השבוע הנורא מכולם: ירידה של 11% במדד נדל"ן-15

שבוע שלילי במיוחד עבר על מניות הנדל"ן בעקבות עליית המדרגה שנרשמה באינפלציה מחד והתחזקות החששות בשווקים כי פניה של הכלכלה הגלובאלית להאטה בשנת 2008. התפתחויות אלו הובילו לירידה חדה במיוחד של כמעט 11% במדד הנדל"ן-15 של הבורסה, שקיזזה את מרבית התשואה שרשם מתחילת 2007, רגע לפני סיום השנה הקלנדרית. במקביל, מדד הנדל"ן של "גלובס", המרכז את החברות שמרבית פעילותן בישראל, לא נותר הרחק מאחור ורשם ירידה שבועית חדה משל עצמו, בשיעור של 7.6%.

הירידות החדות במניות הנדל"ן השבוע מוסברות בהתפתחויות בשווקים, הן בקונטקסט הגלובאלי והן בזה המקומי. באשר להתפתחויות מבית מדובר כמובן במדד נובמבר הגבוה והצפייה למדד דצמבר שיכה גם הוא את התחזיות, מה שגוזר רבעון נוסף של אינפלציה והוצאות מימון מוגדלות. זאת, מבלי לדבר על שינוי מתבקש בתוואי המדיניות המוניטארית של בנק ישראל.

באשר להתפתחויות מחוץ, הרי ששם התחזקו השבוע החששות מהאטה כלכלית בצל המשך נתוני המאקרו השליליים בשוקי המערב לצד המשך מחיקות העתק של המוסדות הפיננסים הגדולים. אינדיקציות אלו, בשילוב עם לחצי המחירים שנרשמים גם באירופה וגם בארה"ב, מכניסים את מתווי המדיניות המוניטארית למלכוד בסוגיית הריבית, והמשקיעים חוששים מגלישת הכלכלה לתוך אזור הדמדומים הכלכלי המכונה "סטגפלציה".

נציין, כי בשבוע שעבר נפלה טעות, ונתוני המדדים שפורסמו היו אלו של חודש קודם. תנודות המדדים של השבוע שעבר הן עלייה של 1.4% במדד נדל"ן-15 של הבורסה ועלייה של 4.5% במדד הנדל"ן של "גלובס". המערכת מתנצלת על הטעות.