ספורט אלגנט - מבחן דרכים לאאודי A4 החדשה

אאודי A4 החדשה מצוידת במערכות אלקטרוניקה, אשר הופכות לימוזינה למכונית ספורטיבית בלחיצת כפתור; במבחן דרכים בסרדיניה ראינו ביצוע שרירי ואגרסיבי, תפעול חלק ואינטואיטיבי וגימור יוקרתי; רק חבל שבמחיר של קרוב ל-300 אלף שקל לא מקבלים כמעט אף תוספת

במהלך העשור האחרון התבסס מעמדן של מכוניות הפרימיום. ההתבססות הזאת באה לידי ביטוי לא רק בנכונות של לקוחות בכל העולם לשלם יותר, אלא גם בהתרחבות מתמשכת וניכרת בפער המחירים שבין מכוניות הפרימיום למכוניות "הלחם והחמאה".

הנה דוגמא מייצגת: בשנת 2000 עמד פער המחיר בין האאודי A4 הבסיסית למאזדה 626 על כ-28% (160 אלף שקל לעומת 125 אלף). שבע שנים לאחר מכן, בדגם החדש של ה-4A שיגיע בקרוב לארץ, מזנק הפער מול המאזדה 6 החדשה ל-92% (290 אלף שקל לעומת 151 אלף). חלק מהפער הזה נובע מקבוצות שווי שימוש, ממדיניות של יבואנים שמעוניינים להציג מחירים גבוהים, וכדומה. אבל גם בשאר העולם התרחבו פערי המחיר באופן ניכר.


היצרנים מדברים על הרבה טכנולוגיה שנוספה לכלי הרכב בשבע השנים האחרונות, על איכות וגימור גבוהים מבעבר ועל תוספות יקרות.

זה נכון, למרות שהתוספות למיניהן, כולל חלק ניכר מהאבזור הטכנולוגי, נמכרים בתור "אקסטרה", כך שפער המחירים האמיתי בעצם גבוה עוד יותר. האם מכוניות הפרימיום מצדיקות את הפער? כדי לענות, יצאנו להשקה של ה-4A החדשה בסרדיניה.

לימו-אאודי

אולי כדי להמחיש את השוני בין אאודי לסתם מכוניות של פשוטי העם, ואולי בגלל בעיות תרגום מגרמנית, כשנציג החברה הושיט לי את המפתחות של ה-A4 באדום בוהק הוא אמר "תהנה מהאאודי-לימו".

במבט חיצוני קשה למצוא הבדלים גדולים בין ה-A4 החדשה לדגם היוצא; פה ושם קימור קטן, חזית מעודכנת ושורה של נורות LED בתוך בית הפנס, שדולקות באופן קבוע ונותנות למכונית "מבט" כמעט אנושי.


סך הכל מדובר בהתפתחות אבולוציונית נאה, שמעניקה ל-4A צללית קצת יותר שרירית ואגרסיבית. לגבי נורות ה-LED, אפשר להתווכח; לטעמי, מדובר בטוויסט נאה. לעומת זאת, הכהן הגדול של העולם המוטורי, ג'רמי קלארקסון מהתוכנית "טופ גיר", אמר בכתבה על אאודי אחרת שהפנסים האלה מזכירים לו את בניין המועצה המקומית בכריסטמס.

בתוך תא הנוסעים לא קשה להבין מאיפה מגיע המושג "אאודי-לימו": הגימור המרשים של הדגם הקודם רק השתפר; הריפוד עשוי שילוב של עור ובד, הפלסטיק איכותי ועל הסאונד אחראית מערכת של לא פחות מ-B&O - האדונים בנג ואולפסון מדנמרק.

הקונסולה המרכזית והמתגים למיניהם נהנים מהנדסת אנוש מצוינת, למרות שפה ושם יש החלקות קטנות, כמו למשל כמות מוגזמת של כפתורים - 40 - על הקונסולה לבדה, ותפעול טורדני של מערכת החימום/קירור. מצד שני תפעול כל המערכות, כולל ה-GPS והאפשרויות לכיוון אלקטרוני של חלק ממערכות המכונית - אינטואיטיבי לחלוטין. מי שנאלץ לקרוא את מאות עמודי ספרי הרכב של ב.מ.וו כדי לפצח את תעלומת הגלגלת המוזרה שבמרכז המכונית, לא יזלזל בכך.


חסר קצת כוח

כבישי סרדיניה בסתיו הם עונג מוטורי צרוף: אספלט משובח, כבישים הרריים מתפתלים, קטעי אוטוסטראדה מהירים, ובעיקר מעט מאוד תנועה ועוד הרבה פחות מזה, משטרה.

ה-4A מרגישה שם מצוין: מנוע ה-1.8 טורבו, (160 כוחות סוס ב-4500 סל"ד, 25 קג"מ ב-1500-4500 סל"ד), הדגם העיקרי שיימכר בישראל, משייט על האוטוסטראדות בסיועו של גיר רציף, בנינוחות מרשימה. ב-160 קמ"ש מד הסל"ד מרחף בעצלתיים קצת מעל 2,000 סיבובים לדקה. הכבישים ההרריים חושפים עוד כמה שיפורים: הגה מדויק ורגיש, מרכב מרוסן והתנהגות כביש מרשימה.

אבל בכל זאת לא הכל ורוד. ה-1.8 טורבו אולי יכול לקחת חלק בשעשועי כביש, אבל הוא משדר בעקביות כי כל העניין זר לו. המנוע, שרתום ל-1.4 טון מכונית, רחוק מלהיות חלש אבל גם לא מסוגל לחשוף שיניים, ובסל"ד גבוה בהחלט חסר לו כוח. יתרה מזאת, אין לו את האלקטרוניקה שבה משתבחת אאודי, אלקטרוניקה שבלחיצת כפתור הופכת לימוזינה למכונית ספורטיבית.

