בתחום זה", מסרו הכלכלנים.