וכאן המקום לומר כמה מילים על האלקטרוניקה, שבה העמיסה אאודי את הדגמים היותר יקרים של ה-4A. אחת הפונקציות העיקריות מאפשרת לנהג לבחור את הכיול הכולל של המכונית - נוח, ספורטיבי, אישי וכו'. מדובר בכיוון המתלים, המצערת, ההגה והגיר. לא מדובר בעניין מהפכני במיוחד. חברות אחרות מייצרות מערכות דומות, אולם אאודי בכל זאת הציגה כמה פיתוחים מרשימים, שהעיקרי שבהם הוא ההגה.

בניגוד לתגבור ההגה, שהיה מקובל עד כה, שבו מנוע חשמלי משנה את עוצמת פעילותו ובכך הופך את ההגה למהיר יותר, פיתחה אאודי מערכת של גלגלי שיניים, שמורכבים על מוט ההגה ומבטיחים כי הנהג יוכל לבחור בין היגוי ספורטיבי מהיר להיגוי עירוני קליל, בלי לשלם על כך מחיר בתחושה שמעביר ההגה - כפי שקורה לא פעם עם התגבור החשמלי.

בנוסף יש ברכב עוד שלל מערכות, וביניהן מערכת שמתריעה על סטייה מנתיב באמצעות הרעדת ההגה, סיוע לחנייה באמצעות מצלמה, התראה על אי שמירת מרחק ועוד.

קשה להיגמל

בחזרה לסרדיניה: אני מחליף לדגם אחר, שספק רב אם יגיע לישראל - קוואטרו 3.0 ליטר, טורבו דיזל. הקוואטרו דיזל (V6 240 כ"ס) מחייב הסתגלות מסוימת אבל אחריה נחשף מנוע מאוזן ורב-עוצמה, שיודע לעשות שימוש אופטימלי במומנט עוקר ההרים של 50 קג"מ.

העברה למצב ספורטיבי באמצעות לחיצה על כפתור מעלימה את הלימוזינה וחושפת כריש-כבישים, שהיה נותן פייט רציני גם למכוניות שמוגדרות ספורטיביות.

השילוב של שלדה מאוזנת, מתלים מוקשחים והגה נפלא הופך את הצלילה לתוך סיבובי S כפולים ומשולשים, במהירויות מסמרות שיער, לתענוג שקשה להיגמל ממנו.

כמה שעות אחר כך, על אותו הכביש רק עם קוואטרו 3.2 בנזין (6V 265 כוחות סוס), שגם סיכוייו להגיע לישראל קלושים, מתעוררת דילמה של ממש: הבנזין אינו מרגיש חזק יותר מהדיזל, אבל מטבע הדברים מתפקד טוב יותר בטורים גבוהים ואופיו ספורטיבי יותר. מי מהן עדיפה? הייתי שמח לקחת הביתה כל אחת מהשתיים הללו.

תא הנוסעים המשובח של ה-A4 הוא תענוג אמיתי, אבל הערך המוסף של הדגם החדש נמצא באלקטרוניקה - זו שמאפשרת להחליף בין לימוזינה למכונית ספורטיבית בלחיצת כפתור, זו שתעיר את הנהג שנרדם וסטה מנתיבו, או סתם תזכיר לו שהוא קרוב מדי למכונית שלפניו.

מחירה של A4 1.8 טורבו בישראל יעמוד על 290 אלף שקל ולא יכלול את האלקטרוניקה הזאת, וחבל. השורה התחתונה בעצם די פשוטה: אם החלטתם להוציא 290 אלף שקל על 4A כדאי שתוסיפו עוד כמה עשרות אלפים על התוספות שהופכות אותה למכונית פרימיום אמיתית.

משפחתיות גדולות

טויוטה קמרי V6

הדגם הבכיר של טויוטה קמרי התברך במימדים פנימיים וחיצוניים גדולים מאוד, ובאיכות ייצור מעט פחותה מזו של דגמים גרמניים דומים ברמתם. הדגם החזק של המכונית מצויד במנוע V6 בהספק של כ-270 כ"ס, ומגיע ברמת אבזור גבוהה מאוד שכוללת בין השאר מושבים חשמליים, ריפוד עור ועוד. מחירו בישראל כ-275 אלף שקל.

פורד מונדיאו

המונדיאו של פורד מוגדרת בתור משפחתית גדולה, אולם היא מבוססת על הפלטפורמה של מכונית הסלון וולבו S80. בסיס הגלגלים שלה ארוך בכ-5 ס"מ משל האאודי ומימדיה החיצוניים גדולים משל ה-A6. מנוע ה-2.3 ליטר שלה מייצר 160 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. במחיר 191 אלף שקל מקבלים את הדגם טיטניום, שמאובזר באבזור פאר כולל ריפוד עור, מסך מולטימדיה צבעוני ועוד.

שברולט מליבו

גם השברולט מליבו היא מכונית סלון שנמכרת כמשפחתית גדולה. יש לה בסיס גלגלים באורך 2.84 מטר, מימדים חיצוניים של מכונית סלון והיא תגיע לארץ כסטנדרט עם מנוע ששה צילינדרים, בהספק 200 כ"ס. תא הנוסעים שלה עבר שדרוג מקיף במטרה ליישר קו עם המתחרות האירופאיות המובילות.

דובי בן-גדליהו